Wat denk jij dat (onderkoelde/ijs)regen op een bevroren ondergrond gaat doen .....
Eigenlijk baal ik dat het niet eerst ff flink dooit voordat de neerslag komt. Echt die dakgoten zitten bom vol met dikke laag ijs. Waar moet dat regenwater heen....??? Over de rand de tuin in geen probleem....over de rand het dakbeschot onderdoor...groot probleem!
Oke ,enig idee wanneer de neerslag het land binnenkomt?
moet nog op pad nl.
Neemt echter niet weg dat ze wel gebruikt worden om de voorspellingen te doen.Taak dus voor de dienstdoende meteorologen om een goede beoordeling te maken van de modelvoorspelling en daarin dus verwerken van evt bekende 'foute' informatie.Dan blijkt echte weerkennis een must!Anders zou iedereen wel een weersvoorspellinkje in elkaar kunnen draaien......
Idd dat is ook wat ik bedoel en daarom gaf ik enkele posts terug ook aan dat enige weer kennis vereist is om een goede beoordeling te maken en je niet zomaar naar de modellen kan kijken en roepen dat dat het gaat worden. Dat is nog weleens een misvatting die hier gemaakt wordt door sommige enthousiastelingen.
http://www.buienradar.nl/weerbericht.aspx?id=78
http://www.kmi.be/meteo/view/nl/4909966-Sn...+Mont+Rigi.html | Gewijzigd: 5 januari 2011, 11:25 uur, door jones
Eigenlijk baal ik dat het niet eerst ff flink dooit voordat de neerslag komt. Echt die dakgoten zitten bom vol met dikke laag ijs. Waar moet dat regenwater heen....??? Over de rand de tuin in geen probleem....over de rand het dakbeschot onderdoor...groot probleem!
Yep,same here.... dit jaar al eerder megalekkage gehad,via een inbouwspotje liep er zo`n 5l water de kamer in vanwege een overstromende dakgoot
Ben al bezig geweest om zoveel mogelijk de afvoer vrij te krijgen,afwachten of dat voldoende gelukt is..
Daar noem je wat. Had alleen al aan antennes 6500,- Gld. schade om van de rest te zwijgen. zoals flora.
Onvoorstelbaar zoiets. en hoef het nooit weer mee te maken. nu dekte de verzekering de geleden schade wel maar er zat 2 jaar werk in om het weer vanouds te krijgen.
-1,1gr ijzig koud. 1009.753 hPa Nog steeds dalende.
Tevens houd de weerssituatie goed in de gaten. want aankomende gaat zeker voor problemen zorgen. | Gewijzigd: 5 januari 2011, 11:45 uur, door wiggelrode
20l neerslag + 70/80cm sneeuw die in no time gaat smelten
Daarbij zal eerste neerslag zeer gevaarlijk zijn want temps zijn nu nog -7°C dus wegen zullen zeker nog bevroren zijn tegen dat de eerste neerslag komt!
http://www.buienradar.nl/weerbericht.aspx?id=78 Dat kan ik me ook nog wel herinneren.
Grote schade aan de bossen toen.
Die foto zegt genoeg.
Voor loop ff klikken.
Vanavond vanaf de twee helft is er kans op spekgladde wegen in het n.oosten des lands. maar mogelijk ook elders op grote schaal dus. Mensen die bij de weg moeten zijn. wees alert!!!
Zoals we geleerd hebben zal het K.N.M.I Er pas mee komen als het kalf verdronken is. | Gewijzigd: 5 januari 2011, 12:18 uur, door wiggelrode
En vanaf de 19e de wamte in.... hou nou toch eens op daarmee,het is ongeveer vergelijkbaar met de buienradar 3 uur vooruit laten lopen.Dan roept iedereen hier:"maar dat klopt totaal niet,de buienradar kan niet vooruitkijken".
Zo geldt dat ook voor de GFS en ECMWF modellen,ze berekenen met data uit het heden die over een uur alweer anders (kunnen) zijn.
Kijk ook nog ff een pagina terug,daar heb ik de temps van de 04-01 en 05-01 10.00u runs naast elkaar gezet,verschillen van 4 tot 10 graden!!!! en dat na 24 uur,zegt wel genoeg over de voorspellingen lijkt me.....
Grote schade aan de bossen toen.
Die foto zegt genoeg.
Februari 1979 staat mij ook nog levendig bij,kon toen 2 weken op de straat voor ons huis schaatsen!!!
Helaas heb ik daar geen digitale foto`s van en de afdrukken liggen bij mn ouders.
edit - vergeten de foto uit de reply te halen :s | Gewijzigd: 5 januari 2011, 12:18 uur, door erik
Zo geldt dat ook voor de GFS en ECMWF modellen,ze berekenen met data uit het heden die over een uur alweer anders (kunnen) zijn.
Kijk ook nog ff een pagina terug,daar heb ik de temps van de 04-01 en 05-01 10.00u runs naast elkaar gezet,verschillen van 4 tot 10 graden!!!! en dat na 24 uur,zegt wel genoeg over de voorspellingen lijkt me.....
Nou de 19de nog steeds kou hoor Ik zie wel run na run een blokkade op lange termijn ....
Ik zeg niet dat ze gaat komen maar ze blijft maar terugkeren rond midden januari. En zoals eerder gezegd verandert eigenlijk enkel de positie van het hoog (Oceaan, ten ZO van ons, Scandihoog ....)
Wat er voor zorgt dat de temps inderdaad op lange termijn bijna niet te voorspellen zijn maar ik zie toch keer op keer een blokkade ontstaan op lange termijn wat toch een gunstig teken is ....
Uiteindelijk om de exacte temps te weten is het toch afwachten want zelfs 24u vooruit missen de modellen tot zelfs 2°C!
http://www.kmi.be/meteo/view/nl/4909966-Sn...+Mont+Rigi.html
Er ligt meer dan een halve meter sneeuw en op sommige plekken meer. Ze verwachten dat alle sneeuw zal verdwijnen. Dat kan wel eens voor andere problemen kunnen gaan zorgen in combinatie met de neerslag die er bij gaat vallen.
Dat geldt over het algemeen voor het hele weerbeeld. De termijn na 7 dagen is gewoon onbetrouwbaar, maw voor het zelfde geld zitten we volgende week opeens toch weer in de nieuwe kou. De modellen kunnen bepalen wat ze willen op de verre termijn. Het weer gaat toch haar eigen gang, het zijn de modellen die telkens er achteraan hobbelen en bij moeten stellen. Het volgen en er over speculeren en discussiëren blijft uiteraard wel een leuke bezigheid.
En wat denken we.. Wordt die ijsdag nog gehaald vandaag ergens in Nederland?
| Gewijzigd: 5 januari 2011, 12:34 uur, door zwoof