Ik vraag mij af of er ook mensen zijn die zelfbouw doen met electronica voor onweer detectie? Ik heb gezien dat er een alart strike is voor detectie en afstand, maar vraag mij af of er ook zelfbouw bestaat waarbij richting en eventueel de grootheid gemeten kan worden. Ik begrijp dat er enige technische cq. electrotechnische kennis nodig is voor een project als deze en heb die dan ook enigsinds in de basis (maar nog niet voldoende). Het lijkt mij erg leuk om projecten te delen met elkaar die van een simpel weerstation tot de wat meer ingewikkelde zaken gaan. Uiteindelijk hoop ik dan ook een systeempje te hebben die ik via een server life updates kan laten weergeven. Het kan dus prima zijn voor mij om eerst een basis weerstation te maken die life updates kan doen en van daaruit steeds verder te bouwen.
Nu heb ik het internet nog niet doorgespit zoals een goed knutselaar zou moeten doen, en doe dat bewust om niet op 1 ontwerp te blijven hangen en ook om mensen te betrekken in mijn nieuw project. Als ik alleen op zoek ga zou ik mogelijk veel kunnen vinden, maar mis ik het plezier van kunnen delen en een stukje advies vragen van expert met bettrekking tot natuurkundige en zelfbouw kennis. Ik doe het dan ook voor mijn plezier en hobby ten opzichte van zelfbouw.
Ondanks mijn grote interesse in weersverschijnselen heb ik mij hier nog nooit mee bezig gehouden en wou nu eens de stap nemen om mij er in te verdiepen, en mij aan te sluiten bij gelijkgestemden die ook een facinatie voor het weer (en onweer in het bijzonder) hebben. Ik ben in elk geval benieuwd of er ook mensen zijn die hier mee bezig zijn of het leuk vinden om eventueel ook zelf iets te gaan knutselen en de ervaringen willen delen.
Hartelijke groet,
Basic. | Gewijzigd: 28 april, 12:21 uur, door Basic
Voor mij is het een kwestie van keuzes maken en denk dat een combinatie van RPi en Lora een goed beginpunt is. Een basis RPi kan als server dienen, een Pico W voor het weersation, Zero W voor detectie en Loro voor de toekomst als ik iets verder van huis wil plaatsen. Voor detectie heb ik een zooi aan electronica componenten waarmee ik kan knutselen, maar er zal altijd wel iets missen wat weer besteld moet worden.
En nu dan?
Laat ik maar eens gaan zoeken naar wat er al is gemaakt of gewoon wat gaan knutselen zodat ik een begin heb en dan maar kijken wat ik allemaal wil en kan. Zal er wel veel plezier uit weten te halen en dingen tegen komen wat het extra spannend of ingewikkeld maakt; Ik heb er zin in!