Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Drew, AR.

27 Apr 2024 08:14:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ashley, AR.

27 Apr 2024 07:21:23

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Apr 2024 07:00:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, AR; Union, LA.

27 Apr 2024 05:39:06

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Union, AR; Union, LA.

27 Apr 2024 05:39:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bowie, TX; Morris, TX; Red River, TX; Titus, TX.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Ringgold, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cleburne, AR; Independence, AR; Jackson, AR; Prairie, AR; White, AR; Woodruff, AR.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Independence, AR; Jackson, AR; White, AR; Woodruff, AR.

27 Apr 2024 03:46:56

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Lucas, IA; Marion, IA; Warren, IA.

27 Apr 2024 03:46:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Nodaway, MO; Worth, MO.

27 Apr 2024 03:05:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Adams, IA; Ringgold, IA; Taylor, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Decatur, IA; Ringgold, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Buena Vista, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Madison, IA; Warren, IA.

27 Apr 2024 03:05:08
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
17 oktober 2023, 00:42 uur | Bericht #499488

Het herfsttopic van 2023!

Na een uitzonderlijk warme september en ook een zeer warm begin van oktober, is de herst nu écht overduidelijk ingetreden. We hebben de eerste onstuimige dagen gehad, de eerste plaatselijke nachtvorst, de eerste sombere regenachtige dag... Ook in de verwachtingen staan een paar interessante dagen!



Storm "Babet" op weg naar Groot-Brittannië
Het lagedrukgebied voor de kust van Portugal/Spanje heeft de naam Babet gekregen, het trekt naar de kust van Frankrijk/Engeland. Het wordt woensdag verwacht in onze omgeving. Tot dat moment is het morgen (dinsdag) nog best prima weer: genoeg ruimte voor de zon, de sluierbewolking wordt slechts langzaam dikker. 11 tot 14 graden. In het oosten start de dinsdag mogelijk nog wel mistig.

De regen gaat vooral vanaf woensdagavond vallen. Woensdagavond en in de nacht naar donderdag trekt er een actief front vanuit het zuidwesten naar het noordoosten, daarbij kunnen flinke buien vallen (verschilt plaatselijk sterk: 1 tot 10 mm, misschien ergens 15 mm).

Woensdagmiddag worden de temperatuursverschillen groter. In het noorden wordt het zo'n 10 graden, terwijl er in het zuiden warme lucht binnen trekt, langs de Franse taalgrens kan het 17 tot wellicht 20 graden worden.



Warme lucht vanuit het zuiden
Zoals hierboven al aangestipt, op woensdag wordt het 17-20 graden in het uiterste zuiden van Vlaanderen en Limburg. Op donderdag trekt de warme lucht verder naar het noorden, hierdoor kan het donderdag maarliefst 15 tot 21 graden worden in de Benelux. Er is echter één kleine provincie die mogelijk dapper weerstand gaat blijven bieden aan de warme walm uit het zuiden. Dat zijn onze Groningers, mogelijk kan "het Siberië van de Benelux" ;) nog in de koude lucht blijven met 10 graden in Roodeschool of Nieuw Beerta. Waar de grens tussen de warme en koude lucht komt te liggen is nog onzeker.



Een nieuwe speler komt binnen: krachtig Scandihoog
Buiten beeld van de vorige kaarten is er al die tijd al een hogedrukgebied opbouwende geweest boven Scandinavië. Dit hogedrukgebied neemt aan kracht en invloed toe. Hierdoor draait de wind in Nederland vanaf donderdagavond op steeds meer plaatsen naar het oosten. Omdat het hogedrukgebied snel aan kracht toeneemt nemen ook de drukverschillen en dus de windkracht toe. Tegelijk daalt de temperatuur door aanvoer van koudere lucht, en gaat het harder waaien.


Lagedrukgebied trekt langzaam van Frankrijk richting Duitsland, hierdoor blijven we zaterdag mogelijk net in het koude gebied. Let op: het scheelt weinig en is op deze termijn nog onzeker. De -10°C op 850 hPa zakt zuidwaarts tot de Noorse bergen, daar komt de temperatuur een paar dagen niet meer boven nul.

De wind
Als eerste de wind, het kan in de noordelijke kustgebieden fors gaan waaien uit het oosten. Windkracht 8 is mogelijk op de Wadden, op volle zee mogelijk windkracht 9. Elders aan de kust een dikke 7 bft. In het binnenland met 4 tot 6 bft ook een gemeen stevige wind.



De temperatuur
De temperatuursverschillen rond het lagedrukgebied dat van Frankrijk langzaam naar Duitsland trekt zijn vrij groot. Aan de ene kant de koude lucht, aan de andere kant de warme lucht. In Hongarije en het zuiden van Polen wordt het nog 20 tot 27 graden. In Bucharest (Roemenië) kan het nog ruim 30 graden worden.



Hoe koud zou het in Nederland kunnen worden? De ochtend van zaterdag lijkt nu het koudste te zijn, met temperaturen van 1°C in het noorden tot 4°C in Z-Limburg.



Het hoogst haalbare: natte sneeuw op grens
Het is nog oktober, het hoogst haalbare lijkt me forse natte sneeuwval in een groot gebied van Nederland. Een sneeuwdek vormen is in oktober lastig omdat de bodem nog warm is. Als het maar hard genoeg sneeuwt kan er ook in oktober een sneeuwdek ontstaan, maar ik heb nog geen dusdanig hoge intensiteiten gezien.


De pluim

Vanaf donderdagavond gaat de temperatuur flink dalen, als eerste in het noorden.

Vanaf woensdagavond toch maar een paraplu of regenjas bij de hand houden?

De wind neemt vanaf donderdagavond ook flink toe, als eerste in het noorden.

Morgen nog ruimte voor de zon, op woensdag wordt de sluierbewolking gedurende de dag dikker. Vanaf donderdag overwegend bewolkt.


In het neerslagsoort-ensemble van EC zo'n 10% kans op natte sneeuw, vooral in de nacht naar zaterdag en zaterdagochtend.
 
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
17 oktober 2023, 17:20 uur | Bericht #499490
Stevig regengebied in de nacht naar donderdag
Het zuidwesten heeft rekening te houden met een stevig regengebied die daar woensdagavond binnentrekt. Voor de rest van het land passeert het regengebied 's nachts, misschien hoor je de regen nog op het dak roffelen. Er wordt overigens verder weinig wind op het front en de buienlijn verwacht. Vóór het front uit staat er woensdagmiddag en avond wel een stevige wind (4 bft in het noorden, 4 tot 6 bft aan de kust).



Trend in ECMWF: afnemende kans op natte sneeuw in nacht naar zaterdag & zaterdagochtend
In de run van gisterochtend stond er in het EC ensemble nog 15% kans op natte sneeuw. De run van gisteravond stond op 10%. Vanochtend heeft die trend zich doorgezet en ging 5% van de ensemble leden voor significante natte sneeuw.



Het GFS ensemble is juist redelijk consistent en heeft al 4 runs op rij zo'n 15% kans op winterse neerslag. Daarbij komt de nadruk wel steeds meer op het zuidoosten te liggen i.p.v. het noordoosten, de kou komt in GFS namelijk in de nieuwste runs iets verder zuidelijk. De meest recente GFS run is een koude uitbijter. Bovendien laat WXcharts het vrij enthousiast als paarse "sneeuw" zien.



Qua wind is het beeld wel vrij constant. In de nacht naar zaterdag en zaterdagochtend kan er op de Wadden windkracht 8 staan. In het zuiden is er zaterdag veel minder wind.

Neerslag: het wordt sowieso een vrij nat vanaf woensdagavond
Het begint woensdagavond met een regenzone, en eindigt met een misschien iets minder natte zondag. Tot en met zaterdag kan er zo 25 tot 40 mm regen vallen.



Eerder W. in t Erland (Winterland)
Waarom deze advertentie?
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
25 oktober 2023, 11:06 uur | Bericht #499494

Ontwikkelende randstoringen koersen naar Benelux

Momenteel begint het op steeds meer plaatsen te regenen, het is een ver-ontwikkelde randstoring die momenteel over de Benelux trekt. De kern van het lagedrukgebied ligt om 16:00 rond Antwerpen, en trekt vervolgens naar het oostnoordoosten weg. De positie om 00:00 is alweer ruim in Duitsland, daarbij zal het hele lagedrukgebied vanavond verbrokkelen en in intensiteit afnemen. Het resulteert in 1 mm in het noorden tot 10 tot 15 mm in het zuiden. Plaatselijk kan 20 mm regen vallen.



Als we wat verder uitzoomen zien we een groot sturend lagedrukgebied op de Atlantische oceaan liggen. Ten zuiden van het sturende laag heb je een zogenoemde "jet streak", een versnelling in de straalstroom. Deze jet streak komt morgen boven Frankrijk te liggen, en slingert de ene na de andere "vore" (regenzone) over de Benelux. Mogelijk kan een randstoring zich verder ontwikkelen tot kleinschalig lagedrukgebied.


Je ziet hier overigens ook mooi orkaan Tammy bij de ingang van de jet streak liggen. Tammy is momenteel een categorie 1 orkaan, maar zou kort even als categorie 2 kunnen pieken. In EC blijft Tammy op de oceaan rondtollen, bij GFS zouden de afgebrokkelde restanten van Tammy 3 november over de Benelux kunnen trekken. Heel onzeker gezien de termijn, maar veel zal Tammy niet meer voorstellen.

Terug naar de randstoring. EC heeft een kleinschalig lagedrukgebied dat misschien toch wel venijnig zou kunnen worden (in de nacht van zaterdag op zondag). Daarbij zouden windstoten van 90 tot 110 km/u voor kunnen komen. GFS berekent dit lagedrukgebied boven Engeland, en dan valt het qua wind bij ons wel mee.





Er hangt veel onzekerheid over deze kleinschalige lagedrukgebieden, juist omdat ze zo klein zijn. Modellen vinden het moeilijk om ze te berekenen, en de uitvoer van de modellen kan flink verschillen van model tot model en van run tot run.



Dus, wind is onzeker, maar dat de natte periode voortzet is wel duidelijk nu. Er kan t/m zondag 25 tot 40 mm vallen. Plaatselijk (aan de kust) zou er door het warme zeewater zelfs zo'n 60 mm kunnen vallen.



Is dat teveel neerslag? Is het de afgelopen 6 maanden niet al erg nat geweest? Tot mijn verbazing valt dat over 6 maanden wel mee, grote delen van het land vallen in de categorie normaal. Vooral het midden en het zuidoosten vallen wel in de categorie "vrij nat" en "zeer nat" (maar aan de andere kant zakt het grondwater in het zuidoostel wel vlot de zandige bodem in).



Kijken we enkel naar de laatste 3 maanden, dan is het enkel in het uiterste noorden "normaal", en is er verder in het hele land een neerslagoverschot. Delen van Gelderland, Brabant en Limburg vallen zelfs in de categorie "extreem nat" (2x de standaardafwijking).

Eerder W. in t Erland (Winterland)
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
6 november 2023, 23:53 uur | Bericht #499530
Het is best wel een poosje geleden dat ik wat gepost heb.. tja de winters van de afgelopen jaren waren ook niet de moeite van het schrijven waard.
Toch volg ik nog wel de weermodellen en de meeste forums..  en ik heb eigenlijk een gedachtekronkel die maar niet weg wil gaan.. en dat is de winter van 2010 met behoorlijke sneeuw hoeveelheden gedurende december .. .. Als ik naar de modellen kiijk zie ik de polarjet stug in het zuiden blijven en niet (zoals we vaak zien) precies boven ons hoofd of noordelijker..  Met deze hele zuiderlijke polarjet worden we de laatste  6 weken bestookt met lage druk en de natte gevolgen daarvan... het grondwaterpeil heeft nog nooit zo hoog gestaan en wat volgens de zgn klimaat experts minimaal 3 tot 4 jaar zou duren om de droogte op te lossen is nu in pakweg 6 weken plus een natte zomer opgelost... zijn we ook weer van die discussie af 🤪

Maar nu weer on-topic... ik denk dat als de polarjet zo zuidelijk blijft dat we in december wel eens serieuze sneeuwkansen zouden kunnen krijgen...een lagedruk hoeft maar even de juiste positie te kiezen en dan hebben we sneeuw.... veel sneeuw...

anders wordt het als de polarjet toch weer gaat opschuiven en de lagedruk gebieden ten zuiden van de UK komen dan gaan we door met deze k*. Regen... maar goed de gedachte kronkel is veel leuker 😄en ik denk laat ik het maar gezegd hebben.. fingers crossed...💪🏻👍🏻

 
Dickje
Lid
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Berichten: 275
Lid sinds: 29 mei. 2011
10 november 2023, 00:23 uur | Bericht #499535
Liever geen winter met die prut sneeuw. Even 3 maandjes kwakkelen en dan weer voorjaar. Lekker!
 
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
14 november 2023, 09:15 uur | Bericht #499537
Eind november beginnen de kaarten toch wel leuk(er) te worden... GFS komt al een poosje met winterse omstandigheden ( niets extreems) in de vorm van ( natte`) sneeuw en hier en daar wat (nacht)vorst. Ik weet dat het nog  niet veel voor stelt maar met de laatste winters is dit al heel wat 🤪

  | Gewijzigd: 14 november 2023, 09:15 uur, door Callie-P
Tieske
Lid
Woonplaats: Bavel (Breda) / Kamer in Arnhem
Berichten: 313
Lid sinds: 30 jun. 2015
14 november 2023, 09:59 uur | Bericht #499538
Citaat van Callie-P, dinsdag 14 november 2023, 9:15 uur Eind november beginnen de kaarten toch wel leuk(er) te worden... GFS komt al een poosje met winterse omstandigheden ( niets extreems) in de vorm van ( natte`) sneeuw en hier en daar wat (nacht)vorst. Ik weet dat het nog  niet veel voor stelt maar met de laatste winters is dit al heel wat 🤪

 

GFS toont op 2 weken vooruit áltijd winterpret. Meestal komt dit niet tot nauwelijks uit doordat de kou wegens een nieuw hoge- of lagedrukgebied boven ons hoofd naar het oosten wordt verschoven. Dit was eerder al een discussie met iemand anders op dit forum. Laat de winterpret maar op een termijn van 5 dagen komen, dan zal ik er eens naar kijken. Het is zo zonde van je energie en tijd. Ik verwacht dat maart het meest winters zal verlopen in ons huidige klimaat. | Gewijzigd: 14 november 2023, 12:32 uur, door Tieske
DieuGi
Lid
Woonplaats: Breda
Berichten: 180
Lid sinds: 2 feb. 2012
14 november 2023, 12:16 uur | Bericht #499539
Ik vind het juist leuk en interessant om ver vooruit te kijken, ook al is de betrouwbaarheid niet echt hoog dan. Maar als je dagelijks deze kaarten bekijkt, dan kun je wel trends ontdekken en ik ben het met Callie-p eens, dat er eind November al een tijdje wat kaarten getoond worden, die mijn interesse echt wel gewekt hebben.
Er komt, volgens de kaarten, een flinke Noordelijke stroming op gang. In midden Zweden worden deze week al temperaturen voorspelt van -25gr C, dus de kou is wel degelijk daar aanwezig. Een groot nadeel zo vroeg in het seizoen is wel het relatief warme zeewater waar we nog mee te maken hebben. Maar ik vind het zeker de moeite waard om het te volgen, ik ben benieuwd welke regio de meest Noordelijke stroming gaat krijgen en of we al een beetje mogen gaan hopen op de eerste (natte) sneeuwbuien! Ik vind het er allemaal tot nu toe heel positief uitzien voor wellicht een leuk wintertje.
Even een vraagje voor de meer doorgewinterde meteorologen hier op het forum, zie ik hier een soort van SSW op de kaarten ook voor eind November? De poolwervel is sowieso opgesplitst in 3 aparte wervels, en wanneer het goed uitpakt kunnen we zo de kou (die voorradig is) induiken....
Te ver weg of niet, ik ga het volgen en zien.......

| Gewijzigd: 14 november 2023, 13:08 uur, door DieuGi
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
14 november 2023, 16:48 uur | Bericht #499540
Citaat van DieuGi, dinsdag 14 november 2023, 12:16 uur Ik vind het juist leuk en interessant om ver vooruit te kijken, ook al is de betrouwbaarheid niet echt hoog dan. Maar als je dagelijks deze kaarten bekijkt, dan kun je wel trends ontdekken en ik ben het met Callie-p eens, dat er eind November al een tijdje wat kaarten getoond worden, die mijn interesse echt wel gewekt hebben.
Er komt, volgens de kaarten, een flinke Noordelijke stroming op gang. In midden Zweden worden deze week al temperaturen voorspelt van -25gr C, dus de kou is wel degelijk daar aanwezig. Een groot nadeel zo vroeg in het seizoen is wel het relatief warme zeewater waar we nog mee te maken hebben. Maar ik vind het zeker de moeite waard om het te volgen, ik ben benieuwd welke regio de meest Noordelijke stroming gaat krijgen en of we al een beetje mogen gaan hopen op de eerste (natte) sneeuwbuien! Ik vind het er allemaal tot nu toe heel positief uitzien voor wellicht een leuk wintertje.
Even een vraagje voor de meer doorgewinterde meteorologen hier op het forum, zie ik hier een soort van SSW op de kaarten ook voor eind November? De poolwervel is sowieso opgesplitst in 3 aparte wervels, en wanneer het goed uitpakt kunnen we zo de kou (die voorradig is) induiken....
Te ver weg of niet, ik ga het volgen en zien.......

Een officiële SSW is het niet, en wordt het voorlopig ook niet. De meest gebruikte definitie voor een SSW is: 

CP07 definitie:
Wanneer de zonal-mean zonal winds op het 10 hPa drukvlak op 60°N lager zijn dan 0 m/s (oftewel oostelijke wind), tussen november en maart. Er moeten minimaal 20 dagen met een westelijke wind tussen twee periodes met oostelijke wind zitten om het als 2 aparte events te tellen. De wind moet minimaal 10 dagen terug westelijk waaien vóór 30 april, anders noemen we het geen SSW maar een "Final warming". https://doi.org/10.1175/BAMS-D-13-00173.1

Kijken we naar de verwachting, dan zien we inderdaad dat de kans op een negatieve wind (oostelijk dus) héél klein is.

Figuur 1: Negatief is oostelijke wind op 10 hPa, positief is westelijke wind. De dunne rode lijntjes laten zien waar de 80% meest gemiddelde jaren tussen vallen, en de dikke rode lijn is het gemiddelde.

Sterker nog, deze week behoren we tot de 10% jaren met de meest krachtige westelijke wind (want je ziet hierboven dat we nu boven het hoogste dunne rode lijntje zitten). De stratosferische vortex is momenteel dus ontzettend krachtig. Hij is zelfs zo krachtig dat we af en toe te maken hebben met een recordkrachtige stratosferische vortex. Komend weekend noteren we waarschijnlijk records, sinds het begin van de ERA5 data in 1979 is de stratosfeer nog nooit zo krachtig geweest.


GFS geeft ons 50% kans op een recordkrachtige stratosferische vortex eind november.

Ook op de langere termijn (tot begin december) blijft de stratosferische wind zeer krachtig. GFS mag dan wel een bias hebben naar een te sterke westelijke vortex, als we ook EC erbij pakken (figuur 1) kunnen we wel concluderen dat de vortex voorlopig bovengemiddeld krachtig blijft.


Bron: https://arctic.som.ou.edu/tburg/

Nu is er wel sprake van een verzwakte stratosferische vortex in sommige runs. Vooral in EC zie je op héél héél lange termijn wel dat het gemiddelde van alle ensemble berekeningen onder normaal komt, een zwakkere westelijke wind dan normaal. Máár, tot nu toe worden we echt een worst voorgehouden, want dit blijkt in runs steeds verder uitgesteld te worden.
 
Je ziet hierboven het rode gebied (westelijke wind zwakker dan normaal) niet concreet worden. Van links naar rechts zien we de runs van de afgelopen maand, de meest recente run is helemaal rechts. Van onder naar boven zien we de verwachtingen voor begin oktober (helemaal onderaan) tot de jaarwisseling (helemaal bovenaan). De meest recente run is dus een verticale lijn pixels helemaal rechts. Alle blauwe kleuren is een stratosferische vortex krachtiger dan normaal. Het verzwakken van de stratosferische wind werd eerst rond 26 november berekend, maar nu is dat naar achteren verschoven tot 14 december. Een eventuele verzwakking staat dus volkomen op losse schroeven.

Reminder: we leven in de troposfeer
Maar, ik kijk nu liever een etage lager: de troposfeer. In de troposfeer zien we dat de straalstroom wel krachtig is, maar ook vrij zuidelijk ligt. Er valt heel veel neerslag ten zuiden van de Benelux, zoals in Noord-Frankrijk en in de Alpen (ze hadden daar onlangs teveel sneeuw voor wintersporttoernooien, dus werden die afgelast). Die zuidelijke straalstroom geeft ook ruimte voor hogedruk rond Scandinavië, de lagedrukgebieden trekken immers meer zuidelijk. Daardoor kan het er 's nachts al fors afkoelen, en aan de randen van dat hoog valt al veel sneeuw.



Nu kom ik op de kaart die jij toont. Jij toont namelijk een kaart van de troposferische vortex (beter bekend als de WC/WestCirculatie). Het klopt dat de troposferische vortex meer gaat meanderen richting eind november, en dan kan het zo zijn dat het zomaar goed valt voor de eerste natte sneeuw of winterse buien zo in de laatste week van november. Het kan echter ook fout vallen met temperaturen van 15°C, die zekerheid hebben we nog niet op deze termijn.



De verandering die in de kaarten staat, de straalstroom gaat waarschijnlijk meer meanderen in richting het einde van november.

Kortom, SSW is een term voor de stratosfeer, die is momenteel zéér krachtig. De stratosfeer en troposfeer zijn niet 1-op-1 aan elkaar gekoppeld, in de troposfeer komt al meer meandering richting eind november. Dat kan zowel gustiger als ongunstiger uitpakken t.o.v. de huidige situatie. Het is voor mij echt nog te vroeg om in december te gaan kijken. | Gewijzigd: 14 november 2023, 16:57 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
16 november 2023, 12:42 uur | Bericht #499543
Op de lange termijn geen duurzaam winterweer, maar misschien zien we het weekend van 25-26 nov de eerste winterse buitjes. Gezien de termijn uiteraard nog een flinke slag om de arm houden, maar EC en GFS laten beiden in hun ensemblegemiddeldes iets van een noordwestelijke stroming zien.

Mocht de rug op de oceaan uiteindelijk dichter bij ons komen te liggen, hebben we een variant met noordwestenwind en weinig tot geen buien. Mocht de rug minder groot zijn, dan kan de lucht niet koud genoeg worden voor winterse neerslag, met als resultaat regenbuien.
et is een reële mogelijkheid dat dit slechts kortdurend is, en dat er weer snel zachte lucht vanuit het westen komt. De straalstroom meandert maar blokkeert nog niet.




Ik interpreteer die sneeuwsignalen in de buien bij de Noordzee vooral als buien, voornamelijk met regen. Af en toe kan die regen overgaan in korrelhagel of natte sneeuw, wellicht met een klap onweer.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
19 november 2023, 19:54 uur | Bericht #499544
De ruring blijft in de kaarten van GFS... GFS komt zelfs met winterweer.. onderstaand kaartje is de lange termjn ( dus hou daar rekening mee) maar is toch een kaartje wat ik al veel winters niet gezien heb in dit timeframe van het seizoen..12h smiddags... gewoon een ijsdag...zou een leuk sinterklaas cadeautje zijn..



gewoon om dat het kan 😆😆😆 | Gewijzigd: 23 november 2023, 16:02 uur, door Callie-P
Patrick E
Lid
Woonplaats: Lochem
Berichten: 83
Lid sinds: 16 jan. 2012
22 november 2023, 22:43 uur | Bericht #499546
Hallo mensen. Ik zie veel sneeuw kansen voorbij komen. Heeft er iemand mooie kaartjes in de aanbieding. Wordt spannend komende paar weken
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
23 november 2023, 16:00 uur | Bericht #499547

Citaat van Patrick E, woensdag 22 november 2023, 22:43 uur Hallo mensen. Ik zie veel sneeuw kansen voorbij komen. Heeft er iemand mooie kaartjes in de aanbieding. Wordt spannend komende paar weken
In depth heb ik even geen kaarten ( nog druk aan het werk) maar ik kan je wel dit kaartje laten zien... GFS schermt al een hele poos met winterse neerslag vanaf pakweg 1 december.. op 4 december staart er nu wat serieuzere sneeuw in de kaarten... acht wat het wordt zien de dan wel weer maar ergens denk ik nog steeds dat een herhaling van. 2010 wel eens zou kunnen...



| Gewijzigd: 23 november 2023, 16:03 uur, door Callie-P
Patrick E
Lid
Woonplaats: Lochem
Berichten: 83
Lid sinds: 16 jan. 2012
23 november 2023, 17:55 uur | Bericht #499548
Okeejjjj thanks Callie, hopelijk volgen er gauw nog meer spannende winter kaarten. Stoplicht kan bijna op groen
DieuGi
Lid
Woonplaats: Breda
Berichten: 180
Lid sinds: 2 feb. 2012
24 november 2023, 12:05 uur | Bericht #499549
Wellicht het eerste bericht voor het Winterdiscussietopic!? :D
Sneeuwkaartje voor 1 December....

Niels112
Lid
Woonplaats: Winterswijk
Berichten: 59
Lid sinds: 15 aug. 2022
24 november 2023, 12:16 uur | Bericht #499550
Citaat van DieuGi, vrijdag 24 november 2023, 12:05 uur Wellicht het eerste bericht voor het Winterdiscussietopic!? :D
Sneeuwkaartje voor 1 December....



Waardeloos om sneeuwkaarten zo ver van te voren te bekijken, zorgt wellicht voor virtueel plezier maar winterliefhebbers zijn beduidend niet 'neutraal' in hun berichten. 

(Niet dat ik niet van sneeuw houd hoor)

  | Gewijzigd: 24 november 2023, 12:18 uur, door Niels112
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
24 november 2023, 17:41 uur | Bericht #499551
Citaat van Niels112, vrijdag 24 november 2023, 12:16 uur Citaat van DieuGi, vrijdag 24 november 2023, 12:05 uur
Waardeloos om sneeuwkaarten zo ver van te voren te bekijken, zorgt wellicht voor virtueel plezier maar winterliefhebbers zijn beduidend niet 'neutraal' in hun berichten. 

(Niet dat ik niet van sneeuw houd hoor)

 

Ach waarom niet.,., je kan sneeuwkaarten bekijken over 3 dagen maar waarom mag je niet wat langer wat voorpret hebben.. en al komen ze niet uit we kunnen ieg ( eindelijk) weer eens een beetje uitkijken naar winterweer.. want de kaarten ( kort en lang ) van afgelopen jaar waren te saai voor woorden en  heeft de winterdiscussie bijna de mond gesnoerd..  

overigens is het misschien wel LT maar toch blijft GFS met sneeuw komen in het begin van december... fingers crossed.
Patrick E
Lid
Woonplaats: Lochem
Berichten: 83
Lid sinds: 16 jan. 2012
25 november 2023, 00:37 uur | Bericht #499552
Tatanka of Callie, maandag flinke sneeuwkansen, hebben jullie wat mooie kaartjes voor ons in petto? Groetjes | Gewijzigd: 25 november 2023, 00:37 uur, door Patrick E
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
25 november 2023, 12:06 uur | Bericht #499553

Goede ontwikkelingen in november, geen garantie voor de toekomst

Even een terugblik, in mijn post van 14 november beschreef ik hoe de kans op een SSW nihil is, de stratosferische westenwind bij tijden recordkracht bereikte. De straalstroom in de troposfeer was erg zonaal (strak van west naar oost), het bracht ons ook de nodige onstuimige of stormachtige dagen. Maar, vanaf 19 november leek de straalstroom meer te gaan meanderen.

14 november 2023
Kortom, SSW is een term voor de stratosfeer, die is momenteel zéér krachtig. De stratosfeer en troposfeer zijn niet 1-op-1 aan elkaar gekoppeld, in de troposfeer komt al meer meandering richting eind november. Dat kan zowel gustiger als ongunstiger uitpakken t.o.v. de huidige situatie. Het is voor mij echt nog te vroeg om in december te gaan kijken.


Op 16 november produceerden de weermodellen (EC) voor vandaag de volgende kaart:

16 november 2023: Ik interpreteer die sneeuwsignalen in de buien bij de Noordzee vooral als buien, voornamelijk met regen. Af en toe kan die regen overgaan in korrelhagel of natte sneeuw, wellicht met een klap onweer.


Nu, ik kan EC wel complimenteren, want deze winterse buien zaten vanaf 16 november (destijds 9 dagen vooruit) vrij consistent in de modellen. Ter vergelijking hieronder de uiteindelijke weerkaart zoals die vandaag in EC stond: Grote overeenkomsten, enkel de Atlantische rug ligt verder naar het noorden (gunstig) en het lagedrukgebied dat afzakt is een stuk zuidelijker gekomen (gunstig, i.p.v. Zweden uiteindelijk nu rond Litouwen).


Uit de buien valt inderdaad vooral regen, maar vannacht kreeg ik hier een enorme portie korrelhagel over me heen. In de Ardennen is sneeuw gevallen, en plaatselijk kwam er een klap onweer voor. Echter, dat de weerkaarten nu 9 dagen vooruit al spot-on zaten, geeft natuurlijk geen garantie voor de toekomst, dat ze de komende dagen ook zo spot-on zullen zitten!

De winterse buien
Doordat in een noordelijke stroming vannacht zeer koude bovenluchten boven (Oost-)Nederland lagen, was er soms een klap onweer en vooral boven Oost-Nederland viel veel korrelhagel, misschien plaatselijk wat natte sneeuw (die grens lag rond 150 m boven NAP). Op de satellietbeelden was duidelijk een aanvoer van polaire lucht uit het noorden te zien. De Noordzee lag vol met buien, op een "buienschaduw" van Noorwegen en Engeland na (de buien ontstaan op open zee, op sommige plekken ligt er een landmassa in de weg en zijn er amper buien).



De koude bovenluchten worden aangevoerd met een krachtige noordelijke stroming. Je ziet inderdaad dat de straalstroom nu bij ons ook van noord naar zuid waait. Dat levert overigens ook leuke Nordstau (neerslag op tegen de noordzijde Alpen) en föhn (zon aan de zuidzijde) op. Tegelijk zie je ook dat er op de oceaan rond IJsland een blokkade gebouwd wordt (zie de letters H).



Met een noordelijke stroming wordt de komende 24 uur echter steeds minder koude bovenluchten aangevoerd. Vannacht was de temperatuur op 5,5 km hoogte eerst nog zo'n -30 tot -35°C. Morgen is dat opgewarmd naar -20 tot -25°C, dat betekend dat de neerslag minder winters wordt, en steeds vaker gewoon wat regen oplevert. Aan de andere kant worden de buien ook steeds minder talrijk en minder intensief.


Op nadering van die zwakke rug van hogedruk boven Ierland gaat de bovenlucht weer opwarmen en nemen de buien met korrelhagel duidelijk af.

Op de infrarood satelliet zie je ook duidelijk hoe de aangevoerde bovenlucht steeds warmer wordt. Des te witter een wolk/bui is op een infrarood satellietbeeld, des te kouder de wolkentop is, des te hoger de wolkentop kan groeien, des te hoger de kans is op winterse neerslag. Hieronder heb ik de witheid van de wolken tussen west en oost eens vergeleken, een wereld van verschil is dat.



Komst van lagedrukgebied op maandag, valt er sneeuw?
Goed, morgen nadert een dunne rug van hogedruk, dat betekent dat de wind morgen afneemt, de buien zullen ook afnemen. Vooral in het oosten blijven nog wat buien met lichte regen over, elders droog. De bewolking neemt morgen wel al heel snel toe, want vanuit het westen komt een lagedrukgebied dichterbij.


Een occlusiefront zorgt zondag nog voor wat lichte regen in het oosten, vanuit het westen nadert een zwakke rug van hogedruk. Boven Ierland nadert al vlot de neerslag van het lagedrukgebied dat maandag precies over de Benelux gaat trekken.

Met een lagedrukgebied dat recht over de Benelux gaat trekken wordt het een kwestie van geneuzel met de koers van het lagedrukgebied. Aanvankelijk aan de oostzijde van het laag en later aan de noordzijde zou door neerslagafkoeling de regen over kunnen gaan naar natte sneeuw. Daar, waar de neerslagintensiteit zo hoog is dat er meer vlokken op de grond vallen dan dat er vlokken smelten, kan het tijdelijk wit worden.

Zondagavond begint het in het westen al licht te regenen, het is 3 tot 6 graden en de wind is gedurende de zondag al afgenomen.

In de nacht naar maandag breidt de neerslag zich over het hele land uit. Er valt nog grotendeels regen, door neerslagafkoeling gaat er alvast 1 graad af. Het is dan nog 2 tot 5 graden.

Maandagochtend kan de neerslag op hogergelegen delen zoals Zuid-Limburg en de Veluwe overgaan naar natte sneeuw, ook in de Achterhoek en Twente zit er steeds vaker wat smeltende vlokken tussen de regen. Het lagedrukgebied komt bij Scheveningen aan land. 

Gedurende de maandag gaat het wat harder waaien (veelal matig, 4 bft). Het lagedrukgebied volgt ongeveer de koers van de Waal naar het oosten.
Aan de noordzijde van het laag, met name Twente en Drente, zouden steeds meer natte sneeuw kunnen zien. Uiteindelijk gaat het daar misschien harder sneeuwen dan de grond de sneeuw kan smelten, waardoor het plaatselijk wit kan worden (beginnent met autoruit- en dakraamsneeuw, vervolgens ook op het gras). De temperatuur zakt er naar circa 1°C. Er steekt een stevige oostenwind op die toeneemt tot 7 beaufort aan de kust (harde wind).
Rond en ten zuiden van het laag, vooral onder de grote rivieren, neemt de temperatuur tijdelijk toe naar 4 tot 9 graden. Daarbij neemt de regenval af en is het soms haast droog.

Maandagavond verlaat het lagedrukgebied het land. Het wordt op steeds meer plaatsen droog. Er staat uiteindelijk overal een stevige noordoostenwind (4 bft in het binnenland, 7 bft aan de kust). Nu het effect van neerslagafkoeling wegvalt en de wind uit noordoostelijke richting toeneemt, stijgt de temperatuur in het noorden naar 1 tot 4 graden. Een eventueel sneeuwdek zal weer wegsmelten. In het zuiden gaan we van 4-9 graden terug naar 2 tot 7 graden. Aan de kust blijft het beduidend warmer dan in het binnenland.




Sneeuwhoogtes
De modellen geven vooral in Twente en Drente een tijdelijk sneeuwdek. ICON berekent daar 0 tot 2 cm, ECMWF berekent 1 tot 6 cm.





Ik ben benieuwd hoe het maandag gaat verlopen. Ondanks dat er bij mij tussen Wageningen en Oost-Brabant hoogstens een natte flats in de vroege ochtend in de kaarten staat, blijft het spannend. Een kleine verschuiving kan hier nog steeds onverwachts positief of negatief uitvallen.

Ter afsluiting nog even de KNMI guidance voor maandag en de dagen daarna:
Maandag trekt er een actieve storing over ons land, waarbij er aan de noordflank in de koude lucht kans is op regen die overgaat in de (natte) sneeuw. De kans dat dit tot noemenswaardige accumulatie zal leiden is vooralsnog klein. Er is nog wel enige onzekerheid in de koers van het laag en daarmee ook in de locatie van het zwaartepunt van de eventuele sneeuwval. De totale neerslaghoeveelheden zijn ook fors, met 10-30 mm.

De dagen daarna is de kans op temperaturen beneden normaal met ca. 80-90% groot, bij dagelijkse neerslagkansen die geleidelijk afnemen van ca. 70% naar ca. 50%. De kans op (natte) sneeuw is daarbij zo'n 40%, de kans op accumulatie zo'n 10-20%.

De week na volgende week zien we in 40% van de leden een verscherping van de kou, tegelijkertijd neemt de kans op bovennormale temperaturen ook toe van bijna 0% naar 20%. De neerslagkansen blijven met ca. 40% aan de lage kant.
| Gewijzigd: 25 november 2023, 12:47 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
25 november 2023, 12:40 uur | Bericht #499554

Storing Buienradar sneeuwradar

Ik zie in de chat ook al de Buienradar +24 en +48 uurs langskomen, met het commentaar dat het allemaal regen wordt. Er is momenteel echter een storing in de weergave van natte sneeuw en sneeuw. Deze storing wordt naar verwachting maandag verholpen.


Door een storing ontbreken hier de gele en oranje kleuren die we zo graag zien. Naar verwachting zien we maandag in de loop van de dag weer de sneeuwradar en winterse neerslag op +24 en +48 uur.

Eerst regen, dan regionaal natte sneeuw, en later wellicht plaatselijk even wit
Het klopt echter wel dat we met voornamelijk regen beginnen maandagochtend. In de loop van de ochtend gaat in het oosten op steeds meer plaatsen regen over in natte sneeuw, dat zien we terug bij weerplaza en bij de KNMI harmonie viewer. De run gaat nog niet verder dan 07:00, maar ik verwacht dat uiteindelijk ook in en rond Drente de regen overgaat in natte sneeuw, en vooral in die hoek zou het later op de dag wellicht ook even tijdelijk wit kunnen worden. Een eerste winterse speldenprik daar.





  | Gewijzigd: 25 november 2023, 12:41 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Terug naar boven
1 2
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast, 0 leden en 1 indexing-bot
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 140 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 140, lezen 2 mensen het topic "Snapshots Handycam wolken en bliksem 14 juli 2010".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden