Het grote onweer klets- & klaagtopic
In een poging om de verschillende onweertopics voor iedereen zo overzichtelijk mogelijk te houden is er naast het onweerskansentopic nu ook weer het grote onweer klets- & klaagtopic. Denk voor het plaatsen van je reactie goed na over waar je bericht thuis hoort.Werkwijze
Hier ben je welkom om te kletsen over alles omtrent onweer, natuurlijk kan je ook een eigen kletstopic aanmaken in de Kletscorner Donders & Bliksems. Je teleurstelling delen is hier toegestaan, maar hou het netjes.
wel , voor zondag laat de prognose ( voor zover ) aardige onweerskansen zien als ik de kaarten mag geloven,
hoe hevig of niet laat nog op zich wachten .
weersberichten op duitse tv haaden het voor oost-duitsland al boven de 30 gr
is nog afwachten wat zeewind gaat doen , in ieder geval weer iets om met spanning naar uit te zien.
gr aan alle onweersliefhebbers
en is de trekrichting ZW naar NO
gr Lightningman Zie mijn laatste post in het kansentopic, buien lijken te gaan ontstaan in de ZW-hoek en Vlaanderen om zo activeren naar het NO te trekken
en is de trekrichting ZW naar NO
gr Lightningman Zie mijn laatste post in het kansentopic, buien lijken te gaan ontstaan in de ZW-hoek en Vlaanderen om zo activeren naar het NO te trekken
Aan de 18 uur run te zien lijkt het toch meer naar het oosten te verschuiven, of zie ik iets over het hoofd?
Er is hier deze week avondvierdaagse.
Blijft ook altijd lastig als je hiermee rekening moet houden.
In voorgaande jaren is er ook al eens een dag uitgevallen vanwege code oranje. Achteraf gezien was dit onnodig.
Maar goed, het risico op dit soort weer komt vaker voor begin juni. De avondvierdaagse wordt in feite op de verkeerde datum gehouden.
Dit kan beter één maand eerder starten.
De temperaturen zijn dan gemiddeld beter om te lopen en onweerskansen zijn kleiner.
helemaal eens, je krijg niet die acuratie zoals gewenst, wederom gaat het dus weer flink te keer aankomende nacht als ik de voorspelling mag geloven, wel thor heeft zijn best al gedaan vannacht, wel een hoop warmte onweer dus horizontaal, flitsen waren niet van de lucht.
zullen afwachten
Inderdaad, van enig noodweer was geen sprake.Had de auto uit voorzorg wel onder de carport gezet, je weet het tenslotte nooit.Heb tot half 10 buiten gezeten met een pilsje, kijkend naar de wolken en flitsen om ons heen.Toen kregen we in 3 minuten een fikse bak wind en regen, daarna heeft het nog 20 minuten wat nagespetterd en toen werd het weer helder. Ach, beter zo dan dat er tennisballen naar beneden komen
of zijn die naar de chat verhuisd?
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Zeer sterke rotatie in een van de buien in Limburg!
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Misschien iemand die dit kan bevestigen?
Klopt zeker! Wanneer er zich boven Herwijnen of Den Helder zware neerslag bevindt blokkeert deze neerslag het signaal en dat heeft als gevolg dat de radar voor de rest van Nederland tijdelijk een veel lagere intensiteit weergeeft.
Ook wanneer een zware bui in de buurt van de radar het signaal blokkeert is dat op de radar goed te zien als een streep waarin de neerslag lichter is of helemaal ontbreekt. Even later verdwijnt de streep weer omdat de blokkerende bui verder trekt.
| Gewijzigd: 6 juni 2019, 15:15 uur, door Thijs.