Er wordt regelmatig gevraagd om stellingen of meningen te onderbouwen. Hiermee bedoelen we een loze kreet als.. Ik krijg toch geen sneeuw... enz enz
Iedere mening is welkom. Juist dit topic is ervoor bedoeld om samen over het weer te discussiëren. Men hoeft het niet met elkaar eens te zijn, als men maar respectvol met elkaar omgaat.
Dus vriendelijk verzoek om weer ontopic te gaan en de communicatie over het communiceren in de chat te voeren of achterwege te laten.
++ 19/12 19Z: ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT VOOR SNEEUWVAL IN NOORD NEDERLAND OP VRIJDAG A.S. ++
Een storing, verbonden aan een complex lagedrukgebied over de Atlantische Oceaan, trekt maar erg traag noordoostwaarts. De storing wordt tegengewerkt door een uitgestrekt Russisch hogedrukgebied, maar vooral in de hoogte door de tijdelijke opbouw van een rug over West-Europa. De grens tussen de zachte Oceaanlucht en de koude landlucht bevindt zich de komende dagen over Duitsland en raakt nog net het uiterste noorden van Nederland.
Wanneer vrijdag de neerslagzone (tegen dan geoccludeerd) over het noorden van NL aankomt, zijn de temperaturen er waarschijnlijk rond het vriespunt. Volgens de laatste modelruns zou het verticaal temperatuurprofiel zo zijn dat de neerslag er valt onder vaste vorm, waarschijnlijk overgaand in smeltende sneeuw. Ijzel is evenwel ook niet uitgesloten wanneer de onderste luchtlaag nog negatief genoeg is. Cruciaal wordt uiteraard de locatie van de vorstgrens, welke volgens GFS vrijdag ten noorden van NL ligt maar volgens ECMWF, UKMO en WRF bevindt deze zich over noordelijk NL en is de kans op algemene gladheid daar groot. Ik volg voorlopig de laatstgenoemde modellen en voorzie dus een level 2 waarschuwing. Doordat de neerslagzone stagneert over deze zone en de warme lucht moeizaam opschuift kan daar 10 tot 15 cm sneeuw vallen in het slechtste geval. Details zijn nog niet te geven uiteraard.
Link naar de pagina van Karim: http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/
Bron: Severewheatheroutlook
Tenzij de wereld overmorgen echt vergaat, dat heb ik toch wat twijfels.
de pluimen laten veel onzekerheid zien. Optimisten die zeggen van een warme LT-pluim "dat alles kan veranderen"hebben op dat moment wel gelijk maar bij een koude volgend epluim zouden ze dat dan ook moeten zeggen, niet "zie je wel?"
| Gewijzigd: 20 december 2012, 12:25 uur, door Ben47
Nadien heb ik dat niet meer meegemaakt ook omdat ik in de winter mij ramen sloot, voordat ik weer allerij verhalen over me heen krijg.
Maar goed, Het gevecht tussen warme en koude lucht zal inmiddels wel duidelijk zijn en dit speelt zich vooral morgen boven ons kikkerlandje zoals gewoonlijk af.
Maar alle modellen wijzen of naar boven of naar onder en daar valt eigenlijk geen peil op te te trekken. De koude lucht zal ons vermoedelijk vrijdag in het noorden bereiken maar de vraag is tot hoe ver deze ons kikkerlandje kan gaan veroveren.Sneeuwkansen in het noorden en mogelijk landinwaarts..
Zover ik het kan beoordelen als het gaat sneeuwen, zal het sneeuwen! in Friesland, groningen, drente en een gedeelte van gelderland.. Maar pin me hier niet op vast.
Want morgen kan alles weer anders zijn. Ik hoop morgen mijn visie opnieuw weer te geven vanuit mijn optiek.
Terwijl ECMWF voor maandag en dinsdag nauwelijks nog voor koude oplossingen gaat (ook niet in het noorden), gaat GFS toch voor veel koudere oplossingen.
Blijft dus erg interessant t/m de kerstdagen zo te zien.
EDIT Ben47: Plaatjes verwijderd aangezien het een link naar een site was en de tekst niet meer overeenkomt met de actuele plaatjes die dan te zien zijn. DUS GEEN LINKEN NAAR PLAATJES A.U.B. !!!
| Gewijzigd: 20 december 2012, 12:23 uur, door Ben47
Ik geef je hierbij wel gelijk. Mogelijk maak ik ook een fout, maar deze site houd het wel vriendelijk. Het is niet relevant waar er wel of geen sneeuw, regen, etc valt. Een gezonde communicatie moet voorop staan zowel met de wat meer deskundige als ondeskundige. Maar vragen mogen naar mijn mening wel worden gesteld. Want uiteindelijk moeten ook de ondeskundigen een kans krijgen te leren van de meer deskundigen.
Maar ik ben geen weerman en kijk ook maar de kaarten. Ik hoop dat ik het mis heb, en wens jullie allemaal een sneeuwrijk kerstmis toe.
NEERSLAG:
Vanaf zo'n 06 UTC de eerste neerslag tegen het zuidwesten in alle nieuwe modelruns. De neerslag loopt langzaam naar het noordoosten. In de middag krijgt het midden van het land de (mot)regen en tegen middernacht komt ook het noordoosten er onder. Een belangrijk aandachtspunt is de neerslagsoort. Het noordoosten wordt uiteindelijk koud genoeg om als daar uiteindelijk neerslag gaat vallen, dit dan in de vorm van (natte) sneeuw zal zijn. Het zuiden en midden van het land krijgt gewoon regen en dan zal er ook nog een gebied zijn waar verschillende mengvormen kunnen voorkomen. De uiteindelijke koers van net laag bepaalt waar de verschillende grenzen (sneeuw-natte sneeuw-regen) komen te liggen. Verder geven met name Harmonie en Hirlam voor vrijdagmiddag en -avond een ijzelsignaal. Op zich niet verwonderlijk met onderin dan nog steeds de koude aanvoer en op geringe hoogte de zachte lucht die binnenkomt vanuit het zuiden.
TEMPERATUUR:
Vandaag Tx rond een graad of 5. In de nacht naar vrijdag van rond 5 graden in het zuidwesten tot dichtbij het vriespunt in het noordoosten. Op vrijdag komt de "echt" koude lucht het noordoosten van het land binnen, afhankelijk van de koers van het laag. In het zuiden en midden blijft de temperatuur ruim boven nul.
Knmi waarschuwing geel(voorwaarschuwing dus)
Kans op gladheid als gevolg van (natte) sneeuw
Geldig: donderdag 20 december 2012 vanaf ca 21 uur gedurende ca 18 uur
Bron: Knmi | Gewijzigd: 20 december 2012, 06:57 uur, door Tatanka
Droge sneeuw, natte sneeuw.
Ik kan daar bij gezaghebbende meteorologische sites eigeblijk helemaal niets over terugvinden. Wel op allerlei verzamel- en algemeen wetenschappelijke sites en dat spreekt elkaar vaak tegen. Ik ben het gaan opzoeken omdat ik het ook niet meer uit elkaar kon houden.
Eerst maar eens wat voor mij duidelijk is, sneeuw die uit de lucht komt vallen als het vriest op een bevroren ondergrond is droge sneeuw.
Sneeuw die als half natte flatsen uit de lucht komt gedonderd (klinkt lomp maar ik bedoel hiermee de welbekende Nederlandse vlok die niet dwarrelt maar echt valt), da's overduidelijk natte sneeuw.
Maar nu het discussiepunt.
Sneeuw die bij temperaturen boven 0 valt wordt door sommigen al natte sneeuw genoemd, hoewel deze bij droge lucht toch drog kan zijn ( bij droge lucht verdampt het smeltwater als snel en koelt daarmee de vlok af die daarmee wel droogbevroren kan zijn, ook al is het net boven 0) .
Overigens geeft "boven 0 -sneeuw"de grootste vlokken, die klitten namelijk lekker makkelijk samen. Maar goed, als deze vlokken dan op een warmere (boven 0) ondergond komen smelten ze toch. Dat kan zelfs ook als het (licht) vriest maar de ondergond nog warm is (grond kan afhankelijk van grondsoort, bedekking met gras , verharding of kliko warmte vaak verassend lang vasthouden). Droge sneeuw heeft veel lucht in zch en isoleert dus goed, onder invloed van een sneeuwdek zal grond niet zo snel afkoelen als zonder sneeuwdek, ook niet als het door een sneeuwdek en heldere nacht opeens streng gaat vriezen.
Vraag is dus eigenlijk
Sneeuw die droog valt maar die op de grond (deels) smelt (veelal bij temeraturen boven 0), is dat ook natte sneeuw (het eindresultaat na een uurtje of twee is vaak hetzelfde als bij "echte"natte sneeuw) of is dat droge sneeuw (vaak blijft het in tegenstelling tot de echte natte sneeuw toch wel een uurtje of zo liggen).
Op het web heb ik er niks definitiefs over gevonden. Misschien is het ook gewoon ee kwestie van persoonlijke opvatting, iets als glas half leeg of half vol.
De 1 vind sneeuw pas sneeuw als er een gesloten dek ligt en blijft liggen voor langere tijd, zonder al die ijskorsten en natte plassen, de ander vind alle sneeuw sneeuw.
(Een beetje die ene winter met een formele witte kerst van wee dagen gesloten dek terwijl het de hele kerstperiode dooide zodat er een gesloten dek van smeltende sneeuw lag, is dat nu ECHT een witte kerst met "wittekerstGEVOEL"?) | Gewijzigd: 20 december 2012, 09:25 uur, door jcroon
Zojuist even de GFS run van middernacht bekeken en die begint na de kerst wel wat intressanter te worden.. Laag gaat meer richting het noorden waardoor we meer kans krijgen op sneeuw.. ( maar dat is volgens deze run vanaf de 29ste)
Maar goed dat is LT en de KT is nu zelfs al moeilijk.. maar ja bij gebrek aan beter en ik moet toch wat.. want het zal wel weer veranderen. | Gewijzigd: 20 december 2012, 10:16 uur, door Callie-P
| Gewijzigd: 20 december 2012, 12:31 uur, door Ben47