Op 7 Juni waren er meerdere te horen.
Na wat zoeken op internet kwam ik dit stukje tegen
Meteoroloog L.C. Veenema uit Norden Dld. net over de grens bij Groningen heeft zoiets onderzocht
Het schijnt toch wel te kunnen hier.
Het gebeurde dan vaak dat er boven Kudelstaart een forse onweersbui hing, terwijl die niet 'over' het water onze kant op kon komen. Wij genoten dus van het spektakel, en bleven zelf droog. Zo ook die drukkend warme avond, in de zomer, zo rond een uur of zeven. Wij stonden/zaten met meerderen te kijken naar dat hevige onweer, een flits, en 4 á 5 seconden later bereikte de drukgolf ons, die een aantal forse kerels, die rechtop stonden, tegen de grond drukte.
En geloof me, daar waren een paar stevige kerels bij!
Het staat me nog heel helder voor de geest. Als ik het nog goed weet, was dat in diezelfde zomer dat het op Hemelvaartdag zo tekeer ging. Toen kwamen er in het hele land vele watersporters behoorlijk in de problemen. En niet alleen watersporters natuurlijk. Dat was een knallende zomer! 's Nachts kon het toen ook goed tekeer gaan. Dan zat ik als jochie van een jaar of 10, toen al gefascineerd door onweer, naar buiten te kijken, en was de hele omgeving bijna continu verlicht door de bliksem. Geweldig!!!
De volgende morgen hoorde ik de presentatrice op de radio over dezelfde knal praten. Volgens mij woont ze op meer dan 30 km afstand van ons.
Volgens mijn vader klonk hij als een vuurbol ontlading. Als je op internet zoekt dan zijn er meer artikelen te vinden over knallen "uit het niets". Ook hier in Zwijndrecht horen we wel eens een knal. En dan echt een hele stevige; compleet met trillen van de ramen en het huis (alsof er een vrachtwagen tegen de gevel is gereden). Ook collega's van me uit Zevenbergen en Oosterhout (NB) melden deze knallen op dezelfde tijd en datum met dezelfde impact.
Het gebeurde dan vaak dat er boven Kudelstaart een forse onweersbui hing, terwijl die niet 'over' het water onze kant op kon komen. Wij genoten dus van het spektakel, en bleven zelf droog. Zo ook die drukkend warme avond, in de zomer, zo rond een uur of zeven. Wij stonden/zaten met meerderen te kijken naar dat hevige onweer, een flits, en 4 á 5 seconden later bereikte de drukgolf ons, die een aantal forse kerels, die rechtop stonden, tegen de grond drukte.
En geloof me, daar waren een paar stevige kerels bij!
Het staat me nog heel helder voor de geest. Als ik het nog goed weet, was dat in diezelfde zomer dat het op Hemelvaartdag zo tekeer ging. Toen kwamen er in het hele land vele watersporters behoorlijk in de problemen. En niet alleen watersporters natuurlijk. Dat was een knallende zomer! 's Nachts kon het toen ook goed tekeer gaan. Dan zat ik als jochie van een jaar of 10, toen al gefascineerd door onweer, naar buiten te kijken, en was de hele omgeving bijna continu verlicht door de bliksem. Geweldig!!!
Doe ff flink he...drukgolf na 5 sec ( 1.5 km verder) en dan naar de grond geslingerd worden
Misschien een test van een nieuwe militaire bom geweest
Ik neem dit verhaal met een pak zout als je het niet erg vindt
De veelzijdigheid van onweer maakt de hobby echt heel leuk. | Gewijzigd: 10 oktober 2009, 23:23 uur, door Onweergek (ZH)
De veelzijdigheid van onweer maakt de hobby echt heel leuk.
Dan zal het echt ook een ravage (afgeknapte takken etc.) in de omgeving moeten geven en hier hoor je in de desbetreffende gevallen niks over.
Ik blijf erbij...pak zout
ik hebt ook wel is gehoord
volgens mij word er dan door de geluids barriere gevlogen
Waar baseer je jouw ongenuanceerde reactie op als ik vragen mag? Hoe weet jij dat het dan zo'n 'ravage' zou moeten geven? Een krachtige inslag geeft slechts in de directe omgeving (flinke schade). Zo werd dit voorjaar een huis in Hoofddorp geraakt, waarbij de zolder compleet verwoest werd.
De druk-golven van een krachtige bliksem kunnen zorgen dat de grond en ramen gaan trillen.
De druk-golven van een krachtige bliksem kunnen zorgen dat de grond en ramen gaan trillen.
Vorig jaar werd na een blikseminslag een flink aantal woningen beschadigd. Op vele plaatsen in de straat lagen de ruiten eruit. Het staat hier ook op het forum maar ik krijg het niet gevonden. Het was geloof ik in Gelderland gebeurt.
Op een eerder vermelde reactie over een inslag na 6 sec omvergeblazen worden
Direct inslag ..ja TUURLIJK kan er dan idd flinke schade aangedaan worden was vorig jaar ergens nog in Gelderland wat Jan vermeldde.
Een bolbliksem of iets dergelijks heeft alle ramen doen sneuvelen van de sta-caravan van mijn ouders
ongenuanceerd... heb je nog meer dure woorden alsjeblieft he.
En je zegt zelf dat je het met een korrel zout neemt? Wat ik 2 berichten terug wilde ontkrachten was juist dat krachige bliksems je tegen de grond kunnen werken. (Dus ook als de bliksem wat verder weg is). Wellicht hebben we elkaar verkeerd begrepen, mijn excuses alvast... | Gewijzigd: 13 oktober 2009, 17:27 uur, door Onweergek (ZH)
"wat verder weg" houdt bij na 100 meter wel op (mijn mening ben geen expert hierin )
De reactie was misschien misplaatst naar jou toe maar meer bedoeld naar mijn eerste reactie op "weet zijn naam niet zo snel" No hard feelings.
Bepaalde zaken worden hier nog wel eens overdreven.
1 Ik woon in Alkmaar Noord Holland, en circa 30 a 35 kilometer verwijderd van amsterdam en haarlem.
Stel, er is boven amsterdam en/of haarlem een onvoorstelbaar zwaar onweer gaande met oorverdovende knallen/donderslagen ,inslagen, wat merk ik daar dan van hier 30 a 35 kilometer van het verschrikelijk zware onweer vandaan?
2 Wat kan ik merken als er het zwaarste onweer ooit gaande is boven midden op de noordzee,150 kilometer afstand?
Wat kan ik dan zien of horen??
Met vriendelijke groet,
Remco
Diederik, ik heb een beetje moeite met je vragen gezien eigenlijk alle al beantwoord zijn. Boven de zee ben je eigenlijk alleen afhankelijk van de wind gezien er amper noemenswaardige obstakels zijn. Vanuit Amsterdam zijn er genoeg opstakels echter de wind kan veel van betekenis zijn. Jij hebt het over het zwaarste onweer ooit gaande, geen idee of dat te meten is in de eerste plaats, tweede plaats zoals ik al zei, wind is alles boven de zee. Vergeet niet, ook bij jou en zeker je plaats, alkmaar, kan last hebben van sonische knallen. Gezien de vliegtuigen veel van amsterdam richting jou kant op gaan om boven zee de route te kiezen. Boven land mag volgens de vliegwet eigenlijk geen sonische knal te horen zijn maar boven zee wel. daar komen ze ook meer voor dan elders maar als je aan de zee woont kan je ze heel vaak horen ja.
| Gewijzigd: 28 augustus 2011, 07:58 uur, door mrijkhals
Ik hoorde wat eerder een vaag gerommel, meer richting zuid- zuid west. Kunnen natuurlijk ok teleurgestelde Harley rijders geweest zijn.