Op de buienradar zag ik dat in de buurt van Diest (Belgie) een inslag was geweest.
Die zou ik dus gehoord hebben,de afstand van mij naar Diest bedraagt 90 km.
nogal een flinke afstand ,het was toch de enigste bui in de buurt.
Wie weet tot hoever je onweer kunt horen?
De donder, het gevolg van de bliksem, is niet altijd hoorbaar zelfs niet wanneer wel de bliksem is waargenomen. Dit heeft te maken met de voortplanting van het geluid. Onderweg verliest het geluid geleidelijk zijn sterkte en wordt door obstakels (zoals huizen en bomen) geabsorbeerd. Normaal gesproken (bij niet al te veel wind en verstorende omgevingsgeluiden) kan de donder op 20 á 25 km afstand al te horen zijn. U hoort de donder dan ca. 60 tot 75 seconden nadat u de bliksem heeft gezien.
of gewoon puur toeval dat een geluid vlakbij net als donder klonk .
mvg jorgen
De volgende morgen hoorde ik de presentatrice op de radio over dezelfde knal praten. Volgens mij woont ze op meer dan 30 km afstand van ons.
Volgens mijn vader klonk hij als een vuurbol ontlading.
Vroeger kon je in Arnhem een onweer vanuit de verte horen naderen.
Nu, door al het verkeers- en ander lawaai is dat - helaas, helaas - niet meer mogelijk.
Regen en andere typen neerslag zijn geluidsdempers. Wanneer er veel ontladingen zich achter, of in de neerslag kern voordoen, is de kans groot dat men de donder minder ver zal horen. Wanneer er zich ontladingen vóór de neerslag kern concentreren hoort men de donders op juist grotere afstand. Dus de lokaliteit van de ontladingen is eveneens een belangrijke factor.
Naast de bovengenoemde factoren zijn er echter nog meer punten die van belang zijn. Zo speelt de hoogte van de wolkenbasis een belangrijke rol. Wanneer de wolkenbasis hoog ligt, is de kans groter dat je de donders op grotere afstand zult horen. Indien de basis hoog ligt betekent dat in veel gevallen dat de lucht relatief droog is. Het geluid kan zich beter verplaatsen door droge lucht, en droge lucht is bovendien minder zwaar. Bij een lage basis betekent het in veel gevallen dat de lucht (flink) verzadigd is. De donder kun je dan juist minder snel horen.
Een persoonlijke vraag aan de forum gebruikers.
Komt het jullie het volgende bekend voor: Er zit een onweersbui op afstand. Je hoort geen donders, maar je voelt als het ware de grond heel zacht trillen?
Grtz,
Koos
Komt het jullie het volgende bekend voor: Er zit een onweersbui op afstand. Je hoort geen donders, maar je voelt als het ware de grond heel zacht trillen?
Grtz,
Koos
Het komt mij niet bekend voor maar de laatste twee jaar heb ik al verschillende keren meegemaakt dat ik een drukgolf voelde van een inslag. Zou jij dat kunnen verklaren? Op 20 augustus heb ik het twee keer meegemaakt. Het is mij namelijk nooit opgevallen.
Vandaar dat het ook zo reuze intressant is en indrukwekkend.
en trillen nooit mee gemaakt wel statisch geladen voelen . dichter bij de bui .. zeg maar er onder...
mvg jorgen
Een zware ontlading op 1 kilometer kan zwaardere drukgolven teweeg brengen dan een normale of zwakke ontlading op 100 meter, vandaar dat de stroomsterkte dus ook van groot belang is. | Gewijzigd: 26 augustus 2009, 22:20 uur, door Onweergek (ZH)
90km is niet zo heel ver verder.
Misschien dat hier op het vlakke platteland het geluid onder speciale condities verder draagt b.v. door bepaalde wind,of juist geen wind,of inversie.
Maar ook geluid dat hier van over de rivier komt lijkt s'avonds en s'nachts versterkt te worden.
Aan de andere kant weet ik uit ervaring dat vooral winteronweer met sneeuw het geluid ongelooflijk kan dempen.
enorme felle flitsen overdag maar geen donder,heel apart.
Dat ik de grond heel zacht voel trillen heb ik nog niet meegemaakt.
Bedankt voor de uitleg Koos
Koudere lucht is zwaarder als warmere lucht, en heeft om deze reden ook een hogere dichtheid. Dankzij deze dichtheid heeft geluid juist meer moeite om zich voort te planten.
Warme lucht heeft een lagere dichtheid en heeft daarom minder moeite zich voort te planten. Omdat het geluid in warme lucht minder moeite heeft jouw, of enig ander object te bereiken kunnen ook hogere tonen een langere afstand afleggen dan in koude lucht.
Ik weet echter niet wat de rol van vocht is met geluidsoverdracht en kan daar ook niets op zeggen.
Grtz, Koos
Warme lucht heeft een lagere dichtheid en heeft daarom minder moeite zich voort te planten. Omdat het geluid in warme lucht minder moeite heeft jouw, of enig ander object te bereiken kunnen ook hogere tonen een langere afstand afleggen dan in koude lucht.
Ik weet echter niet wat de rol van vocht is met geluidsoverdracht en kan daar ook niets op zeggen.
Grtz, Koos
Klopt inderdaad dat koude lucht een hogere dichtheid heeft, en dat er daardoor een verschil is. Wat je misschien niet zou verwachten, is dat juist dichtere lucht geluid beter voortbrengt. Helemaal als de luchtvochtigheid groot is. Hoe dichter het materiaal, hoe beter geluid voortgebracht word. (denk aan isolatiemateriaal: verschillende kamers met (!!) stilstaande lucht.)
Daardoor komen we bij een andere factor die HEEL VEEL uitmaakt, en dat is WIND. Als je een bui tegemoet ziet komen vanaf de windrichting, hoor je donders veel eerder dan het tegenovergestelde. probeer maar eens te praten tegen de wind in, en met de wind mee.
k hoop dat jullie iets aan deze voorbeeldjes hebben
Grtz, Koos
Toch 30 kilometer.
Ik denk dat 90 kilometers niet echt realistisch is. Dan zouden niet alleen de atmosferische omstandigheden gunstig gezind moeten zijn, daarvoor moet wellicht ook de ontlading (extreem) krachtig zijn. In ieder geval lijkt me zoiets in ons land sterk, want bijna overal waar je zit is er wel een geluidsbron. Al is deze ver weg, wellicht noch storend.
Dit deel ben ik het niet mee eens. Verder je uitleg wel.
Wanneer gas uitzet , bijvoorbeeld onder invloed van warmte, krijgt deze een een lagere dichtheid omdat de atomen verder uit elkaar komen te 'liggen'.
Wikipedia: De snelheid neemt toe met de temperatuur, bij 20 °C is de geluidssnelheid ongeveer 12 m/s groter dan bij 0 °C. De geluidssnelheid is vrijwel onafhankelijk van de frequentie van het geluid en ook van de luchtdruk, maar de geluidssnelheid ten opzichte van de grond kan wel beïnvloed worden door de snelheid van de wind.
Volgens mij komt geluid ook verder als het zich sneller kan verplaatsen, tenzij er demping plaatsvind. Let wel! Ik ga hier uit van een 'ideale' situatie