Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Jefferson, NE; Lancaster, NE; Saline, NE; Seward, NE.

2 May 2024 09:24:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cotton, OK; Jefferson, OK; Stephens, OK; Clay, TX; Wichita, TX.

2 May 2024 09:15:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carter, OK; Murray, OK.

2 May 2024 09:15:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Noble, OK; Payne, OK.

2 May 2024 09:15:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alfalfa, OK; Woods, OK.

2 May 2024 09:15:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cotton, OK; Jefferson, OK; Clay, TX.

2 May 2024 09:15:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carter, OK; Jefferson, OK; Johnston, OK; Love, OK; Marshall, OK; Murray, OK.

2 May 2024 09:15:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Liberty, TX; Polk, TX; San Jacinto, TX.

2 May 2024 09:09:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fillmore, NE; Thayer, NE.

2 May 2024 08:52:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Jefferson, NE; Saline, NE.

2 May 2024 08:51:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Canadian, OK; Cleveland, OK; Grady, OK; McClain, OK; Oklahoma, OK.

2 May 2024 08:47:23

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Donley, TX.

2 May 2024 08:45:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hansford, TX; Hutchinson, TX; Ochiltree, TX; Roberts, TX.

2 May 2024 08:45:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Briscoe, TX; Hall, TX.

2 May 2024 08:45:28

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Hansford, TX; Hutchinson, TX; Ochiltree, TX; Roberts, TX.

2 May 2024 08:45:28
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
minvraag
Lid
Woonplaats: Amsterdam
Berichten: 2
Lid sinds: 28 jul. 2023
28 juli 2023, 14:16 uur | Bericht #499425
Beste forumleden,

Ik maak me zorgen over de gevolgen van klimaatverandering voor Nederland en had daarom een vraag. Hoe denken jullie dat klimaatverandering ons land de komende jaren gaat beïnvloeden? Welke gevolgen verwachten jullie dat we hier gaan merken door de opwarming van de aarde? Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ideeën hierover.

Alvast bedankt!
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
31 juli 2023, 19:49 uur | Bericht #499431
Je moet je inderdaad zorgen maken om klimaatverandering.
We zijn op het eind van het huidige interglaciaal.
En dat betekent dat we naar een glaciaal gaan met beduidend lagere temperaturen.
Als je een beetje zoekt, dan kom je erachter dat het telkens 100.00 jaar koud is, afgewisseld met 10.000 jaar warmte.
Zoek op ijskernboringen.

CO2 en opwarming....
Het CO2 meetstation op mauna loa laat een vrijwel lineair stijgende lijn zien (dus alle inspanningen om dit omlaag te brengen hebben weinig gebracht). De temperatuur (UAH) staat al ongeveer tien jaar op hetzelfde punt. De correlatie tussen CO2 en temperatuur is niet zo hoog als de meeste mensen geloven.

Praktisch: Iisoleer je huis nog beter en koop een extra sneeuwschep.

Ik ben niet bang voor klimaatverandering, wel voor het beleid wat daar op wordt losgelaten.
En bang voor de enorme tweespalt.

Bedenk goed: de waarheid onstaat niet bij de massa, maar bij een individu, voorbeelden: einstein, copernicus, wegener en vele anderen. | Gewijzigd: 31 juli 2023, 19:54 uur, door Arends
Waarom deze advertentie?
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 augustus 2023, 09:32 uur | Bericht #499438
Citaat van minvraag, vrijdag 28 juli 2023, 14:16 uur Beste forumleden,

Ik maak me zorgen over de gevolgen van klimaatverandering voor Nederland en had daarom een vraag. Hoe denken jullie dat klimaatverandering ons land de komende jaren gaat beïnvloeden? Welke gevolgen verwachten jullie dat we hier gaan merken door de opwarming van de aarde? Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ideeën hierover.

Alvast bedankt!
Ik kan er best veel zorgen met je over delen, maar discussies over klimaat lopen hier nogal eens hoog op. Het forum wordt er daardoor niet gezelliger op, daarnaast wordt er daardoor ook juist veel onzin geplaatst.  

Maar hier een interessante link naar een site met wetenschappelijke en goed onderbouwde artikelen en open discussies over de gegevolgen van klimaatverandering ↓
https://klimaatveranda.nl/wie-heeft-gelijk/


Citaat van Arends, maandag 31 juli 2023, 19:49 uur Ik ben niet bang voor klimaatverandering, wel voor het beleid wat daar op wordt losgelaten.
En bang voor de enorme tweespalt.

Het is aan de politiek (uiteindelijk ons dus) wat te doen met wetenschappelijke feiten. Het is kiezen voor de grote wetenschappelijke consensus of voor scenario's van enkelingen. (vergelijk het met een weerpluim) Het lijkt erop dat met propaganda van belanghebbende charlatans het verhaal van de enkeling steeds beter voor waar is te verkopen.  Dit zie je de laatste tientallen jaren ook terug in het politieke landschap waar steeds vaker op extreme / klimaat septische partijen wordt gestemd. Maar zoals al gezegd hierboven, de discussie wordt al snel politiek en dus onmogelijk saai en ongemakkelijk door de tweespalt. 
  | Gewijzigd: 1 augustus 2023, 09:32 uur, door zwoof
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
Rots53
Lid
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 250
Lid sinds: 26 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 augustus 2023, 18:01 uur | Bericht #499439
CO2 en opwarming....
Het CO2 meetstation op mauna loa laat een vrijwel lineair stijgende lijn zien (dus alle inspanningen om dit omlaag te brengen hebben weinig gebracht). De temperatuur (UAH) staat al ongeveer tien jaar op hetzelfde punt. De correlatie tussen CO2 en temperatuur is niet zo hoog als de meeste mensen geloven.

Kantekening: CO2 wordt ook (nog) niet minder omdat het afbraakproces in atmossfeer zeer langzaam gaat (zo'n 100 jaar). Methaan een ander belangrijk broeikasgas heeft een 10-jarig afbraakproces, maar is qua warmte absorbtie/uitstraling vele malen sterker dan CO2. Waterdamp is ook een broeikasgas, het vormt de wolkenvelden en neerslag door verdamping EN houdt ook warmte vast.

En voor wat betreft de waarheid komt van het individu, nog ff deze:
Ik heb de winter van '63 bewust meegemaakt (Winterhanden/tenen aan overgehouden ), en bepaalde winters erna, en die in de 70 en 80 jaren. 2 elfstedentochten en zelfs ook nog een in 1997 ! Meerdere winters met ijspret en soms veel sneeuw. Deze eeuw is daar nog maar weinig van te merken..... We mogen blij zijn als we de schaatsen weer eens onder mogen binden en de hoevelheden (droge)sneeuw die er gemiddeld valt de laatste jaren is ook niet om naar huis te schrijven. Vorig jaar, begin december, een koude aanval ! Schaatsen op ondergelopen weilanden en ondergespoten atletiekbanen voor de eerste "natuurijs" schaatswedstrijden. En natuurlijk de bekende FB-berichten: "Hoezo klimaatverandering ?" Na 1 week was het klaar met de kou en de rest van de winter: vooral veel bewolking en regen (Okeej, goed voor de natuur). Dus nu maar hopen op de winter van '23/'24........
En de zomers voor mij ? 2 maal 40+C meegemaakt; Hier in Nederland een paar jaar geleden en begin jaren 70 in Zuid Frankrijk, wat zeer uitzonderlijk was toendertijd als ik de lokale bevolking moet geloven. De 30+C in Nederland waren meest klam door de hoge vochtigheid, als het al een keer 30+ werd in ons kikkerlandje. En deze eeuw rijgen de 30+ dagen zich aan elkaar in vergelijking met de vorige eeuw. En de droogte in de zomer van 2018, hele stukken bos dood door de extreme droogte hier op de Veluwe.
Dus als individu: Ja ik maak de klimaatverandering aan den lijve mee; warmere winters en zomers. Eigenlijk alle seizoenen...... Dat is mijn waarheid als individu
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
5 augustus 2023, 15:31 uur | Bericht #499443

Citaat van Arends, maandag 31 juli 2023, 19:49 uur Ik ben niet bang voor klimaatverandering, wel voor het beleid wat daar op wordt losgelaten.
En bang voor de enorme tweespalt.

Het is aan de politiek (uiteindelijk ons dus) wat te doen met wetenschappelijke feiten. Het is kiezen voor de grote wetenschappelijke consensus of voor scenario's van enkelingen. (vergelijk het met een weerpluim) Het lijkt erop dat met propaganda van belanghebbende charlatans het verhaal van de enkeling steeds beter voor waar is te verkopen.  Dit zie je de laatste tientallen jaren ook terug in het politieke landschap waar steeds vaker op extreme / klimaat septische partijen wordt gestemd. Maar zoals al gezegd hierboven, de discussie wordt al snel politiek en dus onmogelijk saai en ongemakkelijk door de tweespalt. 
 

Het gaat al heel lang zo:
Wetenschappelijke consensus-feiten over tal van onderwerpen,
Een enkeling (individu) die met een andere stelling komt, omdat de werkelijkheid niet overeenstemt met de gangbare theorie,
Die enkeling wordt dan voor gek versleten. (je gaat toch niet een onbetwiste leerstelling betwisten?),
Na enige tijd blijkt dan toch dat die enkeling gelijk had. (Einstein, Copernicus, Wegener e.v.a.).

Zo lang er zoveel wetenschappers zijn die met onderbouwde stellingen komen die AGW niet steunen moet je alle opties openhouden. We kunnen leren van de geschiedenis. We gooien toch ook geen heksen meer op het vuur? Waarom weer dezelfde fout maken? Waarom weer die tunnelvisie? Zijn mensen bang om in het kleine kamp te zitten? Welke capaciteit heeft de gemiddelde burger om dit soort zaken te beoordelen? Weet de burger hoe de aarde is opgewarmd na een ijstijd?

Ik heb geen oogkleppen op.

Ik ben geen ontkenner, het klimaat veranderd, kijk alleen maar naar oude temperatuurreeksen.
Maar het is geen probleem als het wat warmer is: menig mens was gelukkig dat de winter niet zo streng was bij deze gasprijzen. Nasa foto's laten mooi zien hoe groen de aarde nu is geworden. (bedenk ook dat maximaal 1,5 graden opwarming geen enkele wetenschappelijke basis heeft), gelukkig is de nieuwe IPCC voorman iets meer reëel).
Het wordt wel een probleem als het beduidend kouder wordt. En ik denk dat het kouder gaat worden.
 
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
5 augustus 2023, 15:57 uur | Bericht #499444
Citaat van Rots53, dinsdag 1 augustus 2023, 18:01 uur Kantekening: CO2 wordt ook (nog) niet minder omdat het afbraakproces in atmossfeer zeer langzaam gaat (zo'n 100 jaar). Methaan een ander belangrijk broeikasgas heeft een 10-jarig afbraakproces, maar is qua warmte absorbtie/uitstraling vele malen sterker dan CO2. Waterdamp is ook een broeikasgas, het vormt de wolkenvelden en neerslag door verdamping EN houdt ook warmte vast.


Het ging mij er even om dat CO2 niet minder wordt, maar temperatuur niet volgt.
Nog geen enkel klimaatmodel tegengekomen die als output de huidige meetwaarden heeft.
Ik denk (onderbouwd) dat CO2 maar voor een heel klein deel zou kunnen bijdragen aan opwarming.

Vanuit vroeger (ca een halve eeuw) bezig (ook wetenschappelijk) met heelal-sterrenkunde, ook Interessant werk mbt straling gehad in het laboratorium bij ASTRON.
Ik ben overtuigd (geen onderbuik) dat het klimaat wordt bepaald door onze omgeving in het heelal, niet door CO2.

En ook: mijn individuele waarnemingen zijn dat het vroeger niet zo warm was hier als tegenwoordig (wat dan wel weer raar is, is dat ik nog weet dat we vroeger met mijn verjaardag altijd buiten zaten vanwege het mooie weer. De laatste jaren kon dat niet..).
De klimaatverandering hoeft toch ook niet ilineair naar1 kant te veranderen, zoals gebruikelijk is op aarde? Ik ga er van uit dat het weer kouder wordt, en dat ik dan ook weer mooi weer op mijn verjaardag heb.
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 augustus 2023, 12:12 uur | Bericht #499446
Citaat van Citaat van Arends, zaterdag 5 augustus 2023, 15:57 uur En ook: mijn individuele waarnemingen zijn dat het vroeger niet zo warm was hier als tegenwoordig (wat dan wel weer raar is, is dat ik nog weet dat we vroeger met mijn verjaardag altijd buiten zaten vanwege het mooie weer. De laatste jaren kon dat niet..).
De klimaatverandering hoeft toch ook niet ilineair naar1 kant te veranderen, zoals gebruikelijk is op aarde? Ik ga er van uit dat het weer kouder wordt, en dat ik dan ook weer mooi weer op mijn verjaardag heb.

Dat jij vroeger buiten kon zitten met je verjaardag zegt natuurlijk helemaal niks over het klimaat. Je stelt dat je geen klimaatontkenner bent, maar je trekt ondertussen wel stellig de wetenschappelijke consensus in twijfel. Je zet in op een onwaarschijnlijk scenario, nl. dat het kouder wordt. Tuurlijk, er zijn situaties te bedenken dat het kouder wordt, (zon, vulkanen golfstroom etc.) maar om dit als dé verwachting te hebben klinkt echt als een verloren schaap die achter enkele pseudo wetenschappers en andere belanghebbenden aanhobbelt in de corona tijd. We kunnen alleen maar varen op wetenschappelijke consensus. Per slot van rekening heeft het luisteren naar de wetenschap ons steeds vooruitgang gebracht en zijn we gekomen waar nu zijn in de ontwikkeling. 

Het zou volgens wetenschappers inderdaad ook kunnen dat het kouder wordt c.q. dat het minder snel opwarmt, door stilstand van de golfstroom. Maar dat is dan wel lokaal en tijdelijk en elders in de wereld zou stilstand van de golfstroom juist nog voor snellere opwarming kunnen zorgen. ↓

Klimaatonderzoekers voorspellen op grond van berekeningen dat de Golfstroom in een warmer klimaat kan afremmen. Het smeltend ijs van de polen en de grotere hoeveelheden neerslag leveren dan zoveel zoet water op dat het na afkoeling minder naar beneden zinkt, waardoor de Warme Golfstroom in het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan minder ver doordringt. Ook voor West-Europa (Nederland ook dus) zou dat gevolgen hebben. De opwarming zou hier dan minder groot zijn dan elders. Zeker is dit allerminst: volgens andere scenario's kan de luchtstroming boven Europa zodanig gaan veranderen dat de warmte ons vanuit een andere hoek kan bereiken.  (bron KNMI) 

Ook het laatste Deense onderzoek belicht het scenario van een geblokkeerde golfstroom.  ‘De verwachting is dus niet dat we weer Elfstedentochten zullen krijgen. De opwarming van de aarde is immers niet weg. We hebben dan nog steeds aanvoer van warme lucht. De verwachting is en blijft dat de aarde onverminderd zal opwarmen.  ↓

Smelten gletsjers op Groenland kan warme zeestroom versneld blokkeren, met grote gevolgen voor het klimaat wereldwijd

  | Gewijzigd: 6 augustus 2023, 12:15 uur, door zwoof
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
6 augustus 2023, 14:55 uur | Bericht #499447
Citaat van zwoof, zondag 6 augustus 2023, 12:12 uur
Dat jij vroeger buiten kon zitten met je verjaardag zegt natuurlijk helemaal niks over het klimaat. Je stelt dat je geen klimaatontkenner bent, maar je trekt ondertussen wel stellig de wetenschappelijke consensus in twijfel. Je zet in op een onwaarschijnlijk scenario, nl. dat het kouder wordt. Tuurlijk, er zijn situaties te bedenken dat het kouder wordt, (zon, vulkanen golfstroom etc.) maar om dit als dé verwachting te hebben klinkt echt als een verloren schaap die achter enkele pseudo wetenschappers en andere belanghebbenden aanhobbelt in de corona tijd. We kunnen alleen maar varen op wetenschappelijke consensus. Per slot van rekening heeft het luisteren naar de wetenschap ons steeds vooruitgang gebracht en zijn we gekomen waar nu zijn in de ontwikkeling. 

 

Nee natuurlijk zegt dat buitenzitten niets over het klimaat, dat heb ik ook niet gezegd!

Wat ik ook niet heb gezegd dat ik een klimaatontkenner ben. Je kunt klimaat niet ontkennen. Goede wetenschap begint bij goed lezen. Ik hobbel nergens achteraan, maar baseer mijn uitlatingen op eigen onderzoek, heb ook genoeg capaciteit hiervoor.
Luisteren naar wetenschap is goed, maar dan wel naar alle wetenschap. Puur en alleen omdat wetenschap ook ontwikkelt. 

Het mooiste voorbeeld van een verloren schaap, en ontwikkeling van wetenschap is die van Copernicus, die met zijn heliocentrische theorie kwam. Zijn boek kwam op de index te staan. (een lijst van boeken die men niet mog lezen!). Latere wetenschappers waaronder Gallilei hebben in de praktijk vastgesteld dat de heiocentrische theorie juist was. Zo werkt wetenschap. Alleen jammer dat we toen honderden jaren stilstand hebben gehad, en alleen maar omdat 'de grote groep' oogkleppen op heeft gehad. Wetenschappelijke consensus (geocentrisch) was dus 100% FOUT.

Waarom weer dezelfde fout maken? Er zijn zoeveel wetenschappers die met andere onderbouwde theoriën komen dat mijn conclusie is dat er geen consensus is. Er is alleen consensus onder wetenschappers die met publiek geld worden betaald.
 
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 augustus 2023, 15:59 uur | Bericht #499448
Citaat van Arends, zondag 6 augustus 2023, 14:55 uur Citaat van zwoof, zondag 6 augustus 2023, 12:12 uur
Dat jij vroeger buiten kon zitten met je verjaardag zegt natuurlijk helemaal niks over het klimaat. Je stelt dat je geen klimaatontkenner bent, maar je trekt ondertussen wel stellig de wetenschappelijke consensus in twijfel. Je zet in op een onwaarschijnlijk scenario, nl. dat het kouder wordt. Tuurlijk, er zijn situaties te bedenken dat het kouder wordt, (zon, vulkanen golfstroom etc.) maar om dit als dé verwachting te hebben klinkt echt als een verloren schaap die achter enkele pseudo wetenschappers en andere belanghebbenden aanhobbelt in de corona tijd. We kunnen alleen maar varen op wetenschappelijke consensus. Per slot van rekening heeft het luisteren naar de wetenschap ons steeds vooruitgang gebracht en zijn we gekomen waar nu zijn in de ontwikkeling. 

 

Nee natuurlijk zegt dat buitenzitten niets over het klimaat, dat heb ik ook niet gezegd!

Wat ik ook niet heb gezegd dat ik een klimaatontkenner ben. Je kunt klimaat niet ontkennen. Goede wetenschap begint bij goed lezen. 

Ik ook niet. Dus wat je zegt, goed lezen inderdaad!   :D
 
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
6 augustus 2023, 22:56 uur | Bericht #499449
.  Helemaal gelijk.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.370 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.582 leden.
Het nieuwste lid is Debduvi.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 104 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 104, lezen 4 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden