Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
12 oktober 2016, 20:34 uur | Bericht #474749
Heerlijk die zomervakantie kon hij maar eeuwig duren... hmm toegegeven dit komt misschien wat vreemd over uit de mond van een "hardcore" winterliefhebber en "lets face it".. de zomervakantie is al een hele,...hele poos voorbij..
We gaan ons dan ook weer richten op het mooiste seizoen van het jaar
en dat is die mooie koude sneeuwrijke langdurige Nederlandse winter...

Als  je naar de huidige kaarten kijkt dan zou bovenstaande ook zeker zo zijn, want zoals jullie allemaal natuurlijk weten is de ligging van het huidige hoog een droom voor elke schaatsliefhebber .. Hieronder even wat het ZOU kunnen zijn geweest als we nu niet in oktober zaten maar in Januari of Februari. Dus hieronder heb ik de kaart verrijkt met wat het zou kunnen zijn geweest als er koude was in het noorden en het ook mid-winter zou zijn geweest...


Bovenstaand gaat wel veranderen aangezien het hoog gaat verschuiven en de stroming uit de warmere contreien zal komen.
Dus zelfs de realiteit van dit mooie hoog is al weer aan haar einde toe.

Ik moet zeggen dat ik dit jaar moeite heb met opstarten aangaande de winter, ik heb een paar mooie lessen geleerd dat elke vorm van handvat die we proberen te vinden voor een lange termijn voorspelling eigenlijk op niets is uitgelopen..
Even mijn lijstje:

in de winter van 2014/2015 hadden we last van een zeer sterke Jetstream. Dit was vanuit mijn perspectief niet goed voor de winter aangezien ik liever een rustigere polarjet heb zodat we niet in een achtbaan van lagedruk belanden.. mijn assumption was dat een trage jetstream/polarjet beter zou zijn voor onze winter.. jammer dan. mispoes..

Afgelopen winter 2015/2016 hadden we een hele relaxte (noem het maar luie) jetstream, hetgeen mij hoop gaf zeker met mijn 2de waarneming, maar goed het eindigde voor mij in een trieste zege bij weerplaza met het juist schatten van de hellmannen voor het seizoen .. geloof mij ik had dit liever niet gewonnen..



Mijn 2de waarneming is er eentje die ik nu weer doe... en dat is dat we vorig jaar ook heel lang een oostelijke stroming hadden met een enorm hoog boven Scandinavië.. in combinatie met een trage jetstream dacht ik .. kat in het bakkie.. mispoes...

Zie hieronder de kaart van VORIG jaar zelfde periode !



Dus ook deze theorie heb ik maar overboord gegooid..

Dan iets waar we wel wat mee kunnen maar dat is eigenlijk alleen bepalend voor de Belgische en Nederlandse kust-streek en dat is natuurlijk de zee temperatuur.

Deze is hoog.. erg hoog...zeker in vergelijk met vorig jaar dezelfde tijd..

2016 week van 12 oktober


2015 same week


De Zee-temperatuur kan voor de kust het gevolg hebben dat het daar langer "warm"blijft in vergelijk met het binnenland. Het zal belangrijk worden om te zien hoe snel de temperaturen zakken.
Nu is er aan dit verhaal een positieve draai te geven dat bij een warme zee er veel afkoeling is dus veel verdamping en met de juiste temperaturen/omstandigheden zou dat gunstig kunnen zijn voor sneeuw.. maar ja dan moeten de "andere"omstandigheden wel de juiste zijn.

Wat ook kan is dat deze warme zee een positief effect kan hebben op stormen die we misschien nog gaan krijgen..
zo heeft elk voordeel zijn of haar nadeel..

dan wil ik af gaan sluiten met een laatste kaartje en dat gaat over een "noem het maar"experiment waarbij er een verwachting ( 3 maanden) wordt gemaakt op basis van de HUIDIGE weerdata. Als het dus kouder wordt kan het kaartje ineens helemaal omslaan.
Heb je er dan wat aan kun je je afvragen.. ach ik denk als je kijkt naar de verwachtingen van de modellen, een trend die we op een bepaald moment kunnen zien dan is het kaartje wel handig.. Het volgende kaartje zegt dus helemaal NIETS over de winter maar het zou er zo uit kunnen zien mits de huidige omstandigheden niet (winters) verbeteren. ( overigens komt er binnenkort een nieuwe update aan want dit kaartje is nog van september)

source :http://iri.columbia.edu/our-expertise/climate/forecasts/seasonal-climate-forecasts/



Nederland is wit in de bovenstaande kaart.. niet omdat het gesneeuwd heeft maar omdat we niet zijn meegenomen in de berekeningen. Toch is de kaart wel interessant want kijk eens naar het noorden.. 40% kans op temperaturen boven normaal.. zegt natuurlijk nog niets.. maar wel even iets om in de gaten te houden..
 
Dan toch nog 1 kaartje om het af-te-leren..
Onze Jetstream anex Polarjet die moet echt nog opstarten..die is wederom lui... Gaat de komende winter een herhaling van zetten worden van de laatste winter...ik ga binnenkort mijn hellmannen i.e.g plaatsen..



Bovenstaande kun je als negatief ervaren of als onzin of als.. laten we maar weer eens lekker aan de gang gaan en eens kijken of we nou eindelijk eens weer vorst hebben .. ( en mijn 1 jarige plantjes die inmiddels 3 jaar zijn eindelijk het loodje leggen)

Nog even ter info : Dit topic is niet bedoeld om de discussiëren over wat we in de komende weken voor weer krijgen.. we hebben daar tot 1 december het Herfst discussie topic voor. wat hier wel mag is je mening ( onderbouwd graag) geven over wat jij verwacht van de winter en wat voor signalen je denkt te hebben gevonden.. | Gewijzigd: 18 oktober 2016, 12:54 uur, door Callie-P
santona
Lid
Woonplaats: Terneuzen
Berichten: 347
Lid sinds: 29 jan. 2010
13 oktober 2016, 22:33 uur | Bericht #474765
Mooi verhaal Callie! We hebben er weer zin in, nieuwe ronde, nieuwe kansen!

Voor de geinteresseerden: Hier een link naar een site van een britse winterverwachting van 2016/2017

----

Edit justinos: een deel van deze Britse winterverwachting even in je post toegevoegd.
 

Winter 2016/2017 Forecast and updates (United Kingdom & Europe)



Created on 16th October 2016 this is the sixth of ten updates for Winter 2016/17. Looking at things like sea surface temperature anomalies, solar activity, Siberian snow cover and more... Over the next two months we will monitor all of these "drivers" of the weather to see how they develop and then, at the start of December, we will combine the winter updates with global, seasonal models and then attempt to create a long range forecast for Winter 2016/17.

The sixth update begins with solar activity. The GWV solar activity tracker has shown a decline in sunspot numbers and solar flux during the past week since the fifth update. We do still have some sunspots (mainly are the equator of the solar disc) but solar activity was officially at low levels when we recorded with sixth Winter 16/17 update.

Lees hier verder

Bron: gavsweathervids.com

  | Gewijzigd: 17 oktober 2016, 00:26 uur, door Justin
Laat die historische winter maar komen...
Waarom deze advertentie?
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
16 oktober 2016, 21:59 uur | Bericht #474784
Citaat van santona, donderdag 13 oktober 2016, 22:33 uur Mooi verhaal Callie! We hebben er weer zin in, nieuwe ronde, nieuwe kansen!

Voor de geinteresseerden: Hier een link naar een site van een britse winterverwachting van 2016/2017

Dank je Santona!, Je post deed mij overigens realiseren dat ik niet gezegd had dat je hier ook winterverwachtingen mag posten die je vind op het internet.
Gaarne altijd even bronvermelding plus een link naar de site ( zoals Santona hier gedaan heeft . )
  | Gewijzigd: 16 oktober 2016, 22:02 uur, door Callie-P
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2540
Lid sinds: 29 mrt. 2016
17 oktober 2016, 19:09 uur | Bericht #474793
Weeronline
Weeronline plaatste een tijdje geleden hun winterverwachting naar aanleiding van weerspreuken:
Weerspreuken voorspellen zachte winter

We onderzoeken of we op basis van weerspreuken iets kunnen zeggen over de komende winter en nemen de proef op de som. De betrouwbaarheid van de meeste weerspreuken is laag, zeker op de lange termijn. Weerspreuken die wel redelijk betrouwbaar zijn, komen met zacht winterweer op de proppen.

Lang geleden, in de tijd dat men nog veel buiten werkte op de boerderij en geen beschikking had over moderne middelen als radio, tv en internet, wisten mensen niet goed wat het weer zou gaan doen. Oude volkswijsheden werden daardoor verpakt in makkelijk te onthouden weerspreuken, om zo toch een beetje het weer te kunnen verwachten. Veel weerspreuken in het najaar hebben betrekking op de winter. Het is daarom in deze tijd van het jaar interessant om te kijken wat de weerspreuken ons vertellen over aankomende winter. Komen deze weerspreuken ook uit?

Koude winter op komst?

Aan het begin van de herfst kan de zon ruim 10 uur per dag schijnen. Als dat gebeurt lijkt het wel zomer. Dat zagen we ook in de septembermaand van 2016. De herfstzon had zomerkracht. Volgens de volgende weerspreuk volgt een zachte winter:

Schijnt de herfstzon met zomerkracht, maakt veelal de winter zacht.
We onderzochten de top-10 zonnigste septembermaanden in De Bilt op het vervolg in de winter. Slechts 10% van de winters was koud na een zonnige september, 30% normaal en maar liefst 60% was zacht met in sommige winters amper vorst. Het lijkt er dus op dat deze weerspreuk vaak uitkomt, want de zonnigste septembermaanden werden meestal door een normale of (zeer) zachte winter gevolgd. Daarbij moet wel worden gezegd dat er in Nederland vaker zachte dan strenge winters voorkomen. Ook zeggen jaren uit het verleden niet perse iets over de toekomst.

De volgende weerspreuk verteld ons dat het na een helder (zonnig) najaar in de winter juist onstuimig weer is:

Brengt het najaar helder weer, ‘t zal des winters stormen op het meer.
Er is gekeken naar de tien jaren waarin de zon in het najaar in De Bilt het meest scheen. In de winters die volgden waren er drie rustiger dan gemiddeld en op zeven winters waaide het harder dan gebruikelijk. De kans op een winderige winter lijkt dus groter te zijn na een helder najaar.

Interessanter is om te kijken naar het aantal (zeer) zware stormen aan de kust. De Bilt ligt ten slotte dieper landinwaarts, waardoor stormen zeer uitzonderlijk zijn. Aan zee kwam het twee winters tot een zware storm (10 Bft.) en twee winters tot een zeer zware storm (11 Bft.). Op één van deze winters (1909) kwam het zelfs in De Bilt tot een windkracht 9!

Uit het onderzoek bij deze weerspreuk blijkt dus dat de kans op een winderige winter ongeveer 70% is en dat de kans op een (zeer) zware storm in de winter na een zonnig najaar 40% is. Onstuimige winters gaan gepaard met zacht winterweer. Beide weerspreuken komen dus goed overeen.

De volgende weerspreuk komt na de uitzonderlijk warme septembermaand van 2016 goed van pas. Krijgen we nu dan ook daadwerkelijk een koude december?

Warm in september, koud in december.
Als wordt gekeken naar het vervolg van de top-10 warmste septembermaanden, dan blijkt dat deze spreuk voor geen meter klopt. Negen van de tien keer is december in het verleden zacht tot zeer zacht geweest na een warme september. Dit komt omdat het zeewater door de warme herfst maar langzaam is afgekoeld. Wind van zee levert daardoor meteen hogere temperaturen op. Slechts één maal was het ook daadwerkelijk een koude december, namelijk in 1961. September behaalde dat jaar een nieuwe warmterecord (inmiddels verbroken door 2006, 1999 en 2016), maar december was ijskoud met gemiddeld 1,6 graden tegen 4,0 normaal. Na een zachte valste start van de maand kregen we een heuse koudegolf tijdens de Kerstdagen!

De laatste weerspreuk verteld ons dat na een mooie oktober de winter koud wordt, maar dat na een slechte oktobermaand de winter juist zacht wordt.

Is oktober warm en fijn, het zal een scherpe winter zijn, maar is het nat en koel, ’t is van een zachte winter een voorgevoel!
De eerste helft van de spreuk klopt vaak niet. Na de tien warmste (en tevens zonnige en droge) oktobermaanden is zowel de kans op een koude als (zeer) zachte winter circa 40% en de kans op een normale winter 20%. Het kan dus werkelijk alle kanten op.

Ook het tweede deel van de weerspreuk komt meestal niet uit. Na een slechte oktobermaand zou een zachte winter moeten volgen. Niets is minder waar! Als wordt gekeken naar de tien koudste (en tevens natte en sombere) oktobermaanden, dan volgden in het verleden toch écht een paar strenge winters. Na de koude, sombere en zeer natte oktober van 1941 volgde een van de strengste winters ooit. Ook na de slechte oktober van 1955 en 1916 volgde een zeer koude winter. Daarnaast waren er ook zeer zachte winters na een slechte oktober. Zo kwam het in de winter van 1927 en 1975 nauwelijks tot vorst. Een aantal winters verliepen normaal qua vorst.

De tweede helft van de spreuk komt dus meestal niet uit. De kans op een koude winter na een slechte oktober is circa 50%, de kans op een zachte winter 30% en de kans op een normale winter 20%. De spreuk vertelt juist het omgekeerde.

Winter 2017 koud of warm?
De eerste twee weerspreuken vertellen ons dat na een zonnige herfst een zachte en onstuimige winter volgt. In het verleden kwamen deze weerspreuken vaak uit. Het najaar van 2016 is tot nu toe bijzonder zonnig verlopen. Volgens de weerspreuken is de kans op een zachte en onstuimige winter dus groter dan de kans op een koude winter.

De laatste twee weerspreuken kwamen in het verleden zelden uit. Sterker nog, vaak kwam het omgekeerde uit als werd beweerd. Als we daar op afgaan komen we opnieuw op een zachte winter uit. Dat belooft dus niet veel goeds voor de winterliefhebbers.
http://nieuws.weeronline.nl/07-10-2016-weerspreuken-voorspellen-zachte-winter/
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
18 oktober 2016, 10:39 uur | Bericht #474800
Citaat van W. in t Erland, maandag 17 oktober 2016, 19:09 uur Weeronline
Weeronline plaatste een tijdje geleden hun winterverwachting naar aanleiding van weerspreuken:

Weerspreuken voorspellen zachte winter

We onderzoeken of we op basis van weerspreuken iets kunnen zeggen over de komende winter en nemen de proef op de som. De betrouwbaarheid van de ********************************************** Komen deze weerspreuken ook uit?

Koude winter op komst?

Aan het begin van de herfst kan de zon ruim 10 uur per dag schijnen. Als dat gebeurt lijkt het wel zomer. Dat zagen we ook in de septembermaand van 2016. De herfstzon had zomerkracht. ********************************************* spreuk vertelt juist het omgekeerde.

Winter 2017 koud of warm?
De eerste twee weerspreuken vertellen ons dat na een zonnige herfst een zachte en onstuimige winter volgt. In het verleden kwamen deze weerspreuken vaak uit. Het najaar van 2016 is tot nu toe bijzonder zonnig verlopen. Volgens de weerspreuken is de kans op een zachte en onstuimige winter dus groter dan de kans op een koude winter.

De laatste twee weerspreuken kwamen in het verleden zelden uit. Sterker nog, vaak kwam het omgekeerde uit als werd beweerd. Als we daar op afgaan komen we opnieuw op een zachte winter uit. Dat belooft dus niet veel goeds voor de winterliefhebbers.
http://nieuws.weeronline.nl/07-10-2016-weerspreuken-voorspellen-zachte-winter/

Leuk om te lezen
Tja eigenlijk is (noem het maar) de meteorologische lange winterverwachting net zoiets als het uitgaan van weerspreuken. Maar als je de signalen die ik beschreef optelt bij de "conclusie" van  de weerspreuken dan heb ik in maart nog mijn 1-jarige plantjes. :o
Laten we er  maar vanuit gaan dat "mijn signalen en de weerspreuken" er volledig naast zitten | Gewijzigd: 18 oktober 2016, 10:39 uur, door Callie-P
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
18 oktober 2016, 10:48 uur | Bericht #474801
Heb even wat ge-googled en ik heb hier een winterforecast vanuit accuweather...
Europe winter forecast: Frequent storms to batter UK; Mild winter to spare France and Germany



Persistent storms to cause wet, mild winter from France to Germany

A storm track that will shift north and south across western Europe will lead to numerous impacts across France, Belgium, the Netherlands and Germany this winter.
The greatest threat for damaging winds will be across Belgium and the Netherlands as well as central and northern Germany.
Areas that are most likely to experience a damaging wind storm include Brussels, Belgium, Amsterdam, Netherlands and Hamburg and Berlin in Germany.
While the most frequent storms are expected during January and February in these areas, damaging wind events are possible as early as November in northern Europe.


Nu weet ik dat accuweather al twee jaar op een rij er behoorlijk goed opzit.. | Gewijzigd: 18 oktober 2016, 10:51 uur, door Callie-P
Rens@weer
Lid
Woonplaats: Harderwijk
Berichten: 263
Lid sinds: 28 jun. 2015
18 oktober 2016, 16:36 uur | Bericht #474806
De winter koud of warm, 9/10 keer stook ik me arm...... Geen idee, maarrr veel neerslag verwacht ik wel.
Als de dagen lengen, zullen de winters strengen. Winter in November, is Januari water in de emmer......
JOHNNY123
Lid
Woonplaats: Enschede
Berichten: 785
Lid sinds: 20 dec. 2014
18 oktober 2016, 18:37 uur | Bericht #474816
Citaat van Callie-P, dinsdag 18 oktober 2016, 10:48 uur Heb even wat ge-googled en ik heb hier een winterforecast vanuit accuweather...
Europe winter forecast: Frequent storms to batter UK; Mild winter to spare France and Germany
 

Nu weet ik dat accuweather al twee jaar op een rij er behoorlijk goed opzit..

Vorig jaar kwam accuweather toch met een 'normale winter' aanzetten? Dan zaten ze er ongelooflijk ver naast want die winter was één van de zachtste ooit:( . Ik kan het mis hebben | Gewijzigd: 18 oktober 2016, 18:39 uur, door Justin
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2540
Lid sinds: 29 mrt. 2016
18 oktober 2016, 18:53 uur | Bericht #474820
Citaat van JOHNNY123, dinsdag 18 oktober 2016, 18:37 uur
Vorig jaar kwam accuweather toch met een 'normale winter' aanzetten? Dan zaten ze er ongelooflijk ver naast want die winter was één van de zachtste ooit:( . Ik kan het mis hebben
 
http://www.accuweather.com/en/weather-news/2015-2016-europe-winter-forecast-seasonable-london-paris-storms-france-italy-alps/52871620
Inderdaad voor deze regio 'seasonable'

Citaat van Accuweather winter 15/16 Winter to Lack Extreme Cold, Bring Fewer Storms Across England to Northern France and Western Germany
  | Gewijzigd: 18 oktober 2016, 18:57 uur, door Justin
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2540
Lid sinds: 29 mrt. 2016
19 oktober 2016, 20:49 uur | Bericht #474846
Voor de mensen weg willen dromen bij mooie verwachtingen of juist teleurgesteld worden door de verwachte zachte winter,
voor de mensen die niet graag voor verassingen komen te staan of gewoon in de glazen bol willen kijken,
voor de mensen voor wie de winter niet snel genoeg beginnen kan of juist nog wel even kan wachten.
Voor die mensen zijn hier een aantal winterverwachtingen:

De winterverwachting van Judah Cohen (AER)  http://www.aer.com/winter2016
De winterverwachting van Noodweer Benelux (een verzameling van andere winterverwachtingen) http://www.noodweer.be/winterverwachting-2016-2017/
De winterverwachting van onze alpenweerman (over de Alpen en west-Europa)https://www.alpenweerman.nl/winterverwachting-alpen-1617-krijgen-we-eindelijk-weer-eens-een-echte-winter/
De winterverwachting voor Groot-Brittannië (en ook een beetje voor hun buren aan de oostkust van de Noordzee) http://www.gavsweathervids.com/winter2016-17-forecast-uk.php
De winterverwachting van ronsweer http://www.ronsweer.nl/seizoensverwachting
En tot slotte Accuweather http://www.accuweather.com/en/weather-news/europe-winter-forecast-2016-2017-stormy-uk-mild-wet-france-germany/60378723

Zout, handig in winterse tijden, maar ook bij winterverwachtingen... | Gewijzigd: 19 oktober 2016, 20:52 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2540
Lid sinds: 29 mrt. 2016
21 oktober 2016, 16:32 uur | Bericht #474864
Een toevoeging over de winter-inval in Rusland:Citaat van janvissersweer.nl Diep in Siberië kan het in deze tijd van het jaar al ‘stervenskoud’ zijn. Minima beneden -30º zijn in oktober niet uniek. In oktober 2015 bedroeg de laagste temperatuur -39,8º op de 27ste in Delyankir. Dit najaar wil de kou nog niet echt op gang komen. Met name in de nederzetting Ojmjakon, in het winterhalfjaar niet zelden de koudepool van het Noordelijk Halfrond, stelt de vrieskou weinig voor. Woensdag werd pas voor het eerst de grens van -20º onderschreden. De minimumtemperatuur op 18 oktober bedroeg namelijk -20,9º. Het ‘voortschrijdend maandgemiddelde’ staat tot 20 oktober op -6,4º tegen normaal -14,8º. Zou dit op 31 oktober nog steeds het maandgemiddelde zijn, dan wordt oktober met afstand de ‘zachtste’ ooit. Het warmterecord inzake de gemiddelde temperatuur bedraagt namelijk -9,5º in 1936. We hebben echter nog een volle decade te gaan. Enkele dagen beneden -25º zijn al voldoende om het gemiddelde fors te laten zakken.
In Ojmjakon is het dan wel zacht, maar in grote delen van Rusland is het te koud voor de tijd van het jaar.
Let ook eens op de warmte dichtbij de noordpool, daar is het op veel plekken te warm!

Te koud op het continent Eurazië, te warm bij de Noordpool.

De sneeuwbedekking ligt boven de normaal, dit komt doordat het te koud is op het grote continent.
De ijsbedekking op de Arctische zee ligt daarentegen ver onder de normaal door de warmte daar. Dit wordt veroorzaakt door de ligging van de lage- en hogedrukgebieden, deze stuwen erg veel warmte naar de Noordpool, terwijl koude lucht, afkomstig van de Noordpool Eurazië bereikt.

De sneeuwbedekking groeit snel, vooral sinds eind September.

De westgrens de sneeuwbedekking ligt rond het Oeralgebergte, de zuidgrens ligt bij de Russische grens. De noordkust van Rusland is nog vrijwel ijsvrij.

De ijsbedekking staat nu gelijk aan het recordjaar 2012.
Helaas, resultaat behaald in oktober is biedt geen garantie op een mooie winter. (was dat maar zo!)

Zo, daar is het bericht dan ;) | Gewijzigd: 21 oktober 2016, 17:03 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Rens@weer
Lid
Woonplaats: Harderwijk
Berichten: 263
Lid sinds: 28 jun. 2015
21 oktober 2016, 20:25 uur | Bericht #474868
Verwacht deze komende winter veel neerslag..... Vraag blijft; In welke vorm?
​De wind zit al goed (NNO), nu nog de temperaturen. Nog 5 weken voordat er serieuze winterse speldeprikken kunnen plaatsvinden.
​Als het blad eraf is (rond 15 november), dan wordt het pas echt interessant.

Edit svenne: ik herhaal het stuk van Callie-P in de openingspost hieronder
Nog even ter info : Dit topic is niet bedoeld om de discussiëren over wat we in de komende weken voor weer krijgen.. we hebben daar tot 1 december het Herfst discussie topic voor. wat hier wel mag is je mening ( onderbouwd graag) geven over wat jij verwacht van de winter en wat voor signalen je denkt te hebben gevonden..
| Gewijzigd: 21 oktober 2016, 22:19 uur, door Sven
Als de dagen lengen, zullen de winters strengen. Winter in November, is Januari water in de emmer......
JOHNNY123
Lid
Woonplaats: Enschede
Berichten: 785
Lid sinds: 20 dec. 2014
24 oktober 2016, 16:41 uur | Bericht #474898
Nao en ao index blijven bijna de gehele periode negatief in dit grafiekje... 
Kans op een koudere winter is dus groter
Elke dag wordt dit geüpdate en gaat nu tot 20 januari





Bron: www.weatherandvines.com/AO
        www.weatherandvines.com/NAO
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2540
Lid sinds: 29 mrt. 2016
24 oktober 2016, 18:37 uur | Bericht #474900
Citaat van JOHNNY123, maandag 24 oktober 2016, 16:41 uur Nao en ao index blijven bijna de gehele periode negatief in dit grafiekje... 
Kans op een koudere winter is dus groter
Elke dag wordt dit geüpdate en gaat nu tot 20 januari
Maar hoe betrouwbaar is het op die periode?
Bij de AO is de spreiding meteen en groot (het is wel zo dat de meerderheid bij een negatieve waarde zit), bij de NAO is de spreiding op termijn ook behoorlijk.
 
Eerder W. in t Erland (Winterland)
JOHNNY123
Lid
Woonplaats: Enschede
Berichten: 785
Lid sinds: 20 dec. 2014
24 oktober 2016, 20:44 uur | Bericht #474901
Ik heb dit vorig jaar ook gevolgd en in deze tijd was de nao en ao constant positief. Ze zaten er dus zeer goed op vorige winter, want het werd inderdaad een winter die gekenmerkt werd met een positeve ao en nao.

Nu is het vooral negatief en ik hoop dat deze trend gaat doorzetten.
 
Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
25 oktober 2016, 13:14 uur | Bericht #474909
Seizoensverwachtingen zijn haast van alle tijden. Al tientallen jaren geleden haalden men  van alles uit de kast om grip te krijgen op het weer in het komende seizoen. Opmerkelijk is dat het dan steevast vooral gaat over de komende winter. Toch is dat ook weer niet helemaal vreemd. De impact van een koude of strenge winter is nu eenmaal groot. Veelal groter dan bijvoorbeeld een hete zomer. Hoewel, in de recente hete zomers van bijvoorbeeld 2003 en 2006 hebben we gezien, dat een langdurige hitte in Europa wel degelijk een hele hoge prijs kan hebben.

Bloeiende narcissen in december


De afgelopen jaren doken in de herfst bijna zonder uitzondering verhalen op in diverse media van een op handen zijn horrorwinter. Iedere keer liep dat met een sisser af. De afgelopen winters waren in West Europa zacht en wisselvallig. Met soms een flinke impact, dat wel. Vorige winter veroorzaakten herhaaldelijke overstromingen enorme schade in met name Engeland en Wales. Wij bleven gespaard door zware stormen en overvloedige regenval. Het was gewoon zeer zacht winterweer. Zeker in de veruit warmste december ooit gemeten waarin de narcissen voor de kerst al begonnen te bloeien.

Resultaten behaald in het verleden …

Vroeger gebruikte men voor seizoensverwachtingen enkel de zogenaamde analogen-methode. Die komt er kortweg op neer, dat men in de herfst keek naar herfstseizoenen in het verleden die qua verloop sterk leken op de actuele herfst. De gedachte was dus, dat het verloop van vergelijkbare seizoenen in het verleden iets zou kunnen zeggen over het verloop van het komende seizoen. Inmiddels kunnen we met redelijke stelligheid zeggen, dat de analogen-methode verre van betrouwbare resultaten oplevert. Ofwel, resultaten behaald in het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst. Helemaal zinloos is de methode overigens niet. Neem bijvoorbeeld het verschijnsel El Nino. We weten uit het verleden wat de gevolgen zijn van een sterke El Nino. En kunnen op basis van een sterkte El Nino tot meer dan een half jaar vooruit zinvolle uitspraken doen over weerpatronen in de tropen, maar ook in de subtropen en tot op zekere hoogte zelfs in gematigde gebieden zoals Noord-Amerika en Europa.

Volkomen absurde afwijkingen

Momenteel is er geen sterke El Nino, wel een zwakke La Nina. Maar op basis daarvan kunnen we eigenlijk niets roepen over de komende winter. Maar er zijn momenteel wel zeer opmerkelijke dingen gaande die op z’n minst voor de komende weken wel iets zeggen over weerpatronen. We schreven recent al over de extreme warmte op veel plekken in het Noordpoolgebied. Spitsbergen beleeft ongekende tijden. Er ligt nog steeds geen sneeuw. Tien dagen gelden veroorzaakte zware regen (notabene) een enorme modderlawine met aanzienlijke schade als gevolg.  Spitsbergen staat niet alleen met zijn extreme warmte. Er zijn gebieden waar de afwijkingen nog groter zijn. Rond de Chukchi Zee en de Oost Siberische Zee (waar normaal al ijs ligt, maar nu dus niet) is het 15 tot 20 graden warmer dan normaal. Meteorologisch gezien volkomen absurde afwijkingen.

Poolwervel

Een van de opmerkelijke patronen die soms vooraf gaat aan een koude winterperiode, is een plotselinge sterke opwarming van de stratosfeer (SSW, sudden stratospheric warming). Zo een plotselinge opwarming kan de ‘poolwervel’ als het ware stuk slaan of doen splitsen. De poolwervel is op te vatten als een zeer standvastig lagedrukgebied rondom de Noordpool, dat tot op grote hoogte in de atmosfeer (tot in de stratosfeer) aanwezig is. En aan de basis staat van sterke zonale stromingen op meer gematigde breedte zoals bijvoorbeeld in Noordwest Europa. Een sterke stroming uit het westen garandeert zacht en wisselvallig winterweer bij ons.

Stratosfeer

Een SSW komt in de regel pas voor in januari, februari of maart. Heel soms al in de loop van december. Maar nooit in oktober. Nu wel. Uit de diverse computerberekeningen kunnen we inderdaad afleiden dat de poolwervel in de komende dagen geleidelijk wordt gesplitst door processen die samenhangen met een flinke opwarming van de stratosfeer boven met name Siberië. De oorzaak aan deze opwarming van de stratosfeer is tot op de dag van vandaag oorzaak van veel wetenschappelijk onderzoek. Men koppelt de opwarming wel aan processen in het Himalayagebied of zelfs nog verder naar het zuiden, in het Midden Oosten. Waarom die opwarming nu al op gang komt is volstrekt onduidelijk. Maar de gevolgen, een zeldzaam vroege poolwervel-split, kunnen we dus wel zien aankomen. 

Poolhoog

Het gevolg van de opmerkelijke poolwervel-split is de vorming van een sterk hogedrukgebied boven de Noordpool. Tegelijkertijd zien we nu al, en zeker ook op een termijn van 3 tot 5 dagen vooruit, opvallend diepe stormdepressies ‘aan de overkant’ van het Noordpoolgebied, richting de Chukchi Zee en de Aleoeten. Mogelijk houden deze diepe depressies verband met het ontbreken van zee-ijs aan die zijde van de Noordpool. Tegelijkertijd zullen deze diepe depressies er voor zorgen dat het gebrek aan ijs in zee ook niet kan herstellen. Ze blazen vooral nog meer warme lucht het poolgebied in. En dat terwijl de hoeveelheid zee-ijs nu al recordlaag is. Dat record wordt alleen maar scherper op deze manier.

Terug naar ons land

De gevolgen voor ons land blijven voorlopig relatief klein. Echte najaarsstormen blijven uit.  In het geblokkeerde patroon (afwezigheid van een sterke westelijke stroming) zijn het ook bij ons de komende 5 tot 10 dagen vooral hogedrukgebieden die het weer bepalen. Hogedruk in deze fase van het jaar, en zeker vanaf november, betekent vaak kouder weer dan gemiddeld. Al is de plaats van de hogedrukkern uiteindelijk van doorslaggevend belang met betrekking tot de temperatuur. De kans op echte kou met een aanhoudende oostenwind lijkt de komende weken niet zo groot. Een vroege stevige winterinval lijkt dus niet heel waarschijnlijk. Ondanks de poolwervel-split. Berekeningen op langere termijn (3 tot 4 weken vooruit, ECMWF model) laten zien, dat het geblokkeerde patroon waarschijnlijk standhoudt. Met een voorkeur van hogedruk richting IJsland en Groenland. De kans op koudere nachten met een graadje vorst lijkt in het eerste weekend van november wat groter te worden.

December

De berekeningen van het Europese model (ECMWF) berekenen ook voor december nog een voorkeur van ‘geblokkeerde patronen’, tussen relatief veel hogedruk op noordelijke breedte en lagedruk op veel zuidelijkere breedte, zoals bijvoorbeeld in de Golf van Biskaje. Dit komt tot uiting in de zogenaamde NAO-index, die aangeeft wat de luchtdrukverschillen zijn tussen noordelijke en meer zuidelijk gelegen gebieden op de Atlantische Oceaan. In ieder geval zit het ECMWF er voor de komende periode goed op. Dat geeft een zekere mate van vertrouwen voor de berekeningen voor december. Op basis waarvan we toch op zijn minste rekening kunnen houden met (zo af en toe) wat kouder weer dan gebruikelijk. Misschien dus een beetje winter later in november of in december. En zeker geen herhaling van vorig jaar. De narcissen, die zien we dit jaar waarschijnlijk niet meer in bloei komen. Voor de maanden januari en februari wordt het signaal voor geblokkeerde (en potentieel koude) patronen bij het ECMWF langzaam zwakker. De boodschap voor winterliefhebbers: vorig jaar zag het er rond deze tijd al vrij kansloos uit, nu is dat (nog?) niet het geval. 

Door Reinier van den Berg via www.weer.nl 


weer.nl
Lees ook:

| Gewijzigd: 27 oktober 2016, 15:45 uur, door Justin
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
JOHNNY123
Lid
Woonplaats: Enschede
Berichten: 785
Lid sinds: 20 dec. 2014
25 oktober 2016, 14:21 uur | Bericht #474911
Het zou al een hele verbetering zijn als we dit jaar een normale winter zouden hebben tov vorig jaar.
 
Tycoon2
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1035
Lid sinds: 9 dec. 2009
27 oktober 2016, 10:18 uur | Bericht #474948
Het blijft moeilijk te voorspellen. Niet te voorspellen.!
Kijk ook naar die kaarten van CFS, dat gaat als een jojo heen en weer. De laatste run laat een zeer zachte winter zien, terwijl de run daarvoor juist het tegenovergestelde liet zien.
Wat momenteel wel mooi is, is dat er inmiddels ten westen van Moskou al sneeuw ligt en het er ook overdag nog amper boven nul uitkomt. Het lijkt er zelfs stevig te gaan vriezen op de iets langere termijn. Daar ligt toch de bodem voor een koude winter in Nederland. 
Tycoon2
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1035
Lid sinds: 9 dec. 2009
27 oktober 2016, 10:37 uur | Bericht #474949
De NAO en AO index blijven negatief...wat positief is voor de komende winter.

Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
27 oktober 2016, 17:58 uur | Bericht #474953

'Winter des doods' is niet te voorspellen 


DE BILT - Drie maanden Siberische kou, een dik pak sneeuw en verraderlijke ijzel.De winter slaat begin december in West-Europa genadeloos toe, zo voorspellen meerdere weerbureaus in Duitsland, Groot-Brittannië en de VS op basis van seizoensverwachtingen. Maar het KNMI heeft zijn twijfels over dergelijke langetermijnvoorspellingen.



''De voorspellingshorizon voor het weer is 10 dagen'', zegt Cees Molenaars van het KNMI.

Het KNMI volgt ''met belangstelling'' de langetermijnverwachtingen en voorspellingen over hete zomers en koude winters. Er bestaan heel veel weermodellen, maar is er is onvoldoende wetenschappelijke grond om ze echt serieus te nemen, aldus Molenaars. ''In het voorjaar zeiden sommigen dat we een lange hete zomer zouden krijgen. We kennen het resultaat.''

Depressie

West-Europa is qua weer afhankelijk van de Atlantische Oceaan. ''Elke depressie die voor de kust van Canada wordt geboren, zie je aankomen.'' Verder voorspellen blijft een hachelijke zaak. ''Het weer is zeer complex.''

Toch buitelen weerbureaus over elkaar heen met langetermijnverwachtingen. Het Duitse weerbureau Donnerwetter voorspelt een 'horrorwinter' en Britse meteorologen spreken nu al over een 'winter des doods'. De kans dat we dit jaar een witte kerst beleven, zou 40 procent zijn en de temperaturen kunnen in januari 's nachts tot min 25 graden dalen.

Ook Meteo Consult verwacht een strenge winter, gebaseerd op de inzichten van de World Climate Service. Die voorspelde vorig jaar een koude winter en dit jaar een koele en natte zomer. Beide verwachtingen kwamen grotendeels uit, meldt Meteo Consult op zijn website. Ook tv-weerman Piet Paulusma schrijft op zijn website: ''Ik ga uit van een relatief koude winter 2011-2012. Allereerst verwacht ik dat de winter vroeg begint, in november wordt het al koud en krijgen we winterweer.''

De winterse voorspellingen van de World Climate Service zijn onder meer gebaseerd op de temperaturen in de zomer rond de poolcirkel en de te verwachten luchtstromen in de winter. Berekeningen geven aan dat er de komende maanden veel polaire en dus koude lucht naar West-Europa zal stromen. ''Dat zijn slechts 2 factoren die van invloed kunnen zijn'', relativeert Cees Molenaars van het KNMI. ''Het weer is van zo veel factoren afhankelijk.''

Bron NU.nl http://www.nu.nl/wetenschap/2652486/winter-doods-niet-voorspellen.html

Edit Callie-p : wat betreft de verwachtingen in dit stukje tekst..let even op dat de bovenstaande tekst uit 2011(!) is dus de verwachtingen hierin zijn niet voor onze komende winter van toepassing.. 


  | Gewijzigd: 27 oktober 2016, 22:42 uur, door Callie-P
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.335 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 257 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 257, lezen 3 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2023".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden