Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cleveland, OK; McClain, OK.

26 Apr 2024 11:27:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cowley, KS; Sumner, KS.

26 Apr 2024 11:17:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Harper, KS; Sumner, KS.

26 Apr 2024 10:43:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Comanche, OK; Cotton, OK; Archer, TX; Clay, TX; Wichita, TX.

26 Apr 2024 10:43:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Comanche, OK; Cotton, OK; Tillman, OK; Archer, TX; Clay, TX; Wichita, TX.

26 Apr 2024 10:04:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, OK; Oklahoma, OK.

26 Apr 2024 09:31:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baylor, TX; Wilbarger, TX.

26 Apr 2024 09:28:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor King, TX; Stonewall, TX.

26 Apr 2024 09:16:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baylor, TX; Foard, TX; Knox, TX; Wilbarger, TX.

26 Apr 2024 09:01:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Kent, TX; King, TX; Stonewall, TX.

26 Apr 2024 08:58:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Kent, TX.

26 Apr 2024 08:58:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Foard, TX; Knox, TX.

26 Apr 2024 08:22:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dodge, NE.

26 Apr 2024 08:22:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dodge, NE; Saunders, NE.

26 Apr 2024 07:57:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cottle, TX; Dickens, TX; King, TX.

26 Apr 2024 07:57:23
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 mei 2016, 10:36 uur | Bericht #470535
Types onweer benelux.

Ik zal hier even een aantal type's onweer neerzetten,die het meest voorkomen in de benelux. Eigenlijks doen ze dat allemaal wel alleen de echte toppers slechts een paar keer per jaar.  En ik probeer dit op een relatief bassis manier uit te leggen,zodat iedereen het een beetje begrijpt. Zodat het gedrag van deze type's van onweer een beetje duidelijker wordt.

Mocht ik wat meer richting de dynamische kant gaan. Dan staat die term vaak wel onderstippeld, of gehiglight met een vetgedrukte tekst. Ik merk dat er hier toch wel behoefte aan is.!!..

Voor de triggers van ondergenoemde type's onweer kom kom ik later op terug, of je kan het hier vragen. Eveneens kom ik dan terug op de type's MCS,MCC,Squall-line's

Om dit stuk te maken kost al veel tijd !!

Type 1: Pulse (single cell) storms:


Foto:Meted een pulse storm (TCU wolk)

Een pulse storm is een single cel onweersbui , die meestal niet erg sterk is qua randverschijnslen. Echter wanneer de Cape fors oploopt kan zo'n celletje even flink tekeer gaan. Daar komt de term pulse ook vandaan afgeleid van impuls. Deze celletjes vormen gewoonlijk in omgevingen,met weinig windschering en matige instabiliteit. Windschering toch in de zin vaak niet hoger dan 15-20kts. Hoe hoger de Cape hoe forser de al gelimiteerde randverschijnselen.

Vaak blijft het in deze settings bij lokaal veel neerslag, hagel veelal max 2cm er kan een downburst op zitten. Een windhoosje kan gespot worden van het type non tornadic tornado, hieronder vallen ook dust devils en waterhozen. Alleen de Dust devil gaat zonder wolkenbassis, die onstaan op een sterk opgewarmd oppervlak. Ze komen vaak niet verder dan EF-O op de schaal. Dit type onweer samen met de volgende Type 2 Single cell. Zijn vaak door hun korte levensduur die ze hebben max 30min, een plaag voor de onweersliefhebber, het gedrag is zeer langzaam.  Daarom vaak het idee bij leden dat ze weer uitkakken voor hun, wat simpelweg gewoon ook zo is. Kenmerkend dan ook is dat deze types als ze al in uitdovende status,weer energie leveren voor een volgende. En dat kan dan weer net 2km achter of naast je gebeuren.

Type 1/2 single cell gevorderd:


Een volwassen single cell Cb foto: skywalker.edu

Een single cell gevorderd is net even een stapje hoger dan de pulse. Eigenlijks worden door velen beiden benoemd als het type single cell,dat zijn ze beiden ook . Maar toch zit er een klein verschil in. Ze hebben vaak al een iets beter windprofiel waardoor ze een fractie sneller voortbewegen,qua windschering vaak wel gelijk aan de pulse. Ook maximaal 20kts aan windschering ze leven iets langer max een uurtje. Verder heb ik hier niet veel meer aan toe te voegen, tis gewoon het volwassen broertje van de type 1.

Qua randverschijnselen ook het zelfde als type 1, zodra deze wat opgelijnd (oplijning kom ik op terug verderop) zijn kunnen ze best leuk zijn!!. Vooral in de winter maanden met een groot verschil, kunnen deze vanwege de lage wolkenbassis. Veradelijk gevaarlijke Cg bliksems produceren. Persoonlijk vind ik ze zelfs nog leiper dan de zomerse settings. Ze kunnen ze je echt verassen vanwege de vaak lage activiteit ook.

Type 3 Multicell onweer.

Multicel onweersbuien zijn single cells type 1/2 die gegroepeerd zijn in een cluster, dat maakt de levensduur van het onweer langer. Nieuwe cellen vormen zich terwijl oude cellen stoppen en oplossen. Elke onweerscel heeft een levensduur van ongeveer 30 minuten. In zware onweersbuien zijn dikwijls verscheidene cellen tegelijk actief. De cellen ontstaan wanneer koude daalstroomlucht langs de grond uitspreidt als een windstootfront, en nieuwe cellen kan laten beginnen door optilling van de warme vochtige lucht bij de grond. Als er windschering in de atmosfeer is hebben multicel-onweersbuien vaak een redelijk duidelijke structuur, waarbij nieuwe cellen aan een bepaalde kant van het complex groeien. Wat nou echt de precieze windschering is voor multicell is een beetje globaal kijken. Het gaat grofweg van 20-25kts schering (slecht georganiseerd) tot ongeveer 30-40kts schering goed georganiseerd.


Om hier nou helemaal in te gaan duiken is zo'n ingewikkeld proces, dat komt allemaal heel nauw. Dat voor de lezers dit ook niet echt meer duidelijk wordt. Maar dit is globaal een beetje het scherings beeld, uiterraad zit er ook een verschil in cape waardes bij. 0-500 j/kg leverd natuurlijk een lagere bliksem intensiteit op dan zeg maar 2000+ j/kg aan Cape. Randverschijnselen kunnen hoger zijn dan type 1/2. Op sowieso al meer een wat grotere schaal,en ze leven door de clustering dus langer dan single cells. Dat komt door de samenwerking. Hagel,windstoten,veel neerslag,downbursts kunnen hierbij optreden o.a. Ze kunnen op de hogere scheringswaarden ook prefrontaal al triggers zijn voor supercelluaire cellen. Type 4 dan kunnen de randverschijnselen mogelijk forser uitpakken.

Vooral in de nachten kunnen deze clusters hoge bliksemactiviteit geven op gunstige waardes. Veelal zijn de ontladingen CC maar ook settings met veel Cg's


sunny ville

Type 4 de supercell


Voor deze heb ik toch mijn eigen foto genomen. Supercell 26-5-2014 Bovensmilde drenthe,deze zat verscholen in een complex.



De supercell is toch doorgaans het type onweer met de meeste randverschijnselen.
Een supercel is het zwaarste type onweersbui dat kan voorkomen hier. Deze onweersbui heeft een lange levensduur, door de zeer effectieve windschering en energievoorziening. De supercel kan ontstaan als er bij een onweersbui grote verticale windschering is, waardoor de windsnelheid en -richting in de bovenlaag sterk afwijkt van die in de onderlaag. gaat vaak gepaard met zware neerslag en windstoten en veel bliksem. Ook zeer forse hagel kan er opzitten doordat de neerslag meerdere keren in de stijgstroom mee wordt genomen. Kan deze tot hagel uitgroeien afhankelijk van de waardes wel tot over de 10cm (maar dat is hier zeldaam) maar niet uitgesloten. Uit de mesocycloon (wallcloud) kan een tornado onstaan ook afhankelijk van de waardes tot kleine grote...lang levend kort levend.

Voor deze type heb ik even wat materiaal aan een chaser gevraagd met zijn toestemming, die er nog dieper in duikt dan bijvoorbeeld mij.


Tijdens de multicelluaire/supercelluaire complex over oostelijk nederland 2/3 juli 2015. Wouter van bernebeek.

Hieronder een fraaie supercel van Wouter en zijn team dichtbij onze contreien vorig jaar op 13mei precies een jaar geleden dus . Deze was bij de vogezen net over de grens bij belgie/luxembourg, die aldaar een multivortex tornado produceerde van EF-2. En hagel in de orde van 4-6cm produceerde, ik meende verderop in dld nog groter met daar ook korte tornado's. Tuurlijk zijn er ook supercellen die forser uitpakken veel forser zelfs. Ook wel binnen onze landgrenzen. Maar deze was zeer uitzonderlijk,met een fraaie wallcloud en voor die periode een zeer grote setting vroeg in het jaar.


Wouter van bernebeek

Sinds 2008, vanaf het voorjaar van 2011 chased Wouter in een vast team, en is toch wel 1 van de betere chasers met zijn team die ons land kent. Zijn theorische kennis is door de jaren heen goed ontwikkeld. En hij schrijft in goede onweerssituaties ook regelmatig forecasts voor Nederland / Benelux voor enkele sites en FB-pagina's. Online weather



Hieronder nog een filmpje van de intenstiteit in een amerikaanse supercell.


Matt Hanvold


Ik hoop dat ik hier met deze grote bericht, al meer duidelijkheid heb kunnen geven in een aantal type's onweer. En dat jullie het leuk vinden, ik denk dat jullie hier wel even zoet mee zijn.

Mocht je ook eens rustig een onweersetting van mijn kant willen lezen. En ook regelmatig materiaal zien uit het buitenland. Zonder de drukte van een forum, neem dan eens een kijkje op mijn facebook pagina. Dutch severe weather . Het is wel compleet anders dan een forum zeg ik dr bij, op de settings alleen informatieve reacties. En geen chat gedrag een duidelijke regel aldaar.

Mvg Tatanka
  | Gewijzigd: 13 mei 2016, 16:26 uur, door Tatanka
there can be only one
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 mei 2016, 08:32 uur | Bericht #470552
Deel 2 buienlijnen(Squall-lines)


In deel 2 wat informatie over buienlijnen/complexen  morgen de laaste deel complexen.


Squall-lines.




Squall-lines worden vaak ingeluid door een shelfcloud/rolwolk (foto door Patrick Weegink, Almelo) 17-7-2004

Squall-lines zijn buienlijen...ze kunnen in verschillende sterkte's voorkomen. Vaak ook gewoon zonder onweer in de (winter) dan is de windschering profiel wel sterk, maar is er geen Cape beschikbaar. Of ze zijn advectief vanuit een regio/gebied richting ons al aan het uitsterven. Ze gaan gepaard met zware,zeer zware windstoten meestal. Maar vaak zitten ook er wel minstens een paar donderklappen op. Zomers is een ander verhaal er is vaak meer onstabiliteit voor handen, en dan kunnen ze convectief zeer zwaar uitpakken. Met zeer zware windstoten,downbursts,valwinden. Veel bliksemactiviteit. En ook regelmatig met tornado's als type supercell er in opgelijnd zit. Maar vaak zitten deze prefrontaal nog voor de lijn uit, daarop de hoogste kansen op tornado's omdat die dan alle energie kunnen krijgen.

Noodweer groningen 12 juli 2010


Rtv noord

Ze kunnen alle benoemde type's onweer bevatten, die in mijn post van deel 1 besproken wordt.
Bekende Squall-lines in nederland zijn die van 17 juli 2004 en 12 en14-juli 2010. Die laaste 2 data's waren een level 3 van Estofex.  Echt zware zomerse Squall-lines waren dat met veel bliksem en zware windstoten. In Vethuizen (in de Achterhoek) veroorzaakte een extreme valwind in op die 14e juli 2010 een enorme ravage op een camping. Twintig caravans werden door de wind in een grote vijver geblazen, en vijf hoogspanningsmasten knakten. Twee mensen kwamen om het leven.

Radarbeelden van beide juli's 2010 12 en 14 juli.


De stap naar complexen deel 1 morgen deel 3.
De echt zwaardere type's die hier nog weer onder vallen die opgelijnd zitten zijn onder andere, Bow-echo's. En in Amerika ook vaak wel Derecho's genoemd die ook nog weer in verschillende type's varieren. Om tot deze Derecho's te komen gaat vaak vooral een MCS vooraf. En mag pas vanaf minimaal een breedte of lengte van 400km breed een Derecho genoemd worden. Een bekende Bow-echo die in duitsland pas echt op stoom kwam is bijvoorbeeld,die vlak voor pinkpop op 9juni 2014  begon in de ardennen als een supercell. En is toen naar een Mcs complex gevorderd met meerdere imbedded supercells en 1 dikke dominante supercell in de pluk. Die vooral in het ruhr gebied voor veel schade zorgde. En waarbij 6 doden en veel gewonden waren te betreuren. Ook door valwinden op de segementen!!.

De Bow-echo supercell in dld die even daarvoor Pinkpop aandeed op 9juni 2014....een monster. Dit zijn de buien die zeer zeer extreem zijn.Pinkpop is hier echt heel goed mee weg gekomen:)


OnTourWithGerrit


Morgen meer over de complexen!!.

Mvg Tatanka en een fijn weekend.



  | Gewijzigd: 14 mei 2016, 09:14 uur, door Tatanka
there can be only one
Waarom deze advertentie?
peepee
Lid
Woonplaats: capelle aan den ijssel
Berichten: 324
Lid sinds: 19 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 mei 2016, 12:32 uur | Bericht #470560
super leuk om te lezen en supergave video,s ,kijk uit naar de volgende serie
Mike023
Lid
Woonplaats: Hoofddorp
Berichten: 93
Lid sinds: 3 jul. 2011
14 mei 2016, 13:13 uur | Bericht #470562
Thnx Tatanka!
Erg informatief en zoals gewoonlijk een duidelijke uitleg!

 
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
14 mei 2016, 14:01 uur | Bericht #470564
Mooie video-voorbeelden bij de onweerstype's!
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 mei 2016, 07:57 uur | Bericht #470574
Deel 3 complexen MCS/MCC.

In het laaste deel wat informatie over deze 2 systemen en hun sub type's.


Een klassieke compacte MCS in de Usa. cimss.ssec.wisc.edu. De kleinere cellen die je ervoor en ook in gevallen achter de Mcs zit. Zijn vaak van het type supercell op deze radar zitten ze er zowel voor als achter op. Hierbij de kansen op tornado's in de Mcs zelf is dit gelimiteerd. Ze zijn ook te herkennen aan hun ovale vorm met rode kleur.

MCS
Een MCS staat voor mesoscale convective system oftewel een dure manier om een cluster van onweersbuien aan te duiden. Een bow-echo die we eerder in deel 2 hebben besproken. Is bijvoorbeeld een type stormcluster Mcs, die op de radar een boogvorming beeld geeft. Zware stormwinden duwen het midden van de stormlijn verder naar voren dan de zijkanten, waardoor er een boog ontstaat. Dit type bevat vaak ook de supercell, en zijn denk ik wel 1 van de meest extreme versie's van de Mcs. Meestal geven ze schade over grote breedte's gevallen in de Usa van meer dan 600-800km breed zijn niet ongewoon.  Vooral de straightline winds de hier opzitten,zeer zware windstoten zorgen voor veel overlast. In europa hebben we vaak de klassieke vorm met veel bliksem,veel neerslag,zware windstoten,downbursts en in gevallen ook tornado's. Maar vaak eisen deze complexen zoveel energie dat die haast geen kansen krijgen.

Gaan ze in linaire vorm dan is dit een Squall-line van Mcs.

http://cimss.ssec.wisc.edu

MCC
Nog weer grotere onweersbuienclusters staan bekend als Mesoscale convective complex (MCC). Om de in Nederland uiterst zeldzame status van MCC te bereiken moet een onweersbuiencluster aan een aantal extra eisen voldoen voor wat betreft horizontale uitgestrektheid, verticale ontwikkeling en levensduur. Dit soort clusters heb vaak meer bliksemontladingen, brengen grotere hoeveelheden en intensievere neerslag en geven vaker aanleiding tot overstromingen.





Verder zijn er nog een aantal sub systems. In de winter bijvoorbeeld worden lake snow effects en polar low's ook Mcs genoemd. Maar dan wijk ik af van het onweersverhaal. Mischien kom ik daar later in de winter periode eens op terug.

1 van de bekendere Mcs in nederland is toch wel die van 25/26mei 2009. Deze Mcs (Asymetrisch dus een rommelige mcs) ging overigens vooraf door een dikke supercell die net nog de ardennen meepakte. Op de radarbeelden hieronder is te zien dat het duidelijk een rightmover was. De cell eronder helemaal als ie in dld zit (op 30sec komt ie via frankrijk de ardennen binnen). Meer dan 65.000 ontladingen werden geregistreerd. Wat veel is maar geen record overigens, en op delen van de systeem vielen hagelstenen van 5-6cm. Een recentere Mcs was die van 2/3 juli 2015 meet zeer veel CG ontladingen. Deze was linear opgelijnd en daar hebben we hem weer als een Squall-line.


De eerste tekenen van de MCS zijn op 1min10 sec te zien als de eerste zwaardere cellen gaan organiseren. Net onder zw-vlaanderen ..hier zaten vooral de grote hagelkansen op. En die vielen dan ook 5-6cm op die eerste buien. Boven nl was het een volwaardige Mcs.


Mathias9956

Nou hebben we alle type's gehad morgen nog de triggers.

Mvg Tatanka en een fijne zondag!! | Gewijzigd: 15 mei 2016, 08:11 uur, door Tatanka
there can be only one
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 mei 2016, 08:18 uur | Bericht #470575
Mocht je nog aanvullende info of vragen hebben, dan zie ik die graag tegemoet. Of heb je foto's en filmpjes van onweer of een situatie dat je denkt wat is dit nou voor een type. Dan kan ik of andere leden, daar eventueel op reageren. Of wil je gewoon je filmpje van een bepaalde onweer laten zien dan mag dat gewoon hoor schroom je niet!!.

  | Gewijzigd: 15 mei 2016, 08:19 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 227
Lid sinds: 22 mei. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
16 mei 2016, 21:00 uur | Bericht #470588
Jammer zeg, het laatste filmpje is niet meer beschikbaar.
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
16 mei 2016, 21:32 uur | Bericht #470590
Citaat van Kannegieter, maandag 16 mei 2016, 21:00 uur Jammer zeg, het laatste filmpje is niet meer beschikbaar.
Doet het hier Prima mischien een andere browser gebruiken ;)
there can be only one
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 227
Lid sinds: 22 mei. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
16 mei 2016, 21:41 uur | Bericht #470591
Het is de YouTube app die de melding geeft op mijn telefoon.
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
16 mei 2016, 21:49 uur | Bericht #470592
Citaat van Kannegieter, maandag 16 mei 2016, 21:41 uur Het is de YouTube app die de melding geeft op mijn telefoon.
Op de pc doet het het prima heb nou 3 browsers geprobeerd. De titel van het filmpje is radarbeelden 25/26mei 2009. Mischien als je het zo invoerd op je mobiel via google dat het dan lukt.

Succes!!
there can be only one
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Berichten: 836
Lid sinds: 6 jun. 2010
17 mei 2016, 15:19 uur | Bericht #470603
Citaat van Tatanka, zondag 15 mei 2016, 7:57 uur

Nou hebben we alle type's gehad morgen nog de triggers.

Mvg Tatanka en een fijne zondag!!

Goedemiddag Tatanka,

Wat een waardevol stuk schrijf je, dank daarvoor !
We mogen blij zijn met iemand zoals jij die er tijd insteekt veel mensen wat bij te brengen.
Mijn vraag is, komt er nog een stukje over de triggers?

Grt Johan | Gewijzigd: 17 mei 2016, 15:21 uur, door Jo Capelle
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 mei 2016, 18:15 uur | Bericht #470608
Citaat van Jo Capelle, dinsdag 17 mei 2016, 15:19 uur
Goedemiddag Tatanka,

Wat een waardevol stuk schrijf je, dank daarvoor !
We mogen blij zijn met iemand zoals jij die er tijd insteekt veel mensen wat bij te brengen.
Mijn vraag is, komt er nog een stukje over de triggers?

Grt Johan
Dankje wel.

Hmmm ja had dat min of meer in het stuk gezet. Sterker nog het staat er in. Maar er gaat ontiegelijk veel tijd inzitten.

Voor eerst maar eens de type's en later kom ik daar nog ongetwijfeld op terug dit seizoen>!!
 
there can be only one
ruben
Lid
Woonplaats: Ieper
Berichten: 508
Lid sinds: 22 mei. 2014
17 mei 2016, 19:07 uur | Bericht #470611
Zeer mooi artikel !!!
/
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Berichten: 836
Lid sinds: 6 jun. 2010
17 mei 2016, 19:57 uur | Bericht #470612
Citaat van Tatanka, dinsdag 17 mei 2016, 18:15 uur Citaat van Jo Capelle, dinsdag 17 mei 2016, 15:19 uur
Goedemiddag Tatanka,

Wat een waardevol stuk schrijf je, dank daarvoor !
We mogen blij zijn met iemand zoals jij die er tijd insteekt veel mensen wat bij te brengen.
Mijn vraag is, komt er nog een stukje over de triggers?

Grt Johan
Dankje wel.

Hmmm ja had dat min of meer in het stuk gezet. Sterker nog het staat er in. Maar er gaat ontiegelijk veel tijd inzitten.

Voor eerst maar eens de type's en later kom ik daar nog ongetwijfeld op terug dit seizoen>!!
 
Dat geloof ik, maar vind het top.
Dat zou super zijn, de triggers zijn voor iedereen ook niet altijd helder...
Nogmaals dank !;)
 
brent
Lid
Woonplaats: Kalmthout/Hamburg
Berichten: 25
Lid sinds: 20 jun. 2013
31 mei 2016, 16:21 uur | Bericht #471363
Bedankt Tatanka voor de wederom fantastische uitleg!

Wat ik me nog afvroeg, welke triggers zijn er voor onweer en hoe deze te combineren om het perfecte onweer (supercell, MCS) te krijgen?
 
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 mei 2016, 17:22 uur | Bericht #471366
Citaat van brent, dinsdag 31 mei 2016, 16:21 uur Bedankt Tatanka voor de wederom fantastische uitleg!

Wat ik me nog afvroeg, welke triggers zijn er voor onweer en hoe deze te combineren om het perfecte onweer (supercell, MCS) te krijgen?
 

De triggers worden nog een keer uitgelegd, binnenkort ik hoop dat zo snel mogelijk te doen. Er komen ook regelmatig kansen terug voor onweer dezer dagen,zoals afgelopen week. En nou ook weer aankomende dagen. Dat ik daar momenteel,even weinig tijd voor heb.Triggers zijn er voor allerlei soorten onweer. De supercell, en Mcs worden bepaal op schering oa. En voor Mcs ook op hoge Theta's. Eigenlijks zijn er niet de perfecte waardes. Want 1 kan al versterkt, worden door organisatie van andere buien. Terwijl er op voorhand die waardes, niet terug te vinden zijn in de modellen. | Gewijzigd: 31 mei 2016, 17:32 uur, door Tatanka
there can be only one
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 204 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 204, lezen 4 mensen het topic "Zware windstoten op 10 Maart 2023 in zuid Nederland.".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden