Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Woonplaats: Termen /Zwitserland
Berichten: 12
Lid sinds: 22 dec. 2014
4 augustus 2015, 17:57 uur | Bericht #460384
Het gaat hard, heel hard met het smelten van de gletjsers wereldwijd.
Ook hier in de Alpen eist de global warming zijn tol, de grootste gletsjer van de Alpen (Grote Aletschgletsjer) zal wanner het zo doorgaat in 2090 nog slecht uit schamele ijsresten bestaan die proberen hogerop (boven de 3000 meter) te overleven. Hieronder een foto van de Gr Aletsch gletsjer. Links 1856, rechts 2004. Inmiddels is ie overigens alweer een stuk gesmolten! Overigens smelt de gletsjer (massa verlies) per dag circa 6 cm. Per dag genoeg voor ongeveer 600 liter water voor elke Zwitser!



Bijgevoegd nog een artikel over het gletsjersmelten:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/1.2406581

  | Gewijzigd: 4 augustus 2015, 17:58 uur, door Alpenweerman1
"Climate is what we expect. Weather is what we get"



Rots53
Lid
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 250
Lid sinds: 26 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 augustus 2015, 18:17 uur | Bericht #460385
'Gletsjers smelten wereldwijd steeds sneller' Foto: Thinkstock
Gepubliceerd: 04 augustus 2015 10:51Laatste update: 04 augustus 2015 13:49 
 
 Gletsjers smelten wereldwijd steeds sneller, zo blijkt uit een nieuwe studie van Zwitserse wetenschappers. Op dit moment verliezen gletsjers over de hele wereld gemiddeld 0,5 tot 1 meter ijs aan dikte per jaar.

In 120 jaar van metingen lag de smeltsnelheid nog nooit eerder zo hoog.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Zürich in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Glaciology.

Satellieten

De wetenschappers baseren hun gegevens op observaties met satellieten en metingen ter plekke in 19 regio's met gletsjers, waaronder de Noord- en Zuidpool, Canada, Nieuw Zeeland, Zuid-Amerika en Europa.

Volgens hoofdonderzoeker Michael Zemp verliezen de gletsjers op dit moment gemiddeld twee tot drie keer zo veel ijs als in de twintigste eeuw.

"We hebben maar van een paar honderd gletsjers exacte metingen van ijsverlies. Maar we kunnen de resultaten van onze studie goed onderbouwen met veldobservaties en satellietmetingen van gletsjers over de hele wereld", verklaart hij op de nieuwssite van de Universiteit van Zürich.    

Ommekeer

Zemp verwacht dat het smelten van de gletsjers voorlopig niet zal ophouden. Zelfs als de opwarming van de aarde stokt, zal er geen ommekeer plaatsvinden, zo blijkt uit zijn berekeningen.

"Deze gletsjers zullen meer en meer ijs verliezen, zelfs als het klimaat stabiel blijft", verklaart hij. | Gewijzigd: 4 augustus 2015, 18:18 uur, door Rots53
Waarom deze advertentie?
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
4 augustus 2015, 18:33 uur | Bericht #460386
Wat een triest gezicht.. De warmte van afgelopen tijd heeft de gletsjers ook geen goed gedaan. | Gewijzigd: 4 augustus 2015, 20:21 uur, door Stefanv
Woonplaats: Termen /Zwitserland
Berichten: 12
Lid sinds: 22 dec. 2014
5 augustus 2015, 10:04 uur | Bericht #460400
Citaat van Stefanv, dinsdag 4 augustus 2015, 18:33 uur Wat een triest gezicht.. De warmte van afgelopen tijd heeft de gletsjers ook geen goed gedaan.
Sinds 26 juni extreem warm in de Alpen, juli met diverse records en augustus gaat op herhaling. Komende 10 dagen zeer warm (heet) zomerweer en wellicht ook nog langer. Overigens niet alleen in de Alpen, grote delen van Europa gaan profiteren van zomerse hogedruk en hoge tempeaturen. Weekend even klein dipje trogje (occlusie) en dan weer gewoon hoppa...........(arme gletsjers)




  | Gewijzigd: 5 augustus 2015, 10:05 uur, door Alpenweerman1
"Climate is what we expect. Weather is what we get"



Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
20 augustus 2015, 12:07 uur | Bericht #461458
NIETS NIEUWS ONDER DE ZON
De media blijkt niets anders te kiunnen dan oude koeien uit de sloot halen en dat te presenteren alsof het iets nieuws is.

Kijk hier maar eens naar een artikel uit 1932 waarin men het al heeft over het smelten van Gletsjers t.o.v. 30 jaar ervoor. Hoezo CO2??.

Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
rvb
Lid
Woonplaats:
Berichten: 145
Lid sinds: 9 jan. 2014
20 augustus 2015, 16:20 uur | Bericht #461459


5 sept 2006


bron : nasa
28 jun 2015
  | Gewijzigd: 20 augustus 2015, 16:31 uur, door rvb
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
20 augustus 2015, 18:54 uur | Bericht #461465
Citaat van rvb, donderdag 20 augustus 2015, 16:20 uur

5 sept 2006


bron : nasa
28 jun 2015
 

Ja duidelijk. In 2015 veel meer sneeuw! (misschien kan je e.e.a toelichten rvb, anders wordt het een 'raden maar' plaatje, waar is dit en wat kan je opmaken uit plaatjes van verschillende hoogten genomen?) | Gewijzigd: 20 augustus 2015, 19:36 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
20 augustus 2015, 23:21 uur | Bericht #461476
Citaat van Ben47, donderdag 20 augustus 2015, 12:07 uur NIETS NIEUWS ONDER DE ZON
De media blijkt niets anders te kiunnen dan oude koeien uit de sloot halen en dat te presenteren alsof het iets nieuws is.

Kijk hier maar eens naar een artikel uit 1932 waarin men het al heeft over het smelten van Gletsjers t.o.v. 30 jaar ervoor. Hoezo CO2??.


 

We hebben het over het smelten van de gletsjers die vooral de laatste 30 tot 40 jaar in een steeds sneller tempo verloopt. Neemt niet weg dat dit proces van massa afname al rond 1865 is begonnen. Dus wat je aanhaalt bevestigt alleen maar deze stelling en is dus idd niets nieuws en heeft al helemaal niets met oude koeien uit de sloot halen. Daarnaast heb ik het niet over de oorzaken gehad, laat staan over CO2 als oorzaak. 

Onderstaand nog 2 foto's van de tong van de Gr Aletschgletscher die hierboven al werd aangehaald door RvB



Eerste foto vergelijk circa 1900 en 2005, tweede foto de jaren 1979, 1992 en 2001




| Gewijzigd: 20 augustus 2015, 23:40 uur, door Alpenweerman
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
20 augustus 2015, 23:44 uur | Bericht #461477
Citaat van Alpenweerman, donderdag 20 augustus 2015, 23:21 uur Citaat van Ben47, donderdag 20 augustus 2015, 12:07 uur NIETS NIEUWS ONDER DE ZON
Hoezo CO2??.

.... Daarnaast heb ik het niet over de oorzaken gehad, laat staan over CO2 als oorzaak. 
Ik beweer nergens dat jij het hebt over CO2. Het is overigens een aangehaald artikel dus zou het niet eens door jou gezegd kunnen zijn. Dus ik snap niet dat je het je persoonlijk aan lijkt te trekken. Mijn CO2-vraagtekens vloeien voort uit het feit dat het vrijwel standaard is de opwarming aan de CO2 te wijten.
 
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
20 augustus 2015, 23:56 uur | Bericht #461478
Citaat van Ben47, donderdag 20 augustus 2015, 23:44 uur Citaat van Alpenweerman, donderdag 20 augustus 2015, 23:21 uur Citaat van Ben47, donderdag 20 augustus 2015, 12:07 uur NIETS NIEUWS ONDER DE ZON
Hoezo CO2??.

.... Daarnaast heb ik het niet over de oorzaken gehad, laat staan over CO2 als oorzaak. 
Ik beweer nergens dat jij het hebt over CO2. Het is overigens een aangehaald artikel dus zou het niet eens door jou gezegd kunnen zijn. Dus ik snap niet dat je het je persoonlijk aan lijkt te trekken. Mijn CO2-vraagtekens vloeien voort uit het feit dat het vrijwel standaard is de opwarming aan de CO2 te wijten.
 
Ik trek me niets aan hoor! Don't worry. Dat de opwarming van de aarde (feit) vrijwel standaard door alleen CO2 teweeg wordt gebracht (gerelateerd) is natuurlijk ook wel erg kort door de bocht. Neemt overigens niet weg dat we de laatste 150 jaren met ons allen wel in een heel rap tempo de fossiele brandstoffen doorheen jagen, zal zeker meer tellen vwb de GW! Sowieso pleit ik meer voor een stukje bewustwording dan struisvogel politiek.  
  | Gewijzigd: 20 augustus 2015, 23:58 uur, door Alpenweerman
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Justin
Beheerder
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1281
Lid sinds: 2 feb. 2012
21 augustus 2015, 00:09 uur | Bericht #461479
Hoewel ik het niet helemaal op de voet volg ben ik na vorige zomer toch nog wel eens positieve berichten tegen gekomen over de gletsjers, dit jaar vrees ik het ergste. De diverse webcams laten weinig goeds zien. Toevallig vanmiddag even gekeken op de webcams van Sölden en de Grossglockner, aii.... Mijn bezoek aan de Mölltaler Gletscher eerder deze maand gaf qua sneeuwhoeveelheid ook geen al te positieve indruk (zeker niet in vergelijking met 2 jaar geleden). Daarentegen werd er dit jaar overigens wel flink meer geskied dan eerdere van mijn bezoeken.

Al een paar jaar hou ik - puur uit eigen interesse - het ijsniveau bij op de Grossglockner. Inmiddels is het al een week lang grauw weer op de gletsjer dus ik kan de foto nog niet bijwerken, maar er is overduidelijk weer een groot stuk ijs verloren gegaan deze zomer... Vraag me af of de gletsjer hier lopend nog te bereiken is en zo ja, hoelang dat nog mogelijk blijft...

Foto laatst bijgewerkt in augustus 2014:

(Grote versie klik hier)
  | Gewijzigd: 21 augustus 2015, 00:11 uur, door Justin
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
21 augustus 2015, 00:28 uur | Bericht #461481
Citaat van Alpenweerman, donderdag 20 augustus 2015, 23:56 uur ... Neemt overigens niet weg dat we de laatste 150 jaren met ons allen wel in een heel rap tempo de fossiele brandstoffen doorheen jagen, zal zeker meer tellen vwb de GW! Sowieso pleit ik meer voor een stukje bewustwording dan struisvogel politiek.   En in rap tempo bossen kappen, grondwater er doorheen jagen en de halve wereld asfalteren en steden uit steen optrekken (warmtevasthouders om in de nachten uit te stralen). Ik pleit voor bewustwording voor de effecten op 'wetenschap' door belangenverstrengeling, hetzij van politiek met wetenschap door de politiek geconditioneerde (subsidie) onderzoekingen, hetzij van multinationals met wetenschap door eveneens geldafhankelijke gewenste onderzoektsresultaten. In de hoop dat mensen daarvoor hun kop niet in het zand stoppen en klakkeloos aannemen dat wat een meerderheid zegt, automatisch waar moet zijn.

Overigens wat is het verschil met de foto van 28 juni 2015 (onder) met jouw eerste foto met rode pijltjes van 2006? (zie mijn rode pijltjes)





 
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
21 augustus 2015, 00:37 uur | Bericht #461482
Citaat van Ben47, vrijdag 21 augustus 2015, 0:28 uur Citaat van Alpenweerman, donderdag 20 augustus 2015, 23:56 uur ... Neemt overigens niet weg dat we de laatste 150 jaren met ons allen wel in een heel rap tempo de fossiele brandstoffen doorheen jagen, zal zeker meer tellen vwb de GW! Sowieso pleit ik meer voor een stukje bewustwording dan struisvogel politiek.   En in rap tempo bossen kappen, grondwater er doorheen jagen en de halve wereld asfalteren en steden uit steen optrekken (warmtevasthouders om in de nachten uit te stralen). Ik pleit voor bewustwording voor de effecten op 'wetenschap' door belangenverstrengeling, hetzij van politiek met wetenschap door de politiek geconditioneerde (subsidie) onderzoekingen, hetzij van multinationals met wetenschap door eveneens geldafhankelijke gewenste onderzoektsresultaten. In de hoop dat mensen daarvoor hun kop niet in het zand stoppen en klakkeloos aannemen dat wat een meerderheid zegt, automatisch waar moet zijn.

Overigens wat is het verschil met de foto van 28 juni 2015 (onder) met jouw eerste foto met rode pijltjes van 2006? (zie mijn rode pijltjes)





 

Die foto's vanuit de ruimte (rvb) en die vanaf de grond mag je niet met elkaar vergelijken. Ze geven een vertekend beeld van de Grote Aletsch gletser. De pijltjes heb ik erbij gezet om de tong en de loop van de gletsjer aan te duiden en niet als vergelijk. Een reeel beeld van het terugtrekken van de grootste gletsjer van de Alpen krijg je door de foto's te vergelijken.  
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Justin
Beheerder
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1281
Lid sinds: 2 feb. 2012
22 augustus 2015, 16:08 uur | Bericht #461520
Vandaag een mooie dag in de Hohe Tauern, tenminste, in ieder geval op de Grossglockner. Op zoek naar de beste webcamfoto - met de minste schaduw - spotte ik deze tentoonstelling aan glimmende snelheidsduivels. Zij hebben een goede dag uitgekozen na ruim een week van grauw weer.

(zie webcambeeld 22 augustus 2015 om 11.00 uur).


Maar goed, dat is geheel offtopic maar toch een leuke inleiding naar hetgeen waar ik in mijn vorige post al over sprak. Uit interesse voor de Alpen en haar gletsjers - en met net een beetje extra 'liefde' voor de Grossglockner - hou ik ieder jaar de 'gletsjerstand' bij van de Pasterze-Gletscher. Vorig jaar leek de schade enigszins beperkt te blijven en zouden sommige gletsjers zelfs iets zijn aangegroeid, dit jaar spreken de afbeeldingen voor zich. Helaas, weer een stuk gletsjer verdwenen. Hoe lang is deze gletsjer nog voor het grote publiek te bezichtigen en wat is er nog van over als we 'slechts' 20-30 jaar verder zijn......?

De huidige stand van zaken (grote versie hier):



Animatie 2010-2015:



Duidelijk te zien dat de gletsjer niet alleen inkrimpt, maar ook volledig inzakt. En als we dan toch aan het vergelijken zijn, hier een foto uit 1900, toen je nog rechtstreeks de gletsjer op kon lopen waar je nu eerst een treintje naar beneden moet gebruiken en vervolgens nog een stevige wandeling moet maken.


(Bron: Greenpeace)

Note: ik markeer de grens waar de gletsjer haar witte/donkergrijze kleur verliest. De afbeelding uit 2010 geeft een iets vertekend beeld, daar werd duidelijk een andere lens gebruikt als bij de foto's vanaf 2011.
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
22 augustus 2015, 16:34 uur | Bericht #461521
Indrukwekkend hoe ook de GG gletsjer een "langzame dood" tegemoet gaat, een beeld wat we overal in de Alpen terugzien! 

Nog een mooi voorbeeld van de Rhonegletsjer hier in Oberwallis 1900 versus 2008. Inmiddels is de gletsjer van uit het dal niet meer te zien en heeft zich bovenin een gletsjermeer gevormd (onderste 2 foto's)







Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
22 augustus 2015, 19:08 uur | Bericht #461525
Citaat van Alpenweerman, zaterdag 22 augustus 2015, 16:34 uur ...
Nog een mooi voorbeeld van de Rhonegletsjer hier in Oberwallis 1900 versus 2008. Inmiddels is de gletsjer van uit het dal niet meer te zien en heeft zich bovenin een gletsjermeer gevormd (onderste 2 foto's)
Interessant, maar nog interessanter zou het zijn een foto te zien uit bijv 1930. Nu lijkt het alsof het van de laatste jaren is dat het zo veranderd is.
 
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
22 augustus 2015, 19:13 uur | Bericht #461526
Citaat van Ben47, zaterdag 22 augustus 2015, 19:08 uur Citaat van Alpenweerman, zaterdag 22 augustus 2015, 16:34 uur ...
Nog een mooi voorbeeld van de Rhonegletsjer hier in Oberwallis 1900 versus 2008. Inmiddels is de gletsjer van uit het dal niet meer te zien en heeft zich bovenin een gletsjermeer gevormd (onderste 2 foto's)
Interessant, maar nog interessanter zou het zijn een foto te zien uit bijv 1930. Nu lijkt het alsof het van de laatste jaren is dat het zo veranderd is.
 

Die heb ik ook voor je...zo even opsnorren! Misschien beter niet kijken Ben47
 
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
22 augustus 2015, 19:17 uur | Bericht #461527
Citaat van Ben47, zaterdag 22 augustus 2015, 19:08 uur Citaat van Alpenweerman, zaterdag 22 augustus 2015, 16:34 uur ...
Nog een mooi voorbeeld van de Rhonegletsjer hier in Oberwallis 1900 versus 2008. Inmiddels is de gletsjer van uit het dal niet meer te zien en heeft zich bovenin een gletsjermeer gevormd (onderste 2 foto's)
Interessant, maar nog interessanter zou het zijn een foto te zien uit bijv 1930. Nu lijkt het alsof het van de laatste jaren is dat het zo veranderd is.
 

@ Ben47 
Vergelijk Grote Aletsch gletsjer 1938 tot 2010

Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
22 augustus 2015, 19:28 uur | Bericht #461529
Citaat van Alpenweerman, zaterdag 22 augustus 2015, 19:17 uur Citaat van Ben47, zaterdag 22 augustus 2015, 19:08 uur Interessant, maar nog interessanter zou het zijn een foto te zien uit bijv 1930. Nu lijkt het alsof het van de laatste jaren is dat het zo veranderd is.  @ Ben47 
Vergelijk Grote Aletsch gletsjer 1938 tot 2010
Dat is duidelijk voor deze gletsje, bedankt!
 
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
22 augustus 2015, 19:35 uur | Bericht #461531
@Ben047

Nog een paar andere van de "laatste" jaren:
Grote vraag is natuurlijk of en hoe snel de gletsjers waren gesmolten zonder de "invloed" van ons menselijk ras!? ;)







Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 230 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 230, lezen 2 mensen het topic "Berichtgeving lente 2013".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden