Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beckham, OK; Greer, OK; Harmon, OK.

2 Jun 2024 15:16:57

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

2 Jun 2024 15:00:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gray, TX; Wheeler, TX.

2 Jun 2024 14:22:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gray, TX; Roberts, TX.

2 Jun 2024 13:19:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Wheeler, TX.

2 Jun 2024 13:19:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS.

2 Jun 2024 12:22:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gray, TX; Roberts, TX.

2 Jun 2024 12:17:52

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colfax, NE; Madison, NE; Platte, NE; Stanton, NE.

2 Jun 2024 12:14:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Roberts, TX.

2 Jun 2024 12:05:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hutchinson, TX; Roberts, TX.

2 Jun 2024 11:33:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lane, KS.

2 Jun 2024 11:28:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Morris, KS.

2 Jun 2024 11:24:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lane, KS; Scott, KS.

2 Jun 2024 11:22:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS.

2 Jun 2024 11:22:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Washington, KS.

2 Jun 2024 10:48:27
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Antares
Lid
Woonplaats: Heerlen, Zuid-Limburg
Berichten: 426
Lid sinds: 23 jul. 2009
3 april 2014, 18:38 uur | Bericht #420457
Ik hoop dat het morgen met bakken uit de lucht gaat regenen. Ik merk dat mijn keel de laatste dagen echt kurkdroog is, ook al drink ik water. Het valt me op sinds het warm weer vanaf maandag dat ik keelpijn heb.
Vers in 't geheugen:
22 juli 2009
10 t/m 14 juli 2010
19 juni 2013, 27 juli 2013, 19 augustus 2013
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 april 2014, 20:00 uur | Bericht #420462
Bij deze de kaarten voor morgen gfs



Gfs




there can be only one
Waarom deze advertentie?
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 april 2014, 07:11 uur | Bericht #420476
Vandaag



MODELBEOORDELING:
Modellen hebben moeite met de zwakke luchtdrukgradiënt. Daardoor verschillen de posities van de vore vanmiddag. De vore kan een trigger zijn voor de convectie, vandaar in de neerslagvelden ook diverse oplossingen. Vanmiddag laten de modellen vooral in en oost van de vore convectie ontstaan. Ik kan me daarbij wel iets voorstellen, want naast dagelijkse gang en convergentie zijn er geen forceringen. Windschering ligt tussen 10 en 20 knopen bij een Cape zowel MU als SB van max 700 J/Kg in oosten van het land. Dat betekent dat we rekening kunnen houden met enkele single cells, mogelijk wat oplijnend in de vore.

NEERSLAG:
Later vanmiddag in en oost van de vore (dwz oostelijke helft) ontstaan van enkele buien mogelijk met onweer en hagel. Harmonie en Hirlam geven beide zelfde indicatie. Zaterdag op de meeste plaatsen droog.

Bron: Knmi guidance
there can be only one
doppie
Lid
Woonplaats: Someren
Berichten: 487
Lid sinds: 27 jul. 2006
4 april 2014, 10:04 uur | Bericht #420483
Citaat van Twix, donderdag 3 april 2014, 18:38 uur Ik hoop dat het morgen met bakken uit de lucht gaat regenen. Ik merk dat mijn keel de laatste dagen echt kurkdroog is, ook al drink ik water. Het valt me op sinds het warm weer vanaf maandag dat ik keelpijn heb. Je bent niet de enige. Maar wat wil je met al die zooi in de lucht: vocht, saharazand, pollen en fijnstof. Even een flinke wind en een goeie bak regen zou inderdaad de lucht klaren, ik zit er ook op te wachten! Daarna mag het trouwens van mij wel weer mooi en warm worden

RogierJ
Lid
Woonplaats: Etten-Leur
Berichten: 38
Lid sinds: 17 jun. 2013
4 april 2014, 12:20 uur | Bericht #420487
Denk dat we met dit wolkendek alle kansjes wel kunnen vergeten:(
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
4 april 2014, 13:15 uur | Bericht #420489
Modellen algemeen tot +48 uur
Beoordeling door meteoroloog

Geldig tot zaterdag 05 april 2014 24.00 locale tijd
Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 06 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling.
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een vore van lagedruk bevindt zich boven het noordoosten van ons land en beweegt uiterst langzaam naar de Duitse Bocht waar het morgenochtend aankomt. In de vore zijn frontenrestanten aanwezig die dicht bij het oosten van het land aanwezig blijven. Boven het zuiden van Duitsland ligt vanavond een lagedrukgebied. Op de noordflank ervan stroomt warmere lucht naar het westen waardoor het zwakke front nabij het oosten van ons land kan activeren. Vanuit het zuidwesten nadert een rug van hoge druk die morgenochtend over ons land ligt.Deze rug trekt morgen overdag langzaam oostwaarts en komt in de avond boven Duitsland aan. De stroming in ons aandachtsgebied wordt dan zuidwestelijk en neemt iets in kracht toe.
MODELBEOORDELING:
De vraag is of de convectietemperatuur van ca. 20 gr gehaald gaat worden. Dat lijkt steeds moeilijker te gaan worden als gevolg van een tamelijk dik pakket hoge bewolking. Hirlam doet wel iedere run een klein stapje terug in de temperatuur en blijft nu net onder de 20 graden. Alleen Harmonie komt daar maar net boven, maar blijkbaar is dat niet voldoende om convectie op gang te brengen vanaf de grond want dat laat dit moel (en ook de andere modellen) niet zien. Wat ze wel laten zien is de activering van de barokliene zone nabij het oosten als gevolg van warmteadvectie op lagere niveaus. Hierdoor zien we de opbouw onstabiel vanaf enige hoogte worden. Kijkend naar de convectieve parameters dan zien we de Cape waardes met name ten oosten van ons land oplopen naar waardes rond de 400 J/kg en verder naar het zuidoosten nog wat hoger. Windschering blijft onder de 20 kn. Het lijkt erop dat er met name ten oosten van ons land enkele buien kunnen ontstaan (single cel/multicel) die dan in activiteit afnemend tot net over het oosten van ons land kunnen trekken. Mistkansen worden afgebouwd deze run. De aanwezige bewolking blijft waarschijnlijk te dik waardoor de uitstraling flink wordt tegengehouden. Aandachtspunt blijft wel advectieve mist die vanaf zee nog het land kan binnenkomen.
Aandachtspunten.

WIND:
Boven de noordelijke Noordzee nog een 7Bft. Kans op windstoten bij de buien is niet groot. Bij ons ontstaan de buien niet vanaf de grond. In Harmonie zien we bij een meer georganiseerd systeem net 25 kn berekend worden.
BEWOLKING:
Een aanhoudend dik pakket hoge bewolking die de instraling behoorlijk tegengaat. Verder boven zee nog veel St af en toe net het westen en noordwesten van ons land intrekkend. Ook vanavond en vannacht is dat nog een aandachtspunt. Vannacht en morgen vroeg in het oosten kans op enkele Cb's. Morgen in de loop van de dag vanuit het westen meer opklaringen.
NEERSLAG:
In de frontale vore af en toe regen of motregen, langzaam noordoostwaarts wegtrekkend. Langs de oostgrens wel activering van het front met daar dan vannacht en morgenochtend kans op buiige regen. Onweerskansen zijn niet al te groot. Harmonie laat het net buiten onze landgrenzen blijven. Modellen (Harmonie en EC) rekenen morgenmiddag nog een enkel klein buitje uit in het noorden van het land. Uit de progtemps haal je dat niet. Lijkt me vooralsnog niet noemenswaardig.
ZICHT:
Boven zee slechte zichten met mist. Harmonie geeft dit vrij aardig weer. We zien ook dat deze mist vannacht nog net het noorden van het land kan binnenkomen. kan In de nacht naar zaterdag ook boven land mogelijk nevel/mist. Bui buien 5-8, lokaal 3-5 km.
TEMPERATUUR:
Modellen iets te hoog met de Tx. De dikte van de bewolking wordt onderschat. Komende nacht valt de uitstraling ook tegen en dus geen al te sterke afkoeling. Tn rond 10 gr. Zaterdag overdag weliswaar iets lagere Tx dan de afgelopen, maar nog steeds ruim boven normaal.
Woonplaats: Bodegraven
Berichten: 258
Lid sinds: 30 mrt. 2012
4 april 2014, 16:52 uur | Bericht #420494
En vandaag zal het ook niets worden voor Zuid Holland denk ik...

Als je bang bent en je durft niet voor je te kijken en je wil niet achter je kijken, kijk dan naast je want daar sta ik...
calvindo
Lid
Woonplaats: Den Helder
Berichten: 40
Lid sinds: 6 jan. 2014
4 april 2014, 17:30 uur | Bericht #420495
Aha vanuit Duitsland komen de onweersbuien zie europa.buienradar.nl/wolkenregen.
calvin
Woonplaats: Bodegraven
Berichten: 258
Lid sinds: 30 mrt. 2012
4 april 2014, 17:37 uur | Bericht #420496
Hmm.. als het in deze richting blijft draaien en het onweer niet verloren gaat heeft midden/oost NL geluk! En buienradar geeft kleeiiiiiine kansjes weer... europa.buienradar.nl/verwachting/bliksem maar ik denk niet dat we er veel van moeten verwachten. | Gewijzigd: 4 april 2014, 17:41 uur, door Myrthe van de Veen
Als je bang bent en je durft niet voor je te kijken en je wil niet achter je kijken, kijk dan naast je want daar sta ik...
calvindo
Lid
Woonplaats: Den Helder
Berichten: 40
Lid sinds: 6 jan. 2014
4 april 2014, 17:42 uur | Bericht #420497
als het onweer blijft groeien boven Duitsland krijgen meerdere delen van NL onweer,het ziet er in iedergeval goed uit.
calvin
Woonplaats: Bodegraven
Berichten: 258
Lid sinds: 30 mrt. 2012
4 april 2014, 17:42 uur | Bericht #420498
Citaat van calvindo, vrijdag 4 april 2014, 17:42 uur als het onweer blijft groeien boven Duitsland krijgen meerdere delen van NL onweer,het ziet er in iedergeval goed uit.
Ik hoop dat wij in ZH ook nog geluk hebben
Als je bang bent en je durft niet voor je te kijken en je wil niet achter je kijken, kijk dan naast je want daar sta ik...
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 april 2014, 17:43 uur | Bericht #420499
Het mocht allemaal niet zo zijn vandaag er is op al een zeer naauw kansje te veel veranderd in korte tijd was er al weer zoveel veranderd..de convenctie temp werd niet gehaalt O.a. Als je het begin van de topic had gelezen dan was dit een 50/50 situatie all the way en dat maakt het aan de ene kant soms frustrerend maar ook wel weer mooi. Niets is zo veranderlijk als het weer;)

| Gewijzigd: 4 april 2014, 17:44 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Bodegraven
Berichten: 258
Lid sinds: 30 mrt. 2012
4 april 2014, 17:50 uur | Bericht #420501
Citaat van Tatanka, vrijdag 4 april 2014, 17:43 uur Het mocht allemaal niet zo zijn vandaag er is op al een zeer naauw kansje te veel veranderd in korte tijd was er al weer zoveel veranderd..de convenctie temp werd niet gehaalt O.a. Als je het begin van de topic had gelezen dan was dit een 50/50 situatie all the way en dat maakt het aan de ene kant soms frustrerend maar ook wel weer mooi. Niets is zo veranderlijk als het weer;)


Haha ja zo staat te barometer ook bij ons thuis. Ach, volgende keer beter, toch?
Als je bang bent en je durft niet voor je te kijken en je wil niet achter je kijken, kijk dan naast je want daar sta ik...
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 april 2014, 17:54 uur | Bericht #420502
Citaat van Myrthe van de Veen, vrijdag 4 april 2014, 17:50 uur Citaat van Tatanka, vrijdag 4 april 2014, 17:43 uurHaha ja zo staat te barometer ook bij ons thuis. Ach, volgende keer beter, toch? Het is nog vroeg in het seizoen er komen nog kansen zat

| Gewijzigd: 4 april 2014, 17:56 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Heerlen
Berichten: 410
Lid sinds: 4 nov. 2009
4 april 2014, 18:33 uur | Bericht #420505
Citaat van calvindo, vrijdag 4 april 2014, 17:42 uur als het onweer blijft groeien boven Duitsland krijgen meerdere delen van NL onweer,het ziet er in iedergeval goed uit.
Onweer trekt pal naar het westen ! zal denk ik nog niet eens in de buurt van ons komen, als er iets komt zal het ergens meer naar het noord/westen moeten triggeren in duitsland. ( tijdens typen paar  nieuwe ontladingen boven het gebied bij de bui in duitsland  maar nog steeds erg ver weg )
Woonplaats: Raalte/Overijssel
Berichten: 1034
Lid sinds: 16 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 april 2014, 20:46 uur | Bericht #420512
Dat is lang geleden! Toch even mijn account terug gehaald. Gezien de windrichtingen boven het land worden de buien om nederland heen gestuwd. Naarmate de bui richting België/Nederland komt wordt deze omhoog gestuwd door zuid/wester wind. Gezien de temperaturen wordt het hem vandaag niet meer. Jammer! Maar het seizoen is nog vroeg! 
allways in the mood for some thunder and lightningTwitter Stevenwesselink

Weer liefhebber/fotograaf/weeramateur Raalte Overijssel
marcuz
Lid
Woonplaats: obdam
Berichten: 1360
Lid sinds: 12 dec. 2009
4 april 2014, 22:23 uur | Bericht #420515
Het gaat toch niet net als vandaag de rest van de zomer he. Dat de buien uiteindelijk webblijven. We gaan het zien
Stormpie
Lid
Woonplaats: Ijsselstein
Berichten: 618
Lid sinds: 15 jul. 2010
4 april 2014, 23:25 uur | Bericht #420516
Relax het is nog vroeg en we hebben al zeer leuke dingen gehad

Ze voorspellen warmer dan normaal, we gaan het meemaken of het iets gaat opleveren aankomede zomer ^^
Woonplaats: Eindhoven-Noord
Berichten: 62
Lid sinds: 7 dec. 2012
5 april 2014, 07:37 uur | Bericht #420518
Ik vind het nogal stil op W-O maar gezien het geklaag na de eerste paar warme dagen zit ik nog steeds op het juiste forum Aangezien de zeewater temperatuur nu al veel hoger ligt dan vorig jaar verwacht ik juist een zeer goed onweer seizoen dit jaar! Laat de zware onweersbuien maar komen komen, schitterend! Ik zit al klaar met de camera:d
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 april 2014, 08:12 uur | Bericht #420522
Maandag mogelijk al weer de eerste kansje (niet schokkend) tot de echte cape bommen komen  zullen we het hier mee moeten doen das ook niet zo gek tis immers nog maar April. Zolang ze ons maar bezig houden tot die tijd toch:).

http://www.onweer-online.nl/forum/topic/40071/onweerskansen-algemeen-seizoen-2014/420303/#message420520

there can be only one
Terug naar boven
1 2
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.860 topics, welke bij elkaar 448.385 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.586 leden.
Het nieuwste lid is ericjanssen@bjoc.be.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 397 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 397, lezen 19 mensen het topic "Winter discussie 2014-2015 Deel 3".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden