Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Liberty, TX.

1 Jun 2024 20:44:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Harris, TX; Liberty, TX; Montgomery, TX; San Jacinto, TX.

1 Jun 2024 20:20:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dallas, TX; Denton, TX; Tarrant, TX.

1 Jun 2024 19:24:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Brazoria, TX; Galveston, TX.

1 Jun 2024 18:11:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, TX; Matagorda, TX.

1 Jun 2024 17:52:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor City of Chesapeake, VA.

1 Jun 2024 17:22:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Athens, OH; Gallia, OH; Jackson, OH; Meigs, OH; Perry, OH; Vinton, OH; Mason, WV.

1 Jun 2024 17:22:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Champaign, OH; Clark, OH; Miami, OH; Montgomery, OH.

1 Jun 2024 17:22:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Buchanan, VA; Dickenson, VA.

1 Jun 2024 17:22:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Russell, VA; Scott, VA; Wise, VA; City of Norton, VA.

1 Jun 2024 17:22:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gallia, OH; Jackson, OH; Lawrence, OH; Vinton, OH.

1 Jun 2024 17:22:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, TN; Jackson, TN; Macon, TN; Smith, TN; Trousdale, TN.

1 Jun 2024 17:22:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gallia, OH; Lawrence, OH; Cabell, WV; Mason, WV; Putnam, WV.

1 Jun 2024 17:22:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Oglala Lakota, SD.

1 Jun 2024 17:22:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lawrence, KY; Lincoln, WV; Logan, WV; Mingo, WV; Wayne, WV.

1 Jun 2024 17:22:09
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
21 juni 2011, 13:28 uur | Bericht #248301
Citaat van Janet1814, dinsdag 21 juni 2011, 13:26 uur Ik heb een vraagje: Zijn er al eerder dit soort situaties geweest, maar dat jullie het NIET hadden gepost zo ver van te voren? (dat het dus niet is uitgekomen?) Voor angsthazen zoals ik best belangrijk. Ik snap dat jullie je verlekkeren aan al deze mooie kaartjes, maar ik bedoel het is nog zover weg, kans is toch wel aanwezig dat het of totaal veranderd, of sterk afneemt kwa hel en verdoemenis?LOL

25 mei 2009 zagen we een soortgelijke situatie al een week (misschien zelfs langer) aankomen.
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
Tricker
Lid
Woonplaats: Oldenzaal/Deventer
Berichten: 162
Lid sinds: 19 mei. 2011
21 juni 2011, 13:29 uur | Bericht #248302
QUOTE
Ik heb een vraagje: Zijn er al eerder dit soort situaties geweest, maar dat jullie het NIET hadden gepost zo ver van te voren? (dat het dus niet is uitgekomen?) Voor angsthazen zoals ik best belangrijk. Ik snap dat jullie je verlekkeren aan al deze mooie kaartjes, maar ik bedoel het is nog zover weg, kans is toch wel aanwezig dat het of totaal veranderd, of sterk afneemt kwa hel en verdoemenis?LOL


Alles is mogelijk in het weer zelfde geldt is het over een uur helemaal weg(wat ik niet hoop, ook wel heel extreem voorbeeld)! | Gewijzigd: 21 juni 2011, 13:30 uur, door Tricker
Tricker's TwitterYorsha.nl - Portfolio - Blog - Pica's(Let op! ben bezig met de website NIEUW leven in te blazen!)Mijn Time Lapse Collectie - Laatste update: 04-08-2011Stormchase verslag - Tricker's Stormchase ervaring - 28-06-2011 - Waterhooschase 27/08/2011 Tricker en Wjans - 27-08-2011 - Stormchase supercell Tricker en vriendin, Wjans en Mathijs - 10-09-2011
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Not in Kansas Anymore
Berichten: 840
Lid sinds: 6 feb. 2009
21 juni 2011, 13:32 uur | Bericht #248303
Hier een sterk vereenvoudigd plaatje van de atmosfeer, de blauwe lijn geeft het temperatuur verloop aan, hoe hoger in het plaatje, hoe hoger in de atmosfeer.

In dit soort plaatjes wordt de hoogte altijd aangegeven met de luchtdruk. Hoe hoger je komt, hoe lager de luchtdruk. Ik heb bij 500mb een lijn gezet omdat dit een belangrijke hoogte is. Dit komt ongeveer overeen met 5km hoogte.

cap1.png

De rode lijn geeft aan hoe de temperatuur van een stijgende luchtbel verandert als deze vanaf de grond omhoog getild wordt. Ik zal nu niet ingaan op de details hiervan, neem maar even aan dat de lijn er ongeveer zo uitziet.

Om uitzichzelf stijgende lucht te krijgen, moet de lucht warmer zijn dan de lucht uit de omgeving. Of te wel... de rode lijn moet rechts van de blauwe lijn liggen.

Een punt waar daar vaak naar gekeken wordt, is op een hoogte van 500mb:

cap2.png

Het groene lijntje is het verschil in temperatuur tussen de blauwe en de rode lijn. Als je dit als volgt berekent: TempOmgeving - TempStijgendeLucht dan krijg je een negatieve waarde als de StijgendeLucht warmer is. Deze waarde is de Lifted Index. Deze wordt dus in graden uitgedrukt en een negatieve LI geeft aan dat de stijgende lucht warmer is en dus vanzelf verder kan stijgen, wat goed is voor buien.

Neem je nu het hele gebied waar de stijgende lucht warmer is dan de omgeving, het groene vlak dus:

cap3.png

Dan kun je dus iets zeggen over het totale temperatuursverschil tussen de omgeving en de stijgende lucht. De totale oppervlakte van het groene stuk... dat is de CAPE. Om netjes te zijn: die geeft niet het totale temperatuursverschil weer, maar de energie die beschikbaar is om de lucht op te tillen. Omdat in de berekening van de CAPE de omgevings temperatuur afgetrokken wordt van de 'stijgende lucht' temperatuur is een positieve CAPE goed voor onweer.

Kijken we echter onderin de grafiek, dan zien we ook twee vlakken waar de stijgende lucht kouder is dan de omgeving, hier in het oranje getekend:

cap4.png

Als op dit stuk dezelfde berekening los laat als voor de CAPE, krijg je een negatieve waarde. Dit is de energie die stijgende lucht zal tegenwerken. Dit wordt CIn of CInh genoemd: Convective Inhibition (Convectieve Afremming) Lucht zal in dit gebied dus niet vanzelf gaan stijgen en zal dus ook nooit vanzelf in het gebied met CAPE komen. Er is een trigger nodig die lucht vanaf de grond optilt totdat de lucht in het gebied met CAPE komt.

En dan... is er nog de Cap (Geen CAP, Cap is het gewone Engelse woord voor Pet/Deksel/Dop). De Cap geeft het grootste temperatuursverschil weer tussen de stijgende lucht en de omgeving in het gebied waar de omgeving warmer is. De Cap is hieronder weergegeven in het oranje:

cap5.png

De Cap wordt ook uitgedrukt in graden, vaak wordt gezegd: De Cap Strength is 1.5 graden. Waarmee aangegeven wordt dat het stijgende pakketje 1.5 graden te koud is om door te kunnen stijgen tot in de CAPE.

Dus:

- LI in graden, negatief is goed
- CAPE in Joules per KG, positief is goed
- CInh in Joules per KG, -150/-100 in de ochtend teruglopend naar 0 in de namiddag is perfect
- Cap in graden, 1.5 in de ochtend teruglopend naar 0 in de namiddag is perfect

Daniel
Watch the weather change... Karma police, arrest this man, he talks in math...
RobBelg30
Lid
Woonplaats: Diksmuide
Berichten: 563
Lid sinds: 10 jun. 2010
21 juni 2011, 13:41 uur | Bericht #248305
Mss toch ook al onweer donderdag ? Hoorde ze net spreken over hagel en onweer ! Jan ?
ik weet dat het niet de juiste topic datum is maar toch...
"Het Weer is het mooiste wat er bestaat op de wereld">>> Mijn Filmpjes !!
Live stream > http://www.livestream.com/robbelg
larzan
Lid
Woonplaats: Hengelo (O)
Berichten: 18
Lid sinds: 30 dec. 2009
21 juni 2011, 13:45 uur | Bericht #248308
sodemieter jongens wat een goede uitleg in dit topic! Allen bedankt!

Sinds een paar jaar ben ik al hooked aan de wintertopics en sneeuwkaarten, en nu ik het ontstaan van onweer aan de hand van de diverse kaarten verklaard krijg door de diverse vaklieden alhier heb ik er een verslaving bij!
labmuisje
Lid
Woonplaats: enschede
Berichten: 196
Lid sinds: 2 okt. 2009
21 juni 2011, 13:57 uur | Bericht #248310
Citaat van Kres, dinsdag 21 juni 2011, 11:06 uur Onder de motto schuilen is voor mietjes..

Deze is wel heel erg off maar goed.


jaja ik weet dat ik een meitje ben. hihihi
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
21 juni 2011, 13:59 uur | Bericht #248311
Citaat van KnightDoppler, dinsdag 21 juni 2011, 13:32 uur Hier een sterk vereenvoudigd plaatje van de atmosfeer, de blauwe lijn geeft het temperatuur verloop aan, hoe hoger in het plaatje, hoe hoger in de atmosfeer.

Dus:

- LI in graden, negatief is goed
- CAPE in Joules per KG, positief is goed
- CInh in Joules per KG, -150/-100 in de ochtend teruglopend naar 0 in de namiddag is perfect
- Cap in graden, 1.5 in de ochtend teruglopend naar 0 in de namiddag is perfect

Daniel



Heel mooi en begrijpelijk uitgelegd weer , een meerwaarde voor het forum dit soort postings !
Thx Daniel !

Ciao Johann

ps. Jan
Kunnen we dit soort postings niet ergens in een topic "centraal" opslaan zodat het niet "verloren" gaat ? | Gewijzigd: 21 juni 2011, 14:02 uur, door Alpenweerman
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Mauriceb
AWM Weerman
Woonplaats: Pijnacker
Berichten: 362
Lid sinds: 15 jul. 2010
21 juni 2011, 14:10 uur | Bericht #248313
Citaat van Johann, dinsdag 21 juni 2011, 13:59 uur Heel mooi en begrijpelijk uitgelegd weer , een meerwaarde voor het forum dit soort postings !
Thx Daniel !

Ciao Johann

ps. Jan
Kunnen we dit soort postings niet ergens in een topic "centraal" opslaan zodat het niet "verloren" gaat ?



Idd een duidelijk stukje! misschien is een soort van Wiki iets voor op deze site waar alle begrippen in Jip en Janneke taal wordt uitgelegd.

Wildernessguide and owner of Survking.nl
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
21 juni 2011, 14:11 uur | Bericht #248314
Citaat van Johann, dinsdag 21 juni 2011, 13:59 uur Heel mooi en begrijpelijk uitgelegd weer , een meerwaarde voor het forum dit soort postings !
Thx Daniel !

Ciao Johann

ps. Jan
Kunnen we dit soort postings niet ergens in een topic "centraal" opslaan zodat het niet "verloren" gaat ?


Ja hoor, dat kan als Knight het even opent in dit topic gedeelte: http://forum.onweer-online.nl/index.php?showforum=67 dan maak ik hem wel even sticky
chrismir
Lid
Woonplaats: Tilburg
Berichten: 133
Lid sinds: 4 jun. 2008
21 juni 2011, 14:12 uur | Bericht #248315
@KnightDoppler, Goede, duidelijke uitleg! Vooral het belang van de trigger in zo'n situatie is me nu duidelijk geworden. Wat kan zo al een trigger zijn? Moet ik dan denken aan een KW of WF, of wellicht windschering?

En als zo'n trigger eenmaal heeft plaatsgevonden, zal de stijgende lucht in het CAPE gebied dan een zuigende werking hebben op de onderlaag, zodat dit zichzelf in stand houd zonder trigger?

@Johann. Mij lijkt dat de Wiki daar een mooie plek voor is?


Edit: extra vraag toegevoegd

| Gewijzigd: 21 juni 2011, 14:18 uur, door chrismir
erik
Lid
Woonplaats: Purmerend
Berichten: 1055
Lid sinds: 26 jul. 2006
21 juni 2011, 14:16 uur | Bericht #248317
Citaat van Johann, dinsdag 21 juni 2011, 13:59 uur Heel mooi en begrijpelijk uitgelegd weer , een meerwaarde voor het forum dit soort postings !
Thx Daniel !

Ciao Johann

ps. Jan
Kunnen we dit soort postings niet ergens in een topic "centraal" opslaan zodat het niet "verloren" gaat ?


Helemaal met je eens Johann! Deze posting geeft zo mooi en duidelijk aan hoe de verschillende waarden worden berekend en wat het effect ervan is dat dit zou moeten worden vereeuwigd in een soort naslagtopic.

Mijn hartelijke dank voor deze fantastisch fraaie uitleg Daniel _o_
Amras
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 554
Lid sinds: 25 mei. 2009
21 juni 2011, 14:21 uur | Bericht #248320
@KnightDoppler:Thnx voor de heldere uitleg. Het word me allemaal steeds duidelijker
Regen, das gewoon vloeibare zonneschijn
SniperEye
Lid
Woonplaats: NL Midden Limburg
Berichten: 1292
Lid sinds: 25 mei. 2009
21 juni 2011, 14:24 uur | Bericht #248321
Dat is een heel waardevolle uitleg! Vandaag weer veel geleerd
Woonplaats: Not in Kansas Anymore
Berichten: 840
Lid sinds: 6 feb. 2009
21 juni 2011, 14:27 uur | Bericht #248323
Bericht gekopieerd...

Citaat van chrismir, dinsdag 21 juni 2011, 14:12 uur Vooral het belang van de trigger in zo'n situatie is me nu duidelijk geworden. Wat kan zo al een trigger zijn? Moet ik dan denken aan een KW of WF, of wellicht windschering?

Om de Cap te overwinnen kunnen verschillende dingen helpen:

- Verdere opwarming aan de grond
- Afkoeling van de warmere laag boven de grond door binnenstromen koelere lucht
- Grootschalige lucht stijging door een bovenlucht trog
- Linker uitgang of rechter ingang van een jetstreak (zorgen voor lagere druk op hoogte, lucht eronder gaat stijgen)
- Convergentie aan de grond: botsende winden door windsprong bij een koufront of door lucht die uit andere buien komt
- Optilling van lucht aan de grond door heuvels en bergen (Orografische lift)
- Massa's mensen die gaan BBQ'en

Meestal zal het een combinatie zijn.

Daniel
Watch the weather change... Karma police, arrest this man, he talks in math...
Poider
Lid
Woonplaats: Sneek (Friesland)
Berichten: 1017
Lid sinds: 27 nov. 2010
21 juni 2011, 14:28 uur | Bericht #248324
Super uitleg Nu snap ik de Cap kaartjed die Jan had gepost ook wat beter. Nu wordt het weer een stuk duidelijker. Ik had ondertussen wel al begrepen dat je met een zeer lage LI en zeer hoge CAPE nog niet meteen zwaar onweer hoeft te krijgen. Deze uitleg laat mooi zien welke factoren nog meer belangrijk zijn.

Bedankt.
Onweersdagen 2013 : 1
Poider
Lid
Woonplaats: Sneek (Friesland)
Berichten: 1017
Lid sinds: 27 nov. 2010
21 juni 2011, 14:38 uur | Bericht #248326
Citaat van Jan van Ooijen, dinsdag 21 juni 2011, 12:40 uur

Dat ziet er al gunstiger uit dan het vorige kaartje.
Maar dat grijze stuk in het noorden van friesland en groningen is de Cap 0!?

Dat zou betekenen dat de boel daar geen tegenwerking heeft en de wolken zo de lucht in zouden kunnen schieten? | Gewijzigd: 21 juni 2011, 14:42 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Onweersdagen 2013 : 1
Woonplaats: Vianen
Berichten: 705
Lid sinds: 8 jul. 2010
21 juni 2011, 14:41 uur | Bericht #248328
Citaat van Poider, dinsdag 21 juni 2011, 14:38 uur Dat ziet er al gunstiger uit dan het vorige kaartje.
Maar dat grijze stuk in het noorden van friesland en groningen is de Cap 0!?

Dat zou betekenen dat de boel daar geen tegenwerking heeft en de wolken zo de lucht in zouden kunnen schieten?


CInh in Joules per KG, -150/-100 in de ochtend teruglopend naar 0 in de namiddag is perfect (Knightdoppler)

dat grijze stukje in friesland en groningen is om 05:00 in de ochtend.... goed op de tijd letten he | Gewijzigd: 21 juni 2011, 14:44 uur, door Ramon Oost
My new website! / Mijn twitter
Poider
Lid
Woonplaats: Sneek (Friesland)
Berichten: 1017
Lid sinds: 27 nov. 2010
21 juni 2011, 14:48 uur | Bericht #248327
Citaat van RamonOost, dinsdag 21 juni 2011, 14:41 uur CInh in Joules per KG, -150/-100 in de ochtend teruglopend naar 0 in de namiddag is perfect (Knightdoppler)

dat grijze stukje in friesland en groningen is om 05:00 in de ochtend.... goed op de tijd letten he


Ohja inderdaad,niet op gelet
Onweersdagen 2013 : 1
Woonplaats: Not in Kansas Anymore
Berichten: 840
Lid sinds: 6 feb. 2009
21 juni 2011, 15:20 uur | Bericht #248338
Citaat van RobBelg30, dinsdag 21 juni 2011, 13:41 uur Mss toch ook al onweer donderdag ? Hoorde ze net spreken over hagel en onweer ! Jan ?
ik weet dat het niet de juiste topic datum is maar toch...


In de guidance is ook al wel sprake van 40-64% kans voor morgen, ook Estofex heeft de 15% kans lijn over NL/BE liggen met de 50% kans over de NL/D grens en een level 1 een stukje Duitsland in.

De ECMWF pluim laat donderdag en vrijdag een tros members met redelijke neerslag zien, terwijl er voor volgende week maandag maar vooral dinsdag/woensdag veel members met aardig wat Cape zijn.

Daniel
Watch the weather change... Karma police, arrest this man, he talks in math...
Woonplaats: Voorhout (Z-H)
Berichten: 1407
Lid sinds: 31 mei. 2008
21 juni 2011, 15:49 uur | Bericht #248344
ff off top:

Als er nog mensen zich afvroegen waarom O-O nou de beste op internet is, dan is die vraag bij deze hopelijk weggenomen. Keer op keer een tomeloos geduld, duidelijke uitleg en proffessionaliteit van de crew en andere forum leden. Echt een groot compliment waard. Dank jullie wel!


On topic:

Ik vind dit wel heel leuk hoor, die voorpret en de discussie die aan zo'n potentiele "onweers D-Day" vooraf gaat. Alles geillustreerd met plaatjes etc maakt het nog duidelijker hoe de situatie zich ontwikkelt en maakt ook de tegenwerkende krachten duidelijk, voor iedereen, zodat iedereen volop van de voorpret kan genieten.

By the way, als het niet boven "ons" (lees NE-BE) ontstaat, maar (in een Z-stroming) ten zuiden van ons, kan het juist positief zijn voor het opruimen van het deksel op de luchtlaag, waardoor de boel ook voor dit gebied uit "los" gaat. (tenminste, als ik alles goed heb begrepen).
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.860 topics, welke bij elkaar 448.385 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.586 leden.
Het nieuwste lid is ericjanssen@bjoc.be.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 38 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 38, lezen 2 mensen het topic "Berichtgeving Noodweer Duitsland / Overstromingen na hevig onweer".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden