Daniel Cunego won vorige week zaterdag de wielerwedstrijd Ronde van Lombarije, bijgenaamd ‘de Ronde van de vallende bladeren’. Ook ProRail en NS rijden deze herfst een race. Een race tegen de gevolgen van die vallende bladeren. Daarbij worden ze mede ondersteund door Meteo Consult.
Om hinder voor treinreizigers door gladde sporen te voorkomen, nemen ProRail en NS deze herfst weer veel beproefde maatregelen. Vallende herfstbladeren in combinatie met vocht zijn namelijk beruchte veroorzakers van gladde sporen en kunnen vertraging en uitval van treinen veroorzaken. Vanaf medio oktober tot eind november is de kans op gladde sporen door blaadjes op de rails het grootst.
Maatregelen tegen gladde sporen
ProRail neemt diverse preventieve maatregelen om bladeren zoveel mogelijk bij het spoor vandaan te houden, zoals snoeien, bladruimen en het plaatsen van hekken als bladvangers.
Daarnaast wordt in Nederland sinds een aantal jaren Sandite gebruikt. Dit is een soort ‘gel’ die zand en metaaldeeltjes bevat. De ‘Sandite-installaties’ op de reizigerstreinen zijn voorzien van een computergestuurde bediening. Deze bediening zorgt ervoor dat de installatie door middel van GPS automatisch op de juiste plaatsen de juiste hoeveelheid Sandite aanbrengt.
Maatregelen tegen ‘vierkante wielen’
Bijna alle treinen van NS zijn in de afgelopen jaren voorzien van geavanceerde anti-blokkeersystemen (ABS) waarmee de kans op glijden bij het remmen en beschadiging van de wielen flink verkleind is. Daarnaast is ervoor gezorgd dat de treinen de herfst in gaan met ‘perfecte’ wielbanden, wat eventuele reparatie van beschadigingen vergemakkelijkt. Een detectiesysteem in het spoorwegnet (GOTCHA) meet overal in het land de staat van de passerende treinwielen.
Gladheidswaarschuwingen aan reizigers en personeel
Hier komt Meteo Consult in beeld. ProRail zorgt samen met Meteo Consult voor gladheidverwachtingen die dagelijks op de website van ProRail verschijnen (prorail en doorklikken via de button ‘weersverwachting spoor’). Deze informatie wordt gebruikt om te bepalen waar en wanneer Sandite-gel op het spoor moet worden gespoten. Ook worden NS-machinisten gewaarschuwd zodat zij hun snelheid kunnen aanpassen.
Speciaal computermodel
Om een goede gladheidverwachting voor het spoor te kunnen maken heeft Meteo Consult een computermodel ontworpen. Dit model valt uiteen in twee delen. Het eerste berekent aan de hand van een groot aantal factoren – waaronder wind en temperatuur – voor elke dag uit hoeveel blad er uit de bomen gaat vallen. Het tweede deel richt zich vervolgens op wat er met dat blad gebeurt op de rails en in welke mate dit gladde sporen veroorzaakt. Op basis van de uitkomsten van dit model en de inzichten van onze ervaren meteorologen wordt zo een kwalitatief hoge verwachting gemaakt.
Bronnen: NS, Meteo Consult