Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Precies zo denk ik er ook over. Heel dat klimaat gebeuren vind ik toch al 10 keer niets. Je krijgt het gewoon of je krijgt het niet. Zo denk ik erover.
Had van jou toch wel iets serieuser antwoord verwacht hoor Tuurlijk komt hij wel weer eens. Ik ben het met jan eens. Wat nou op warming, vorige jaar was koud in de winter, bijna over al ter wereld!!(tja hier helaas net niet!) De diepvries kou is al paar keer heel dicht bij geweest. Enkele honderen kilometers hier vandaan. Het begint al beter als vorige jaar
Maar de moed opgeven doe ik niet, elk jaar niet.
Terwijl we vroeger minder bescherming hadden tegen kou ook in huizen vroor het vaak in d.i.v ruimtes. o.a slaapkamers.maar tegenwoordig zijn huizen ongezond. met allerlij stoffen zoals broom. dat veelal in kunstof zit en 90% in huizen zit verwerkt.of in electro apparaten.
Als het nu _15 @ 20 gr zal gaan vriezen zijn er meer problemen dan 40 jaar terug omdat de infastruktuur zeer kwetbaar is. en niet meer uptodate is met extremen dus zijn er snel grote problemen die ze toewijden aan klimaatverandering. zoals wateroverlast wat mede oorzaak ook de dichte bebouwing is met slechte en verouderde rioolstelsel. laat staan gedempte afwateringen. en bodemdalingen in deltstof gebieden.
Dus mijn prognose voor winter 2008/2009 is dat we minimaal 3 weken op natuurijs kunnen schaatsen. elfstedentocht/noorderrondrit/oldambtrit. die traditioneel hier in het noorden een volksvermaakt is. durf ik niet over te zeggen mede omdat er veel meer afgewaterd wordt dan eerdere jaren wat noodzakelijk is. dus veelal sterke stromingen geeft in trajecten waar het schaatsfestijn moet plaatsvinden.dus sterk belemmert wordt daardoor.
Voorspellen kan niemand het. maar een slechte nazomer geeft meer kans op winterse toestanden. en aangezien dat de windhoek al weken in het oosten heeft gezeten (wat ff te vroeg was) hoop en reken erop dat dat er een herhaling zal plaatsvinden jan/feb. en dan moet het n.oosten van europa uiteraard flink zijn afgekoeld.
Maar goed we zullen zien. hoop heb ik en hoop doet leven.
Grtz/