De momenteel ongewoon hoge zomerse temperaturen van 26 graden Celsius in Griekenland maken de toeristen weliswaar gelukkig, maar de lokale bevoling heeft te kampen met verkoudheden en virusinfecties en moet het bed houden.
Vandaag schommelde de luchtvochtigheid in de hoofdstad Athene rond de 75 procent. Gewoonlijk bedraagt de gemiddelde temperatuur midden oktober ongeveer 20 graden. Dat deelde de meteorologische dienst (EMY) mee. Op de straten van Athene en in de toeristische badplaatsen lopen honderden toeristen rond in luchtige zomerkledij. "Het is dromerig warm", zei een vrouw uit Zweden. "Bij ons dragen de mensen nu een winterjas".
De stemming bij de plaatselijke bevolking is minder goed. "Ik moet dagelijks tientallen patiënten bezoeken met verkoudheden en virusinfecties", zei dokteres Emilia Frangou aan het Duitse persagentschap dpa. "Dat zijn er veel meer dan gewoonlijk". De vochtigheid samen met de warme temperaturen leiden er toe dat micro-organismes en virussen langer overleven, verklaarde de dokteres.
Bovendien weten de Grieken niet meer wat aan te trekken. "Met een trui zweet ik. Daarna keert de wind en krijg ik de zoveelste verkoudheid. Sinds september ben ik al drie keer verkouden geweest", zei een vrouw op televisie.
©Hln | Gewijzigd: 13 februari 2017, 10:41 uur, door Joyce.s