Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

21 Nov 2024 00:36:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Indiana, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:57:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

20 Nov 2024 23:54:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

20 Nov 2024 23:34:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:26:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA; Venango, PA.

20 Nov 2024 23:20:48
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
3 oktober 2008, 16:13 uur | Bericht #21069
Forecast of 03/10/08 13z

ks.gif
legendew.gif

We hebben te maken met een naar het oosten wegtrekkende hoogtetrog met een T500 van –30°. Dit geeft vooral over de Noordzee aanleiding tot vorming van geclusterde buien nabij PVA gebieden en dergelijke. Lokaal is reeds een waterhoos gesignaleerd maar de kansen daarop verdwijnen geleidelijk met het naderbij komen van een strakker windveld.

Eén van die buienclusters, verbonden aan een baroclien gebied, bevindt zich momenteel over de Noordzee en trekt geleidelijk naar het zuid-zuidoosten om de komende uren vooral België binnen te trekken. De modellen geven op dit systeem veel neerslag en de laatste radarbeelden lijken dit ook te bevestigen. Dit temeer deze zone gevangen zit in de traag trekkende trog en de neerslag een tijdje kan aanhouden. De progtemps geven bij dit systeem een onstabiele opbouw weer en reeds nu is onweer geregistreerd nabij dit systeem. De vortex wordt tevens gekenmerkt door advectie van warme lucht aan de voorzijde en de bijhorende trog is vooral goed terug te vinden op 300 hPa. Tevens wordt dit systeem snel gevolgd door de neergaande tak van de hoogtetrog en de eraan verbonden jetstreak. Dit geeft tot gevolg dat de bovenluchten na doortocht van dit systeem snel zullen opwarmen.

Concreet zorgt de toenemende barocliniteit nabij de vortex voor een toenemende windshear, in die mate zelfs dat we vanavond rond 18z rekening moeten houden met een 40 kts op 850 hPa. M.a.w, er is sprake van een sterke windtoename op geringe hoogte en in combinatie met de zwakke onstabiliteit kunnen enkele buien nabij de vortex een dynamisch karakter aannemen (al lijkt de situatie daar a-typisch voor) met opnieuw kans op wat onweer. De SRH loopt tijdelijk bij de storing op tot zo’n 200 m²/s² en de BRN shear trekt op naar 40-60 m²/s². De berekende SB-LI daalt naar zo’n 0 à –1 K en de CAPE loopt op naar waarden rond 250 – 500 J/kg². De kans daarop is enkel voorbehouden voor het uiterste westen van België en de streek van Zeeland. Windpieken kunnen oplopen tot zo’n 80 km/h in het kustgebied en zo’n 70 km/h elders.

Morgen komt de zwakke hoogterug dan over de Benelux te liggen. Echter, vanuit het westen naderen snel de restanten van ex subtropische cycloon Laura, al blijft daar in feite nauwelijks nog iets van over. Desalniettemin is er sprake van een vrij diepe depressie die zich vormt ten noorden van Schotland de komende 24 uur. Deze depressie lijkt zich op een vreemde manier te vormen en diept snel uit, ten gevolge sterke advectie van PVA vanuit het noorden (waarschijnlijk RACYC). De kern zelf blijft ver uit onze buurt maar mede door de relatief hoge druk over het continent zal er een niet onbelangrijk zuidwestelijk windveld ontstaan over onze streken. De sterke is vooral significant voor de kustregio’s waar net 9 bft kan gehaald worden zaterdagavond en de nacht van zaterdag op zondag. Rukwinden kunnen oplopen tot zo’n 80 à 90 km/h aan zee en 70 à 75 km/h elders. Over de noordwestelijke kustregio van NL is een lokale windpiek net boven 90 km/h niet geheel uit te sluiten. In feite is de luchtmassa te stabiel om echt veel problemen te geven (we blijven ten zuiden van de barocliene zone in de warme luchtmassa).

In het kielzog van deze depressie ontwikkelt zich een onstabiele golf en dit, opnieuw a-typisch, in de afwezigheid opnieuw van een jetstreak. Op deze golf geven de modellen opnieuw een flinke plas regen maar wat de wind betreft zou het moeten meevallen. Dit omdat de kern van de golf min of meer over onze regio zou trekken maar ook omdat het bijhorende windveld niet uitgesproken is.

©Karim Hamid
4 oktober 2008, 11:36 uur | Bericht #21096
Links van Ierland zie je de ex subtropische storm Laura al aankomen

images.gif
Waarom deze advertentie?
Kimmey
Lid
4 oktober 2008, 11:48 uur | Bericht #21097
ZO morgen ga ik naar het strand, ik vertrek met Xynix al vroeg naar scheveningen (lees:half omdat het morgen ochtend nog erg hard waaid aan de kust.

Fotocamera gaat mée natuurlijk
4 oktober 2008, 11:52 uur | Bericht #21098
Citaat van Kimmey, zaterdag 4 oktober 2008, 11:48 uur ZO morgen ga ik naar het strand, ik vertrek met Xynix al vroeg naar scheveningen (lees:half omdat het morgen ochtend nog erg hard waaid aan de kust.

Fotocamera gaat mée natuurlijk

Dan ben je denk ik al te laat
Kimmey
Lid
4 oktober 2008, 12:51 uur | Bericht #21103
Daarom gaan we ook zo vroeg want morgen ochtend is er nog windkracht 6/7
Annette
Lid
4 oktober 2008, 12:54 uur | Bericht #21104
Nou ben benieuwd of het wat gaat worden, vond het afgelopen week toch wel een beetje tegen vallen... nog geen omgewaaide bomen enzo gehad
Kimmey
Lid
4 oktober 2008, 14:10 uur | Bericht #21112
Ben jaloers op de mensen die bij de kust wonen
luitzen
Lid
4 oktober 2008, 14:35 uur | Bericht #21115
Hoi,

Moeders en schoonmoeder zijn vrijdagmorgen vertrokken voor een weekje Vlieland, vrouw en kinders zijn vrijdagavond ook daar naar toe gegegaan voor 2 dagen.

Als ik voorspellingen zo bekijk kunnen ze daar hun lol nog wel op....

( Als vrouwlief de zee ziet is ze al misselijk, dat kan nog leuk worden als ze morgen met die voorspelde storm weer terug moeten naar Harlingen.... )
4 oktober 2008, 14:56 uur | Bericht #21116
Ik zit net op de rand van oranje/rood op dat 1e kaartje
Ik hoop dat ik nog een paar mooie plaatjes kan schieten
4 oktober 2008, 16:34 uur | Bericht #21121
Hieronder ziet u een neeslagkaartje over de hoeveelheid neerslag dat ze verwachten.

Annette
Lid
4 oktober 2008, 16:56 uur | Bericht #21123
Ik zit hier ook mooi op het lijntje van rood/oranje... zo te zien 54 mm regen!! Maargoed dat is voor de komende 48 uur... maar toch veel!
4 oktober 2008, 17:28 uur | Bericht #21124
Wanneer wordt 'laura' in nederland verwacht?

Untitled.jpg
4 oktober 2008, 19:43 uur | Bericht #21133
Citaat van Versnellingspook, zaterdag 4 oktober 2008, 16:28 uur Wanneer wordt 'laura' in nederland verwacht?

Hoe bedoel je? Die orkaan komt niet naar Nederland hoor

4 oktober 2008, 20:08 uur | Bericht #21136
oh, dat dacht ik. Mijn fout..

maar het is een tropische storm trouwens
4 oktober 2008, 21:01 uur | Bericht #21138
Citaat van Versnellingspook, zaterdag 4 oktober 2008, 19:08 uur oh, dat dacht ik. Mijn fout..

maar het is een tropische storm trouwens

Het zijn restanten van de storm Laura Ik denk dat de wind enzo nog moet komen in NL hoe is het in Noord Holland??? Daar werd rood aangegeven.
4 oktober 2008, 21:19 uur | Bericht #21140
Hallo , hier in Lokeren ( oost - vlaanderen ----- belgie ) hier begint de wind zachtjes op te steken maar nog niet hard ik denk
50 a 60 km/h

mvg Salamina
Skroei
Lid
4 oktober 2008, 21:36 uur | Bericht #21143
De kooy /Den Helder net 46 kn.= 9 bft
Leeuwarden tegen de 40 kn.= 8
Ik zit in het rode gebied (vlak buiten Leeuwarden) en hoor de wind flink tekeer gaan.
Denk dat ik hier de 9 ook wel haal
Geef mij maar onweer, veel plezier beleef ik hier niet aan, maar ieder zn ding hè | Gewijzigd: 4 oktober 2008, 21:38 uur, door Skroei
Thunder & Lightning... irresistible.
4 oktober 2008, 21:56 uur | Bericht #21144
Citaat van Skroei, zaterdag 4 oktober 2008, 20:36 uur De kooy /Den Helder net 46 kn.= 9 bft
Leeuwarden tegen de 40 kn.= 8
Ik zit in het rode gebied (vlak buiten Leeuwarden) en hoor de wind flink tekeer gaan.
Denk dat ik hier de 9 ook wel haal
Geef mij maar onweer, veel plezier beleef ik hier niet aan, maar ieder zn ding hè

Ik vind het altijd wel gezellig als het heel hard waait en regent, vooral als je lekker in bed ligt
4 oktober 2008, 23:40 uur | Bericht #21145
Citaat van Black Identity, zaterdag 4 oktober 2008, 21:56 uur Ik vind het altijd wel gezellig als het heel hard waait en regent, vooral als je lekker in bed ligt
als je moeilijk slaapt is dat altijd wel leuk, daarom vind ik het heel soms wel eens jammer dat ik na 5 min meestal al slaap
5 oktober 2008, 09:57 uur | Bericht #21149
Zo zie je maar dat er niets veranderlijker is dan het weer.
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.477 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 667 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 667, lezen 9 mensen het topic "Winter 2010 discussietopic deel 9".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden