We hebben te maken met een naar het oosten wegtrekkende hoogtetrog met een T500 van –30°. Dit geeft vooral over de Noordzee aanleiding tot vorming van geclusterde buien nabij PVA gebieden en dergelijke. Lokaal is reeds een waterhoos gesignaleerd maar de kansen daarop verdwijnen geleidelijk met het naderbij komen van een strakker windveld.
Eén van die buienclusters, verbonden aan een baroclien gebied, bevindt zich momenteel over de Noordzee en trekt geleidelijk naar het zuid-zuidoosten om de komende uren vooral België binnen te trekken. De modellen geven op dit systeem veel neerslag en de laatste radarbeelden lijken dit ook te bevestigen. Dit temeer deze zone gevangen zit in de traag trekkende trog en de neerslag een tijdje kan aanhouden. De progtemps geven bij dit systeem een onstabiele opbouw weer en reeds nu is onweer geregistreerd nabij dit systeem. De vortex wordt tevens gekenmerkt door advectie van warme lucht aan de voorzijde en de bijhorende trog is vooral goed terug te vinden op 300 hPa. Tevens wordt dit systeem snel gevolgd door de neergaande tak van de hoogtetrog en de eraan verbonden jetstreak. Dit geeft tot gevolg dat de bovenluchten na doortocht van dit systeem snel zullen opwarmen.
Concreet zorgt de toenemende barocliniteit nabij de vortex voor een toenemende windshear, in die mate zelfs dat we vanavond rond 18z rekening moeten houden met een 40 kts op 850 hPa. M.a.w, er is sprake van een sterke windtoename op geringe hoogte en in combinatie met de zwakke onstabiliteit kunnen enkele buien nabij de vortex een dynamisch karakter aannemen (al lijkt de situatie daar a-typisch voor) met opnieuw kans op wat onweer. De SRH loopt tijdelijk bij de storing op tot zo’n 200 m²/s² en de BRN shear trekt op naar 40-60 m²/s². De berekende SB-LI daalt naar zo’n 0 à –1 K en de CAPE loopt op naar waarden rond 250 – 500 J/kg². De kans daarop is enkel voorbehouden voor het uiterste westen van België en de streek van Zeeland. Windpieken kunnen oplopen tot zo’n 80 km/h in het kustgebied en zo’n 70 km/h elders.
Morgen komt de zwakke hoogterug dan over de Benelux te liggen. Echter, vanuit het westen naderen snel de restanten van ex subtropische cycloon Laura, al blijft daar in feite nauwelijks nog iets van over. Desalniettemin is er sprake van een vrij diepe depressie die zich vormt ten noorden van Schotland de komende 24 uur. Deze depressie lijkt zich op een vreemde manier te vormen en diept snel uit, ten gevolge sterke advectie van PVA vanuit het noorden (waarschijnlijk RACYC). De kern zelf blijft ver uit onze buurt maar mede door de relatief hoge druk over het continent zal er een niet onbelangrijk zuidwestelijk windveld ontstaan over onze streken. De sterke is vooral significant voor de kustregio’s waar net 9 bft kan gehaald worden zaterdagavond en de nacht van zaterdag op zondag. Rukwinden kunnen oplopen tot zo’n 80 à 90 km/h aan zee en 70 à 75 km/h elders. Over de noordwestelijke kustregio van NL is een lokale windpiek net boven 90 km/h niet geheel uit te sluiten. In feite is de luchtmassa te stabiel om echt veel problemen te geven (we blijven ten zuiden van de barocliene zone in de warme luchtmassa).
In het kielzog van deze depressie ontwikkelt zich een onstabiele golf en dit, opnieuw a-typisch, in de afwezigheid opnieuw van een jetstreak. Op deze golf geven de modellen opnieuw een flinke plas regen maar wat de wind betreft zou het moeten meevallen. Dit omdat de kern van de golf min of meer over onze regio zou trekken maar ook omdat het bijhorende windveld niet uitgesproken is.
©Karim Hamid
Fotocamera gaat mée natuurlijk
Dan ben je denk ik al te laat
Moeders en schoonmoeder zijn vrijdagmorgen vertrokken voor een weekje Vlieland, vrouw en kinders zijn vrijdagavond ook daar naar toe gegegaan voor 2 dagen.
Als ik voorspellingen zo bekijk kunnen ze daar hun lol nog wel op....
( Als vrouwlief de zee ziet is ze al misselijk, dat kan nog leuk worden als ze morgen met die voorspelde storm weer terug moeten naar Harlingen.... )
maar het is een tropische storm trouwens
Het zijn restanten van de storm Laura Ik denk dat de wind enzo nog moet komen in NL hoe is het in Noord Holland??? Daar werd rood aangegeven.
Leeuwarden tegen de 40 kn.= 8
Ik zit in het rode gebied (vlak buiten Leeuwarden) en hoor de wind flink tekeer gaan.
Denk dat ik hier de 9 ook wel haal
Geef mij maar onweer, veel plezier beleef ik hier niet aan, maar ieder zn ding hè | Gewijzigd: 4 oktober 2008, 21:38 uur, door Skroei
Leeuwarden tegen de 40 kn.= 8
Ik zit in het rode gebied (vlak buiten Leeuwarden) en hoor de wind flink tekeer gaan.
Denk dat ik hier de 9 ook wel haal
Geef mij maar onweer, veel plezier beleef ik hier niet aan, maar ieder zn ding hè
Ik vind het altijd wel gezellig als het heel hard waait en regent, vooral als je lekker in bed ligt
als je moeilijk slaapt is dat altijd wel leuk, daarom vind ik het heel soms wel eens jammer dat ik na 5 min meestal al slaap