Door het oplaten van deze (hetelucht) ballon wordt het boze dat in een mens aanwezig is verzameld en naar een plek gestuurd, waar het verder geen kwaad meer kan, volgens de leer van het Boeddhisme. Het oplaten van de ballonnen gebeurt op het feest van Loy Krathong bij volle maan in november. In de steden wordt de nachtelijke hemel dan verlicht door duizenden van deze ballonnen. Inmiddels worden deze niet alleen in Thailand maar in grote delen van Azië opgelaten. Inmiddels zijn ook de Chinesen al in de ban van de ballonnen.
Een ballon ziet er uit als een omgekeerde lampion. De ballon is van boven gesloten en verstevigd met houten 'ribben' onder de ballon hangt een 'brander' een geïmpregneerde was brander die zorgt voor een sterke vlam die de de ballon doet opstijgen. Het principe is niet anders dan een gewone hetelucht ballon.
Als de ballon voldoende stijgkracht heeft, ongeveer na een minuut branden, wil de ballon omhoog. De gebruiker bepaalt wanneer hij de ballon loslaat. Tot windkracht 3 kunnen de ballonnen zonder problemen worden opgelaten. Een brandende ballon zal blijven stijgen en daalt pas weer als de vlam gedoofd is. Uiteraard moeten er geen obstakels zoals bomen of kabels de ballon beletten om op te stijgen. Laat de ballonnen altijd buiten op, lees eerst de gebruiksaanwijzing en hanteer de simpele regel 'bij twijfel niet oplaten'
Als de ballon eenmaal is opgelaten ontstaat de drang om deze te volgen totdat hij uit het zicht is of tot het moment dat de vlam is gedoofd. Na ongeveer 3-5 minuten dooft de vlam en zal de ballon langzaam (10 minuten) blijven zweven en langzaam dalen. Doordat de ballon nagenoeg geheel van natuurlijke materialen is gemaakt is de milieu belasting nihil. Slechts het ijzerdraadje onder de ballon, waar de brander aan is bevestigd, belast het milieu voor beperkte tijd. Dat is met helium ballonnen wel anders!
Mooi speelgoed maar zijn nog aardig duur. ff de de plaatselijke chinees hiero vragen die hebben meenstal wel adresjes. anders een portie eten bestellen zonder sambal of kroepoek maar i.p.v dan een ufo ballon.
vg/wglr.
http://www.nujij.nl/grote-ufo-verwacht-op-...s.3417921.lynkx
Ik geloof er niet zo in, eerlijk gezegd.
Als het al bestond, zou ik het hartstikke leuk gevonden hebben en ze nog op de koffie vragen ook
Sorry, ze konden niet want ze zaten hier al op de koffie ...
Goed "on topic" dan maar ff,
Dit gebeurd dus de laatste tijd wel erg vaak.
Ik kan me nog herinneren dat we hier in Zaandam een concert hadden van Rene Froger. Er was toen een lichtshow neer geplakt op het dak van de desbetreffende zaal (The Palace) waarop er in één klap 10tallen meldingen bij de politie binnen kwamen over vreemde lichten in de lucht. Kortom, de hele stad in rep en roer, want er waren Ufo's. Misschien moesten we allemaal eens wat minder paniekerig worden op dit vlak, want waar zijn we dan nou eigenlijk bang voor.
Als er iets komt om aan te vallen (ik zeg ALS, gezien het bestaan van buitenaards leven gebaseerd is op theorieën die niet 100% te bewijzen zijn), dan doen ze dat niet met een paar lichte bolletjes boven één stad van deze planeet.
Verder geloof ik wel in bepaalde dingen en kijk ik zelf ook met regelmaat verbaasd in de lucht als ik weer dingen zie die elkaar op grote hoogte ontwijken, dat kunnen geen vliegtuigen of satelieten zijn.