hoe komt het toch dat in noordelijke staten van de vs en canada daar zij elk jaar echt winterweer hebben met alles erop en eraan?ook in een staat als seatle dat een zelfde klimaat heeft van west-europa zij soms veel sneeuw krijgen.wat mij ook opvalt dat in de winter de winden steeds en veel meer dan vroeger uit het zuid-westen komt,vandaar uit kan je geen winter verwachten.heeft dat te maken met de straalstroom?nu vind ik het tegenover de vorige jaren dat wij toch al enkele weken in een soort kou zitten met temp.zo rond de 4a5 graden,en niet zoals vorige jaren direct in zachtere lucht zitten.en nog een opvallend feit is de regen toch weinig voor deze herfst of vergis ik mij?
Hun moeten het vooral hebben van het noorden terwijl wij het meer moeten hebben van het oosten(siberie)
Derest laat ik aan jan over
(edit) zei straalstroom maar moet golfstroom zijn.
hoe komt het toch dat in noordelijke staten van de vs en canada daar zij elk jaar echt winterweer hebben met alles erop en eraan?ook in een staat als seatle dat een zelfde klimaat heeft van west-europa zij soms veel sneeuw krijgen.wat mij ook opvalt dat in de winter de winden steeds en veel meer dan vroeger uit het zuid-westen komt,vandaar uit kan je geen winter verwachten.heeft dat te maken met de straalstroom?nu vind ik het tegenover de vorige jaren dat wij toch al enkele weken in een soort kou zitten met temp.zo rond de 4a5 graden,en niet zoals vorige jaren direct in zachtere lucht zitten.en nog een opvallend feit is de regen toch weinig voor deze herfst of vergis ik mij?
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Zelf plaats ik berichten over buitenland wat er aan de hand is kwa weernieuws. Wat en hoe het klimaat is in andere landen heb ik niet zoveel verstand van. Misschien dat anderen uitleg kunnen geven.
dank u walter voor de uitleg.
Wij hebben te maken met en stroming die warm water van uit Afrika onze kant op duwt terwijl Oost Amerika te maken heeft met en stroming die rechtstreeks van de pool komt.
Daarbij komt dat Amerika of het nu links of rechts om waait veel meer koude lucht aan gevoerd krijgt. Wij in Nederland hebben er 75% van de tijd last van dat de lucht eerst het relatief warme zee water over moet. Alleen en heel krachtig hogedruk gebied boven de pool geeft ons echte kou.
http://www.natuurkunde.nl/servlet/supportB...upportId=795887 Deze link laat en plaatje zien van de golfstromingen. Je ziet hier duidelijk dat Amerika aan beide zijden en stroming van af de koude pool kent. Het mag duidelijk wezen dat dit koude water en behoorlijk effect heeft op het weer.
http://extra.volkskrant.nl/betacanon/imgs/stromingen.jpg Nog en ander plaatje.
| Gewijzigd: 29 november 2008, 22:25 uur, door Imrich
Hun moeten het vooral hebben van het noorden terwijl wij het meer moeten hebben van het oosten(siberie)
Derest laat ik aan jan over
(edit) zei straalstroom maar moet golfstroom zijn.
dank u risa voor de uitleg.
Wij hebben te maken met en stroming die warm water van uit Afrika onze kant op duwt terwijl Oost Amerika te maken heeft met en stroming die rechtstreeks van de pool komt.
Daarbij komt dat Amerika of het nu links of rechts om waait veel meer koude lucht aan gevoerd krijgt. Wij in Nederland hebben er 75% van de tijd last van dat de lucht eerst het relatief warme zee water over moet. Alleen en heel krachtig hogedruk gebied boven de pool geeft ons echte kou.
imrich,kan je ook eens uitleggen welke situatie die we moeten hebben voor veel sneeuw.u zegt een krachtig hogedrukgebied uit het oosten dan is heel koud maar de lucht is dan ook kurkdroog.of moeten wij een situatie hebben zoals vorige zondag een hogedrukgebied dat ten westen van ons ligt ocean en een lagedrukgebied over het oosten?maar dit is toch zeldzaam denk ik?
Ik denk dat je de vraag zelf ook wel kunt beantwoorden, misschien dat en deskundige mij eventueel kan corrigeren maar ik zie het als volgt.
Om sneeuw te krijgen heb je iets nodig wat sneeuw maakt en dat zijn meestal wolken. In Nederland betekenen wolken meestal regen om dat het domweg te warm is voor sneeuw. En krachtig hogedruk gebied boven ons dicht tegen de pool brengt ons koude lucht waar door sneeuw wel gevormd kan worden en als de kou lang genoeg aan houd blijft het nog liggen ook. Om dan sneeuw te krijgen heb je alleen nog en lage druk gebied nodig.
En eigenlijk kom je dan bij het zelfde spel terecht als met onweer en gewone regen.
Je kunt voor je zelf ook kijken hoe stromingen lopen. In de Alpen zal en lagedruk gebied eerder sneeuw geven maar als je kijkt naar zo en lage druk gebied dan zie je dat die vaak eerst en stuk over het koude Scandinavië is gegaan en dus van zich zelf al kouder is.
Dit in tegenstelling van ons waar en lagedruk gebied ook al zit er poollucht in eerst over het relatieve warme water van de Noordzee moet Waardoor deze te veel wordt op gewarmd om sneeuw te kunnen vormen.
Om het nog leuker te maken. Het sneeuwt altijd. Regen is niks anders dan gesmolten sneeuw. Sneeuw zijn tenslotte ijskristallen die als ze zwaar genoeg zijn naar de aarde vallen en onderweg door het opwarmen van de luchtlagen smelten.