Motiveer hier je antwoord.
vg/wglr.
Tegen beter weten in heb ik gestemd voor een strenge winter met veel sneeuw....
Mijn kinderen (8 en 5 jaar) hebben dit nog niet mee gemaakt en nog nooit op natuurijs gestaan.....
Daarom zou ik het geweldig vinden dat we dat zouden krijgen, als voorproefje heb in leuk stukje op youtube gevonden. Toen ik 9 was (1979) was het feest in Friesland, hoe het in de rest van Nederland was kan ik me niet herrineren, ik weet alleen dat we lopend de stad in moesten om brood en dat dat op een gegeven moment opraakte in de winkels...
Good old times!!
Tegen beter weten in heb ik gestemd voor een strenge winter met veel sneeuw....
Mijn kinderen (8 en 5 jaar) hebben dit nog niet mee gemaakt en nog nooit op natuurijs gestaan.....
Daarom zou ik het geweldig vinden dat we dat zouden krijgen, als voorproefje heb in leuk stukje op youtube gevonden. Toen ik 9 was (1979) was het feest in Friesland, hoe het in de rest van Nederland was kan ik me niet herrineren, ik weet alleen dat we lopend de stad in moesten om brood en dat dat op een gegeven moment opraakte in de winkels...
Good old times!!
http://nl.youtube.com/watch?v=Y9VHFpgE3tY
Hey Luitzen,
Leuk filmpje toen was ik 7 en ik kan me er nog wel iets van herinneren ja toen woonde ik nog in denhaag vlak bij het zuiderpark. Autorijden kon je die dag vergeten en het was schaatsend vanaf de overkant door het zuiderpark heen...... was echtwel gaaf!
Maareh dit is een poll en niet een wenslijstje he hahahaha...... Ook mijn kids van 9 en 6 hebben het amper meegemaakt en voor hun zou ik het ook wel leuk vinden.
Maar voor mezelf, geef mij maar KERST EN OUDJAAR ONDER DE PALBOMEN hoor !!! hahahahaha.
Even een vraagje voor de andere bezoekers.....
Ik heb mijn ouders ooit eens gehoord over een zeer strenge winder dat zelfs de zee richting engeland bevroren was. Nu klinkt dat heftig maar mijn inziens een beetje ongeloofwaardig. En nee ze hadden het niet over de ijstijd (lol). Iemand enig idee waar wanneer en of wat waar is?..
thanx,....
Marc
laaterzzzz | Gewijzigd: 14 september 2008, 18:07 uur, door mrijkhals
Hier een site als je naar ondere scrolt zie je dat de noordzee wel degelijk bevroren was jaartal 1963
http://www.rbossink.nl/oudzandvoort.html
vg/wglr.
Dan ga je meer richting oost/midden NL
Ja de kust provincies blijven meenstal buiten schot en landinwaard maak je meer kans op winterse neerslag. gelukkig heb ik nog tijden meegemaakt dat er sneeuwduinen van 3 mtr voor het huis lagen(jaren 70) en dat het leger er aan te pas moest komen. om te helpen bevrijden en zorgen voor voedsel. het was rond kerst en oud en nieuw en het vroor
graden. en toch was er geen reden tot paniek. ieder hielp elkaar. als dit nu weer zal gebeuren is heel nederland lam. want wat ik de laatste jaren opmerk is als er maar iets aan sneeuw valt zit bijna alles op zijn kont.(openbaar vervoer e.d) ook de sneeuw ruimers beginnen vaak te laat . laat staan in woonwijken daar komen haast geen ruimers meer. i.v.m bezuinigingen gemeente en provincies. ook zijn ze er uitgegroeid omdat ze niet meer weten hoe een winter kan zijn. en vroeger had je bijna 6 tot 8 week strenge winters.
Maar heb laatst gelezen dat winters heus wel weer komen ook i.v.m klimaat verandering en extremen behoord een strenge winter ook tot de mogelijkheid en het smelten van de noordpool het er totaal geen invloed op volgens de geleerden.maar de extremen zullen voorkomen op kleinere schaal dus niet heel oost of scandinavie. je ziet het nu al met de warmte verschillen van soms meer dan 10 graden over een afstand van 200 km. en geen 1 dagsvlieg maar vaak meerdere dagen.
Dus wie weet wat ons nog te wachten staat.
vg/wglr. | Gewijzigd: 14 september 2008, 19:19 uur, door wiggelrode
ben en blijf ervan overtuigd dat deze er zeker nog een keer van gaat komen!!!
vond het argument dat de zee niet zo opgewarmt is ook een zeer goede!!!
dit geld voor meer landen boven Nederland volgens mij?
en daar komt toch ook de kou vandaan!?
kan me ook nog herinneren dat ik op de schaatsen naar school ging op straat!!! zo erg had het geijzeld!
en schotsie lopen in de zee van Rockanje, gaaf was dat man, vooral toen m'n broertje uitglee...KOUD HÉ.
sneeuw dat dagen doorging en ook...jaja...dagen bleef liggen.
eens komtie tijd weer!
nou maar niet hopen dat mensen dan spontaan in paniek raken en denken dat de ijstijd eraankomt.
groetjes Ruk.
Aan vele sprokkel vruchten zoals kastanje,s eikels beukenootje,s enzz geloof ik niet echt in maar ze zijn er in overvloed dit jaar. ook appels zijn er schrikbarend veel. en komt niet van zachte winters of voorjaar. want met een matige winter en een vorstige voorjaar heeft dit zich ook wel voorgedaan. vroeger kwam het regelmatig voor toen we meenstal winters hadden en vandaar ze meenstal roepen we krijgen een strenge winter.maar gaat niet altijd op.
Dat de aarde onderhevig is aan klimaatverandering is een feit maar men moet zich niet steeds vasthouden aan broeikas effeckt (co.2) de aarde is altijd al aan het veranderen ijstijd enzz toen was er ook geen uitstoot.nu beginnen we weer pas te merken dat er iets veranderd maar dat is al jaren aan de gang. maar in deze maatschappij liggen de uitbaaters direckt op de loer en zien overal dollars en euro,s in.
Zelfs zachte winters maakt niets meer uit aan stookkosten je betaald tegenwoordig vele malen meer met zuinige cv,isoleren enzz. zuinig stoken heeft ons meer en meer gekost. want minder afname bij ennergie leveranciers levert hun minder inkomsten op. dat is niet de bedoeling toch. dus hebben ze de kuub en kw in de loop van de jaren met meer dan 100% verhoogd.
En zie je nu toch ook met olie. die is pervat 45 dollar goedkoper en je betaald bijna net zoveel toen het vat op 160 dollar zat. de economie zwakt af en olie productie wordt afgebouwt om het kunstmatig hoog te houden. want olie is er nog zat.anders hadden die grote jongens zoals shell esso bp enz allang iets anders aangeboord. want dat is er plentiemaar wordt bewust de kop ingedrukt omdat ze hun velden met olie nog moeten verkopen en daar speelt milleu dan geen rol.
De grote maatschappijen hadden al eerder door dat we zachtere winters kregen en daar gelijk op ingespeeld. door minder gas te leveren en hogere baten incasseren zelfs de staat.
Maar mijn gevoel zegt dat we ooit nog een elfstedentocht zullen beleven maar niet op korte termijn. wel zou het te merken zijn dat de winter komende jaren meer en meer van zich laat spreken. maar lang niet elk jaar. want voor
jaar terug had je ook wel zachte winters.
Dat vele jonge mensen de winter niet echt trotseren komt omdat ze het nooit echt hebben meegemaakt en er slecht tegen kunnen. dat zie je nu met oudere mensen die slecht over die extreme warmte kunnen. ik weet nog goed dat ik drinken bij het bed had staan en s.morgens bevroren was. want min 15 a 20 gr drong diep in het huis. tegenwoordig poepen ze met een kachel aan in de wc/douche. dus mensen worden niet meer afgehard en zijn door en door verwent en hebben niks om bij te staan indien het een paar graden vriest.en direckt verkouden zijn .
Ook ik ben de laatste jaren afgebouwt qwa koude periodes. maar heb mijn kinderen nooit gewent aan kachels op slaapkamers studeren deden ze bij koud weer aan de keuken tafel. en merk op dat ze haast nooit zeuren over kou en nauwlijks last van griep of verkoudheid hebben. maar goed de hele opvoeding is de jaren sterk veranderd in deze maatschapij die we zelf maken.
Affijn een heel verhaal wat misschien iets on topic is maar moest het ff kwijt.
vg/wglr.
Hier een site als je naar ondere scrolt zie je dat de noordzee wel degelijk bevroren was jaartal 1963
http://www.rbossink.nl/oudzandvoort.html
Hey Bronk,
Dankje wel...
Gaaf man ik dacht meer dat het een soort van verhaaltje was maar het is echt waar dus.... Ik was toen nog ruim in de maak zeg maar hahahah..
lache....
nogmaals
thanx
Zonder sneeuw maar met veel nachtvorst. Sneeuw zullen we wel niet krijgen en -15 overdag halen we ook niet....
Nu eerst maar eens genieten van een mooie herfst! Waar je nog net zonder jas naar buiten kunt! Da's wel mooi!
Maar er vallen nu al veel bladeren van de bomen!