Morgen (donderdag 11 september) zijn de kansen op onweer weer duidelijk aanwezig. Voor het koufront uit vormt zich een Convergentielijn welke in de middag de westelijke helft van het land zal berijken. Op deze lijn worden buien verwacht die naarmate de middag vordert in kracht lijken toe te nemen.
Als we gaan kijken naar de dynamiek lijkt het allemaal mee te vallen, echter zijn er verschillende indices als STP en SCP toch wat positief voor onze regio. De shear is matig en lijkt wel genoeg te kunnen zijn voor organisatie van onweer in de vorm van een MCS/squall wat ook een beetje terug te vinden is in de weerkaarten (stijg-bewegingen en neerslag prognoses). Zelf verwacht ik echter geen gekke dingen zoals tornado's of supercells, maar geheel wegdenken mogen we ze niet.
Voor nu ga ik uit dat de kans op onweer vrij aardig is en dan vooral voor de westelijke en zuidelijke regio's maar dat is nog afwachten.
Afbeelding: Karim Hamid
Het bijgevoegde kaartje van karim's site is nog van 9 Sptember, weet je toevallig of er nog een update komt?
Anthony
denk ut wel, de kaart ververst automatisch.
Een complexe situatie tekent zich af op de weerkaarten met als hoofdrolspeler een relatief diep lagedrukgebied tussen Ierland en Ijsland (restanten van Hanna). Aan de voorzijde wordt onstabiele zuidelijke lucht naar onze regio gestuurd. Tengevolge een rug in de hoogte ten oosten van ons zal de trog over de UK gaan relaxeren en zal er zich zelfs een ULL van afsplitsen. Dit ULL trekt later via FR naar het Middellands Zeegebied en kan daar later op de week voor veel regen en onweer zorgen (klassiek scenario voor september).
In detail hebben wij te maken met een traag naderend KF met prefrontale CONV.LINE en theta-w tong (zie afbeelding vorige posting). Dit zorgt, samen met een krimpende grondstroming en aanvoer van droge lucht, voor relatief hoge maxima en onstabiliteit (LI rond –3 en CAPE rond 1000). Echter door de hoge LCL zal triggering vanaf de grond maar moeilijk lukken. Het zal wachten zijn op de CONV.LINE, die in de avond vanuit het west-zuidwesten België binnentrekt. De CONV.LINE lijkt gepaard te gaan met een sterke convergentie aan de grond, waarbij het verschil in windrichting voor en achter het front aanzienlijk is. Dit zorgt ook voor een sterk temperatuurscontrast vanavond tussen west en oost. Het is op deze lijn wat er felle buien tot ontwikkeling kunnen komen. Gezien de hoge EL kunnen de toppen vlot doorgroeien tot 11 km en zodoende moeten we rekening houden met hagel.
Wat het dynamische aspect betreft van de eventuele buien liggen de kaarten moeilijker want de windshear neemt pas significante proporties aan ten westen van de theta-w tong. Er kan zich in realiteit evenwel een transitiezone aftekenen waar onstabiliteit en shear in een smalle zone samenvallen en daar zijn er wel dynamische fenomenen mogelijk, maar voorlopig gaan we daar niet meteen van uit.
Ondanks het feit dat de onstabiliteit vanaf de grond achter de CONV.LINE snel terugvalt, blijven de hogere luchtlagen vanavond toch nog onstabiel. Door nadering van een sterke jetstreak komen wij en ons brongebied geleidelijk terecht in de rechter ingang ervan. Tegelijk komt het eigenlijke KF het gebied binnen vanaf het westen en daardoor is het niet onmogelijk dat een MCS zich ontwikkelt nabij dit frontaal systeem. Voor de rest is er nogal wat divergentie nabij het KF (deels tgv de hogedrukopbouw over N-Europa, waardoor de activiteit van het front op zich al activeert (mooi geval van frontogenese).
©Karim Hamid
Ik zie de 1e buien al zowat halverwege (westelijk) Nederland , zien er pittig uit maar nog geen onweer volgens buienradar.
Wind draait hier steeds meer richting oost, vanmorgen was ie nog zuid.
Hopelijk heeft/krijgt Piet gelijk laugh.gif
Boven luxemburg groeit ook e.e.a | Gewijzigd: 11 september 2008, 12:54 uur, door Skroei
Ik woon bijna op de grens zeeland / zuid-holland dus ik hoop het beste ervan van vanavond. Overigens gelukkig dicht bij Zee dus de buien worden wat aangetast door de temperatuur van het zeewater enzo
Nou ik heb deze zomer toch aardig wat goede buien gehad.... woon vlakbij de duinen, rolwolken en dergelijke, mag niet klagen deze zomer!!
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Ik denk dat Piet P. er een beetje naast zit. Zeker als ik kijk naar de buien die zojuist over Z-Holland en Brabant trokken. Deze lossen op boven het Ijsselmeer....
Die kans was er ook....Had ik vergeten te melden.....
de buien die te zien zijn boven frankrijk en west-vlaanderen zien er behoorlijk actief uit.
en als ik buienradar 2 uur vooruit laat lopen dan zouden de eerste onweersbuien me bereiken tussen kwart voor 5
en half 6. het ziet er nu alleszins al veelbelovend uit en ik hoop dan ook dat ze niet gaan oplossen
want ik zou graag vandaag proberen mijn eerste kiekjes te maken van bliksems overdag.
want ik moet eerlijk toegeven als het donker is, ik nog altijd een beetje schrik heb van het onweer
groetjes!
Onweersdagen: 0
Hier krijg je het begin van de avond tussen 18.00 en 19.00u
Dus we wachten gewoon af Ik ben er helemaal klaar voor
Yep ziet er goed uit en achter deze lijn komt er nog meer op West-Nederland af....
heb al foto's van toen ze aan kwam rollen.
maar helaas komt de regen met bakken uit de lucht en kan ik geen foto's nemen
de foto's volgen nog later deze avond!
Onweersdagen: 0