Udenhout:
Udenhout is een dorp en voormalige gemeente in Noord-Brabant. Het ligt ten noorden van Tilburg, boven Berkel-Enschot en tegen de Loonse en Drunense Duinen aan. Er wonen ongeveer 7.800 mensen, volgens cijfers van de gemeente in 2008.
Over de herkomst van de naam Udenhout hebben veel fantasierijke verhalen de ronde gedaan. Veruit de meest plausibele verklaart de naam vanuit de oudste vermeldingen in de 13de en 14de eeuw Eudenhout en Ödehout in de betekenis van niet in cultuur gebracht, hoog opgaand bos.
De gemeente Udenhout werd in 1997 met grote tegenstand van de bewoners opgeheven; het grootste deel, waaronder de kern Udenhout zelf, werd bij de gemeente Tilburg gevoegd, de kern Biezenmortel verviel aan Haaren. Udenhout had zelf als voorkeur gekozen om zich aan te sluiten bij de gemeente Loon op Zand, maar werd toch bij Tilburg ingedeeld.
In Udenhout vestigden zich in het begin van de 20e eeuw twee instellingen voor zwakzinnige kinderen. De ene, in Biezenmortel (nu gemeente Haaren) gelegen, huisvest jongens en heette Huize Assisië. De andere instelling huisvest zwakzinnige meisjes, is in het centrum van het dorp gevestigd en heet Huize Vincentius.
Udenhout kent een aantal jaarlijks terugkerende festivals en evenementen, te weten Festipet, Udenhout onder zeil De Unentse Mert en Mugfest. Ook zijn er bij Udenhout vele natuurgebieden te vinden zoals de Loonse en Drunense Duinen en de Brand , tevens ligt er een kasteel - De Strijdhoef - bij Udenhout. De gemeente telde in 1996 9028 inwoners en was 26,87 km² groot.
De Brand:
De Brand:
Van 1200 tot 1350 werd hier een uitgestrekt veengebied afgegraven, waarna de ‘boshoeve-ontginning’ startte: lange smalle kavels tot 1,5 km lang en 150 m breed, voor de ene helft bezet met cultuurland, voor de andere helft met hakhoutbos. In de natte graslanden staan pinksterbloem en koekoeksbloem, in sloten groeien holpijp, waterviolier en dotterbloem. De bosbodem is in het voorjaar bezet met gele dovenetel, bosanemoon en kruipend zenegroen. Aan de Zandkantse Leij liggen ook zeggenmoerassen (wateraardbei, Spaanse ruiter) en een groot rietveld. De tientallen poelen maken de Brand tot het rijkste amfibieëngebied van Brabant. Op zonbeschenen plekken in het bos vliegen nog kleine ijsvogelvlinder en grote weerschijnvlinder.
De Loonse en Drunense Duinen:
De Loonse en Drunense Duinen:
Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen is een natuurgebied in de Nederlandse provincie Noord-Brabant. Het is ruim 3500 hectare groot en is sinds 2002 een Nationaal park. Het park is grotendeels een afwisseling van zandverstuivingen en naaldbos, maar ook het natte, soms moerassige veengebied De Brand bij Udenhout hoort erbij, met zijn afwisseling van ruigtes, waterlopen en agrarisch gebied. Het is meer dan 35 km² groot.
De noordrand ligt ongeveer evenwijdig aan de A59, met (van west naar oost) Waalwijk, Drunen, Nieuwkuijk en 's-Hertogenbosch. Dorpen aan de zuidkant zijn Loon op Zand en Udenhout; op een kilometer of zes ligt Tilburg. Aan de korte westkant ligt Kaatsheuvel met attractiepark De Efteling.
bron: wikipedia en brabants landschap | Gewijzigd: 29 augustus 2008, 19:08 uur, door iemanss
Een stad dat in de jaren 60 gedroogd werd, en vervolgens beton werd gestort wat ze huizen noemde.
Tevens heeft de stad volgende de statestieken 12.9 procent meer kans op een natte boxeshort, dan vraag ik me af liever op of achter de dijk wonen.
Sorry kon het niet laten.
Leuk verslag hoor!! heb nog nooit van udenhout gehoord!, zo kom je nog eens wat te weten over steden/dorpen:)
Een stad dat in de jaren 60 gedroogd werd, en vervolgens beton werd gestort wat ze huizen noemde.
Tevens heeft de stad volgende de statestieken 12.9 procent meer kans op een natte boxeshort, dan vraag ik me af liever op of achter de dijk wonen.
Sorry kon het niet laten.
Leuk verslag hoor!! heb nog nooit van udenhout gehoord!, zo kom je nog eens wat te weten over steden/dorpen:)
Vergeet asfalt niet
Het stuk tussen Tilburg en Udenhout gebruik ik altijd om te fotograferen bij actief weer, het is hier dan ook maar de weg oversteken en ik ben er.
Mooie, open landschappen, alleen nu staat het mais te hoog.
Het stuk tussen Tilburg en Udenhout gebruik ik altijd om te fotograferen bij actief weer, het is hier dan ook maar de weg oversteken en ik ben er.
Mooie, open landschappen, alleen nu staat het mais te hoog.
Vanaf die brug toch niet.