Zwaar noodweer is vrijdag over Italië en Polen getrokken. Dat meldden Italiaanse autoriteiten en de Poolse televisieomroep TVN24.
In Italië raasden onweer en stormachtige wind over het noorden van het land heen, terwijl het zuiden te kampen had met ongeveer honderd bosbranden, die door de wind in vlammenzeëen veranderden.
In de noordelijke stad Turijn werd een 10-jarige jongen door de bliksem getroffen. In de zuidelijke stad Bari moesten zestig ouderen door de oprukkende vlammen uit een verpleeghuis worden geëvacueerd. De brandweer moest in het hele land meer dan honderd keer uitrukken.
Ook in het zuiden van Polen richtte noodweer zware schade aan. Hagelstenen ter grootte van tennisballen vielen in de regio Silezië op auto's; in de plaats Gliwice drong de watermassa de kelders van twee ziekenhuizen binnen en werden daken van huizen geblazen. De brandweer rukte meer dan 300 keer uit.
Bron:De Pers
Afbeelding ©tnv | Gewijzigd: 13 februari 2017, 11:00 uur, door Joyce.s
Tis toch wat, nou begrijp ik wel de ernst ervan, je zal maar geen carport hebben, dat wordt flink uitdeuken! O_o
al zou ik toch ook wel razend enthousiast worden al estofex een lvl 3 voor de benelux zou voorspellen.
Ze krijgen daar in Polen nog meer ongein, is toch wel heavy volgens mij:
Ik ben benieuwd wa dat nog gaat brengen daar!!
Maarten
Kan toch ook hier. Gebeurt nooit.
ha ha, weet wat je zegt: wel eens tennisijsballen gekopt?? Lijkt me niet zo fijn...doe mij maar een vette onweersbui, is minder schadelijk, ook voor mijn auto
Maarten
Zeker tien mensen zijn om het leven gekomen door zwaar noodweer dat vrijdag over onder meer Italië, Polen en Oostenrijk trok. In Nederoostenrijk botsten op de A1 na zware regenval 25 auto's op elkaar. Daardoor raakten 22 mensen gewond, van wie vier ernstig.
In Italië vielen twee doden en raakte een Duitse vermist, die ondanks het slechte weer in zee was gegaan. Het noorden had te maken met stormachtige wind en onweer. Op sommige plaatsen vielen 4 centimeter grote hagelstenen. Door de storm knakten bomen en waaiden daken van huizen. De tegenstelling met het zuiden van Italië was groot. Daar woedden ongeveer honderd bosbranden, die door de wind in vlammenzeeën veranderden.
In de noordelijke stad Turijn werd een 10-jarige jongen door de bliksem getroffen; in Genua verdronk een man in zee. In de zuidelijke stad Bari moesten zestig ouderen door de oprukkende vlammen uit een verpleeghuis worden geëvacueerd. De brandweer rukte in het hele land meer dan honderd keer uit.
Ook in het zuiden van Polen richtte noodweer zware schade aan en waren er twee doden te betreuren. Hagelstenen ter grootte van tennisballen vielen in de regio Silezië op auto's; in de plaats Gliwice drong de watermassa de kelders van twee ziekenhuizen binnen en werden daken van huizen geblazen.
De baan van de tornado in Polen.
In Stiermarken in Oostenrijk kwam een groep wandelaars in een hagelstorm terecht. Een 41-jarige vrouw zocht beschutting onder een boom, maar die woei door de storm om. De door de boom geraakte vrouw stierf ter plekke voor de ogen van haar man en haar dochter, aldus het Oostenrijkse persbureau APA.
©De Pers
Afbeelding ©Polscy Łowcy Burz
Die ijsklonten zijn belachelijk groot trouwens, ik vrees dat zelfs uitdeuken dan niet meer helpt.
Ergens wel blij dat we dit nooit in Nederland zien. Ik weet niet of dit uberhaupt kan in Nederland (vast wel) maar toch liever niet. Wat een ravage...
Die ijsklonten zijn belachelijk groot trouwens, ik vrees dat zelfs uitdeuken dan niet meer helpt.
Ergens wel blij dat we dit nooit in Nederland zien. Ik weet niet of dit uberhaupt kan in Nederland (vast wel) maar toch liever niet. Wat een ravage...
Zeg nooit nooit het is een kwestie van tijd dat weet ik zeker . Vorige maand toch op de grens ned.duitsland hagelstenen als knikkers.....
Op de NOS (tussen de spelen door) hebben ze het steeds over een wervelstorm.... weird als je die foto's ziet.
Op de NOS (tussen de spelen door) hebben ze het steeds over een wervelstorm.... weird als je die foto's ziet.
jep ik heb het filmpje ook gezien van die "wervelstorm". Mag je gerust een tornado noemen..
Snuggere gasten bij de NOS .
Als we het een tornado zouden noemen welk cijfer geef je het?.. F2 ? | Gewijzigd: 16 augustus 2008, 17:32 uur, door mrijkhals