In Nederland zijn waarschijnlijk veel meer blikseminslagen dan altijd werd aangenomen. Dat blijkt uit een steekproef door bliksembeveiligingsbedrijf Van der Heide uit Kollum. In juli werden in Sneek in één week tijd zeshonderd inslagen gedetecteerd. Gemiddeld zou de bliksem daar nog geen 300 keer inslaan. Ook in andere gebieden gaat dit op.
Traditionele meetmethoden richten zich meer op inslagen van wolk tot wolk, omdat die gegevens belangrijk zijn voor de luchtvaart. Van der Heide mat met name inslagen van een wolk naar de aarde, zoals op de foto is te zien.
Risico
Veel bedrijven en particulieren kiezen er voor geen bliksemafleider op hun dak te zetten, omdat de kans op een inslag gering is. Meteorologen waarschuwen bovendien dat we steeds vaker te maken krijgen met zware onweersbuien.
Bron:RTV Noord
het word warmer in nederland, maar als het eenmaal vochtig is ontstaan er zwaardere onweersbuien met meer blikseminslagen.
Ons land word relatief vaak getroffen, omdat het vlak is en dat de rest hoog boven het grondoppervlak uitsteekt.
maar voor de rest heb ik nog niet echt een duidelijk antwoord.
Dat blijkt uit een steekproef door bliksembeveiligingsbedrijf Van der Heide uit Kollum
Ergens zet ik mijn twijfels bij deze steekproef...
Dat is een beetje als je eigen tentamen nakijken.. in je eigen voordeel beslissen dus.
In een gemiddelde week in Nederland zijn er geen 600 blikseminslagen in je woonwijkje, we hebben (misschien) bij toeval wel uitzonderlijk actieve weken gehad en het zou me niks verbazen als dit toevallig een van "steeksproefsgewijs gekozen" actievere weken is.
EDIT: Het kan natuurlijk ook gewoon een krom nieuwsbericht zijn..
"In juli werden in Sneek in één week tijd zeshonderd inslagen gedetecteerd. Gemiddeld zou de bliksem daar nog geen 300 keer inslaan"
Oftewel, die week was het veel (600) maar de week erna waren er 0 (of twee weken 150), dus het gemiddelde is 300. Vreemd . | Gewijzigd: 15 augustus 2008, 11:08 uur, door kasper