Van en naar Middelburg rijden donderdagochtend geen treinen. De oorzaak is een blikseminslag, meldt spoorbeheerder ProRail. Reizigers krijgen te maken met vertragingen tot een uur. Er worden bussen ingezet.
De bliksem sloeg in op het traject Vlissingen-Goes. Tussen deze plaatsen moet rekening gehouden worden met een vertraging van een halfuur tot een uur.
Tussen Goes en Bergen op Zoom kan de vertraging oplopen tot ruim een uur. Het traject is getroffen door een sein- en wisselstoring als gevolg van vandalisme.
©De Pers
Een dak van een woning in Den Haag is donderdagochtend in brand gevlogen nadat de bliksem was ingeslagen. Twaalf woningen zijn ontruimd, meldt de brandweer. De N44 tussen de Van Alkemadelaan en de Utrechtsebaan is afgesloten. Het verkeer wordt hier omgeleid.
De brand sloeg niet uit, maar ging wel gepaard met grote rookontwikkeling. Rond 10.30 uur had de brandweer het vuur onder controle. Drie hoogwerkers werden ingezet om te blussen, ondersteund door acht andere blusvoertuigen.
De brandweer verwacht dat het verkeer tot het middaguur last ondervindt van de afsluiting van de N44.
©De Pers
De zware buien die donderdag over Nederland zijn getrokken, hebben vooral in Rotterdam en omgeving huisgehouden. Tussen negen uur 's ochtends en drie uur 's middags mat het KNMI 44,6 milimeter hemelwater, zo liet een woordvoerster van het weerbureau in De Bilt weten.
Een dergelijke hoeveelheid in zo'n korte tijd komt eens in de twee jaar voor. Tijdens een van de buienpieken in Rotterdam viel binnen tien minuten tijd 10 millimeter regen. Ook dat komt ongeveer eens in de twee jaar voor, aldus het KNMI.
Vlissingen
Ook elders viel veel neerslag maar waren de hoeveelheden minder dan in Rotterdam. In Vlissingen stopte de regenmeter op 26,7 millimeter terwijl op vliegveld Valkenburg 39,7 werd gehaald.
Het aantal bliksemschichten was met op het hoogtepunt tweehonderd per vijf minuten niet extreem, aldus de zegsvrouw van het KNMI.
©Nu.nl
Aan de Brilweg is woensdag een woonhuis met een rieten dak in brand gevlogen nadat de bliksem in de schoorsteen sloeg. De woning kan volledig als verloren worden beschouwd.
Er zijn geen gewonden gevallen, maar de brand veroorzaakte flinke rookontwikkeling door het rieten dak. Omwonenden werd aangeraden ramen en deuren te sluiten. De rook bevatte geen schadelijke stoffen. De brandweer had de brand zo'n drie uur later onder controle.
©RTV Noord
Toen ik vanmorgen wakker werd van de wekker en even rustig de tijd nam om naar buiten te kijken, was mijn eerste gedachte: ‘Goh, het ziet er nog prima uit hier.’ De zon kwam wat waterig door de wolkenvelden heen, er stond weinig wind en in het parkje waar ik vanuit de woonkamer op uitkijk waren veel kinderen al druk in de weer in de speeltuin. In hun korte broekjes en T-shirtjes dus het was duidelijk ook warm. De verwachting die we gisteren uit hebben gebracht klopte tot nu toe voor Arnhem dus perfect. Maar hoe is het dan nu in het westen, dacht ik nog. Daar zouden echt stevige regen- en onweersbuien gaan vallen. Zou dat ook volgens de verwachting uitgekomen zijn? Op naar het werk.. In de auto hoorde ik het eerste weerbericht en het ging in het westen dus al enorm te keer. Er vielen op veel plaatsen al erg pittige onweersbuien waaruit soms al 40 mm regen was gevallen en het was pas 10.00 uur! Dat gaat spannend worden vandaag.
Een rolwolk die vooruitging aan de buien in het plaatsje Souburg in Zeeland. Foto: Jaap den Hollander
Eenmaal aangekomen, de weerkamer in en ja hoor, de spanning was bij een aantal collega’s al duidelijk merkbaar. Discussies over hoe het een en ander precies zou gaan verlopen, extra aandacht voor bepaalde zaken als windschering en de richting waar het lagedrukgebied naartoe zou trekken. Maar ook de toch nog vrij hoge temperaturen in het oosten, waardoor de buien, als ze daar ook gaan passeren, enorm kunnen exploderen. Maar wat is er nou precies aan de hand en wat maakt deze situatie nou zo spannend?
Een lagedrukgebied heeft zich met de kern net ten zuiden van Nederland gevormd en deze trekt heel langzaam over het westen van ons land richting Denemarken. Langs de scheiding van koude en warme lucht rondom deze depressie ontstaan golven, waarbij de warme lucht zich in de koude dringt. Er ontstaat dan een wig, waarbij zich aan de voorkant een warmtefront en aan de achterkant een koufront vormt. Het koufront verplaatst zich sneller dan het warmtefront en de luchtdruk in de kern gaat door stijgende luchtbewegingen dalen. Daar waar het koufront het warmtefront heeft ingehaald ontstaat dan een occlusiefront. Wanneer alle drie deze fronten gevormd zijn, maakt dat de depressie compleet. Dit is over het algemeen natuurlijk nog niet zo spectaculair, gezien dit vrijwel dagelijks plaats vindt. Maar er is meer aan de hand..
Satellietbeeld van 12.00 uur vanmiddag. De dikke bewolking bevat de hevige buien.
De kenmerken van een onweersdepressie zijn dat ze in het warme jaargetijde boven een opgewarmd aardoppervlak ontstaan. Als er koelere en vochtige lucht wordt aangevoerd, schuift deze onder de warmere lucht, waardoor de warme lucht in een rap tempo zal gaan stijgen. De luchtdruk aan de grond daalt en door de stijgende vochtige warme lucht kunnen er zich onweersbuien vormen. Door het vele aanwezige vocht hebben ze vaak veel neerslag bij zich en kan er in de buurt van de buien, en dan vooral op het koufront, veel wind ontstaan. Als we dit vergelijken met de situatie van vandaag komt het allemaal redelijk overeen. Het aardoppervlak is warm, er wordt koelere lucht aangevoerd en de luchtdruk daalt.
Lokaal ontstond ook wateroverlast. Wegen stonden blank en putten liepen over. Foto: Mark Wolvenne uit Nieuwvliet.
De bliksem sloeg op verschillende plaatsen in Nederland in. Deze foto is gemaakt in Middelburg, Zeeland door Ton Maas.
Kijken we naar de situatie van 12.00 uur in Nederland, zien we duidelijk de 3 zojuist genoemde fronten boven de Benelux liggen (zie afbeeldingen hieronder). De buien die zich momenteel nog in het noorden van het land bevinden, op het warmtefront, zijn erg hevig, maar trekken inmiddels langzaam het land uit. We richten ons dus op het moment van schrijven even op de buien die nog komen gaan. Die bevinden zich momenteel nog in België, ontwikkelen zich sterk en schuiven geleidelijk richting Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. Op de radar ziet het complex met onweersbuien er al spectaculair uit, maar gezien het in het oosten van het land vanmorgen nog vrij zonnig en warm was (in Twente was het om 13.00 uur al 28 graden), is het aardoppervlak daar ook een stuk warmer en is er vrij veel energie over om de buien nog veel meer te intensiveren. Daar komt bij dat er in de bovenlucht, op 850 hPa, een vrij sterke straalstroom waait en deze zuigt de lucht naar boven, waardoor er een sterk stijgende luchtbeweging ontstaat en de buien nog verder kunnen groeien. De kans dat de buien boven het oosten van het land gaan exploderen is dus aanwezig. Maar het kan ook allemaal mee vallen. Wanneer al deze aspecten net niet op het goede moment samenkomen, kan er dus ook vrijwel niets gebeuren. Het is dus afwachten nu. Continu de laatste radarbeelden bekijken, websites bijhouden van waarnemers, de mailboxen checken op nieuwe waarnemingen en naar buiten blijven kijken.
Radarbeeld van 12.00 uur vanmiddag. Je ziet duidelijk de fronten liggen. De rode lijn is het warmtefront, de blauwe lijn is het koufront en de paarse lijn is het occlusiefront.
Vanuit onze weerkamer in Wageningen kunnen wij richting het westen en het zuiden kijken en aan de lucht in deze beide richtingen is al te zien dat de atmosfeer erg onstabiel is. Er ontstaan prachtige vormen en kleurenpatronen in het wolkendek en zo nu en dan wordt de bewolking ook al iets dikker. De buien komen dichterbij. Het begint geleidelijk te regenen, maar als ik op de radarbeelden kijk, zie ik dat de zware buien al helemaal ingezakt zijn en er nog enkel een flinke regenzone is achtergebleven. We zetten nu onze zinnen op de tweede lijn die er achter aan komt, maar ook deze lijn blijkt achteraf weinig voor te stellen. Langs de westkust en in Noord-Brabant en Limburg, maar ook in het noorden van het land vallen daarentegen wederom enkele stevige regen- en onweersbuien.
Later in de middag hebben we dan toch geluk! Het is dan wel geen onweer, maar er valt in minder dan 10 minuten ineens meer dan 17 mm neerslag. Tja, hevige regen en onweer is toch iets waar meteorologen gek op zijn en al heeft het bij ons in Wageningen tot nu toe niet geonweerd, was het toch een zeer interessante weerdag.
Bron: weerkamer MeteoConsult
Rotterdam - De Botlektunnel is vanmiddag afgesloten door de hevige regenval. De buizen in beide richtingen op de A15 werden afgesloten nadat de tunnel in een onweersbui onder water was gelopen.
fofo anp
Direct stonden lange files op de snelweg van en naar de haven en Voorne Putten.
Rijkswaterstaat bekijkt hoe zij de problemen zo snel mogelijk kan oplossen. Automobilisten zouden wel via de Botlekbrug kunnen rijden. Ook op de A20 rond Rotterdam zijn er problemen door water op de weg.
bron: ad
De brandweer van Rotterdam-Rijnmond is donderdag overspoeld met meldingen van wateroverlast. De meldkamer zegt in korte tijd enkele honderden telefoontjes te hebben ontvangen over ondergelopen straten en kelders.
Ook zijn enkele blikseminslagen gemeld.
Donderdagmiddag is in de omgeving van Rotterdam bijna 60 mm water gevallen. Dat is ongeveer evenveel als normaal in een hele maand.
Aan de Jan van Galenstraat in Schiedam is het dak van een bedrijfsloods ingestort. Daarbij is niemand gewond geraakt.
De Botlektunnel werd afgesloten in verband met water in de tunnelbuizen. Bij Schiedam was rond 16.00 uur op de A20 maar één rijbaan open wegens slipgevaar.
Bron:RTV Rijnmond | Gewijzigd: 7 augustus 2008, 18:23 uur, door Kikimero
Een deel van West-Friesland heeft donderdagmorgen een daverende onweersbui en wolkbreuk meegemaakt. Dagblad voor West-Friesland en Enkhuizer Courant belichten vrijdag de gevolgen. De intensiteit van het onweer was boven het Markermeer zodanig, dat enkele bolbliksems zijn waargenomen. De reddingsmaatschappij in Enkhuizen kwam in actie toen bij twee schepen de bliksem in de mast sloeg.
De omvangrijke bui ging vergezeld van hevige regenval. Die zorgde er voor dat de brandweer in Hoorn onder meer naar het fietstunneltje bij het Betje Wolffplein werd geroepen. De doorgang liep vol zodat er wat hulp nodig was om al dat water weg te pompen.
Verderop, in een gebouw aan de Nachtegaal, sloeg de bliksem in. Dat veroorzaakte brand in de verwarmingsketel op zolder. De brandweer wist dat snel te doven. Voor de rest viel de overlast volgens Peter Kist van de brandweer relatief nog mee.
Heel wat bomen kregen te maken met de felle windvlagen, zodat er aardig wat ’dood hout’ is weggewaaid. Aan de Hemmerbuurt ging dat even heel erg hard. Bij de verteltuin van Marijke Faas sloeg de bliksem in. ,,Ik was net bezig wat te veranderen aan de eigen website, toen er een enorme klap kwam. De verbinding viel weg, net als kort het licht.’’ De aardlekschakelaar was uitgevallen.
Eenmaal buiten in de riante tuin zag ze dat een van de wilgen horizontaal lag. ,,Zonde, we hebben die boom zelf zo’n twintig jaar geleden geplant’’, vertelt ze. Eerst dacht ze dat de blikseminslag de boom had geveld, maar al snel bleek dat een stormvlaag de boosdoener was.
Bron:Noordhollands Dagblad | Gewijzigd: 7 augustus 2008, 19:26 uur, door Kikimero
Een rukwind nam aan het eind van de middag het dak mee van een boerderij aan de Korenhornsterweg in Godlinze. De helft van het dak van de schuur belandde in de tuin van de bewoners. Daarbij is asbest vrijgekomen. Er zijn voor zover nu bekend geen gewonden gevallen.
De dochter van de bewoners was alleen thuis toen het noodweer met hagel en harde wind losbrak. Het noodweer rukte de takken van de bomen. Een boom waaide om en blokkeerde de weg.
Bron:Dagblad van het Noorden
De Botlektunnel bij Rotterdam is bijna drooggepompt. Rond 21.45 uur kan het verkeer richting Rozenburg weer door de tunnel rijden en een halfuur later kan ook het verkeer richting Ridderkerk er weer door, meldt de VerkeersInformatieDienst. De tunnel stond sinds donderdagmiddag 15.30 blank.
In beide richtingen blijft nog één rijstrook dicht waarover de brandweerslang wordt geleid die het laatste water uit de tunnel moet laten. Door een blikseminslag in het elektronisch systeem konden de pompen niet in werking worden gesteld en stond op sommige plekken in de tunnel een meter water. Op de A15 stonden files tot vijftien kilometer.
bron: de pers