Aan de voorzijde van een hoogtetrog over de UK worden hoge thetaw-waarden aangevoerd vanaf het zuid/zuidwesten waarbij boven FR waarden gehaald worden > 65°. Boven C-FR loopt de T850 op tot een mooie 20°. In tegenstelling tot de vorige gelijkaardige onweersituaties is de UAT niet negatief gekanteld en loopt ze m.a.w vrij vlot over onze regio. In tegenstelling tot deze afgelopen situaties is de stroming over onze streken nu ook veel minder tot nauwelijks diffluent en bevinden we (en het upstream gebied) ons min of meer in de rechter ingang van een zwakke jetstreak. Aan de grond is er sprake van een opdringend KF met goed gestructureerde prefrontale thermische vore en CONV.LINE.
We moeten het waarschijnlijk hebben van buien die over NW-FR ontstaan. Convectie lijkt niet te gaan ontstaan over onze regio. over het uiterste NW van FR loopt de shear sterk op met een 03km shear net boven 15 m/s en een 01km shear rond of boven 10 m/s. De diepe shear (aangegeven door BRN-shear) trekt door tot zo’n 50 m²/s² en de SRH bevindt zich in de klasse 100-200 m²/s². Bovendien bevindt het upstream gebied zich in vochtigere lucht dan bij ons dat leidt uiteraard tot een matige onstabiliteit daar (ca. 1000 J/kg SB-CAPE). Favorabel is uiteraard de opdringende UAT, waarbij kleine gesuperponeerde trogjes voor opstoten van PVA kunnen gaan zorgen (door de modellen gesuggereerd). Mede door de positie van de jetstreak (RI) en zwakke WAA op 700hPa moeten we sterk rekening houden met het ontstaan van een MCS over NW-FR (wordt ook aangegeven door een positieve MCS-index). Dit zou gebeuren in de vooravond en avond en rekening houdend met de hoogtestroming op dat moment is zo’n MCS vervolgens gedoemd om net west van de regio te trekken. Evenwel is daarbij het uiterste westen van België ook wel gevoelig voor het oostelijke deel van het eventuele MCS.
Gezien de shear-waarden (en positieve STP/SCP parameters) moeten we toch rekening houden met een goed gestructureerd MCS, eventueel lijnvormig van structuur (squall-line). Al moeten we ook rekening houden met een lokale supercell want het windprofiel onderin lijkt nogal gekrompen onderin (vandaar ook de hoe SRH03). Dit wordt mede veroorzaakt omdat (op basis van diverse meso-modelle) er zich in de thermische vore een meso-low zou kunnen vormen over het Kanaal of westen van de Benelux. Dit is altijd potentieel gevaarlijk want kan zorgen voor sterk gekrompen windprofielen en hoge heliciteit! We zullen de komende runs moeten afwachten om meer details te kunnen geven…
Het is de verwachting dat de CONV.LINE morgenochtend over het land trekt (dat kan snel gaan) en het is goed mogelijk dat een 2de MCS zich vormt in de RI van de jetstreak over N-FR. Dit MCS zou dan wel gedeeltelijk over de Benelux trekken maar we wachten met het geven van meer details op de volgende run.
Voorlopig geven we een MDT RISK voor het westen van de regio, om reden van het al dan niet schampende MCS waarbij bij deze onweersbuien ook gevaarlijke windverschijnselen kunnen optreden en ook hagel kan vallen > 2cm. Extreme toestanden zijn minder waarschijnlijk want het zou allemaal nog een pak onstabieler kunnen en ook de shear blijft nog wel net binnen de perken.
©Karim Hamid
Nee, geef mij deze site maar .
Sluit ik me volledig bij aan
Gewoon afwachten en O-O in de gaten houden, dat is veel beter
Wanneer heeft paulusma dat gezegd en wat heeft ie gezegd?
Geef mij maar Helga en Peter
Boven nl kan wel kloppen, maar boven belgie volgens mij niet, want de wolkenhoogte kaart van buienradar laat daar duidelijk wat anders zien. Maar misschien hebben zij het fout hoor, maar lijkt me beetje sterk anders zijn er wel heel veel valse echo's.
gr,
Maarten
gr,
Maarten
Sorry, ff apeldoorn bellen had die echo's nog niet gezien.. lol
www.pietpaulusma.nl en lees zijn blog
Daar klopt niet veel van de nacht van vrijdag op zaterdag.. het word vrijdag 19 graden, dus wat voor overgangsweer moet daar nu zwaar voor zijn