LILLE - Een mini-tornado heeft zondagavond laat door het Franse dorp Hautmont geraasd. Een persoon kwam om het leven en zeven mensen raakten gewond doordat de tornado meer dan veertig huizen liet instorten. Dat maakten de autoriteiten bekend.
De reddingswerkers zoeken nog naar overlevenden. Mogelijk liggen nog mensen onder het puin.
In het nabijgelegen dorp Boussieres-sur-Sambre raakten twee mensen gewond. Hier raakten zes woningen zwaar beschadigd.
bron: ANP
Een mini tornado zorgde gisteren voor heel wat ravage in het noorden van Frankrijk. Huizen stortten in en een groot aantal bomen en elektriciteitspalen gingen tegen de grond. Er vielen twee doden en negen gewonden. Ze kwamen allen onder brokstukken van hun instortende woningen terecht. In het Nederlandse Groningen werd na een windhoos een woning onbewoonbaar verklaard. Ook bij ons was er heel wat overlast. Vooral de provincies Limburg en Vlaams-Brabant, en enkele delen van Wallonië, kregen het hard te verduren. Door de zware regenval is het treinverkeer vanochtend op verschillende lijnen gestoord.
Dode en gewonden
Het noord-Franse Hautmont werd het zwaarst getroffen door de mini-tornado. Veertig huizen gingen gedeeltelijk tegen de vlakte, enkele bezweken helemaal onder het natuurgeweld. Zeven mensen raakten gewond, twee mensen kwamen om het leven onder het puin van hun woning. Vannacht werd het lichaam van een zeventigjarige vrouw geborgen. Vanochtend, rond 7.15 uur, werd het lichaam van een man vanonder zijn woning gehaald. De hulpdiensten zijn nog zoek naar zijn echtgenote die zich vermoedelijk ook nog onder de brokstukken bevindt.
Dak van rusthuis
In Boussières-sur-Sambre stortte een huis volledig in. De twee bewoners werden met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis gebracht. Het dak van een rusthuis in Hautmont en het dak van het ziekenhuis van Maubeuge raakten beschadigd. Meerdere bewoners van het rusthuis, waar veel mensen met zware aandoeningen verblijven, moesten worden overgeplaatst naar andere instellingen. De zuurstofvoorziening in het rusthuis raakte defect, zodat de brandweer zuurstofflessen moest leveren vanuit Rijsel.
©Hln | Gewijzigd: 1 februari 2017, 15:27 uur, door Joyce.s
Ik denk dat wij in Nederland in de nabije toekomst nog niet met dit soort zaken te maken krijgen maar op de iets langere termijn sluit ik dit zeker niet uit. Ik zie tegenwoordig weertypes in Nederland die ik 10 a 15 jaar geleden hier ook niet zag. Wat mij betreft mag het want een tornado blijft een spectaculair gezicht maar de persoonlijke en materiële schade die dit met zich meebrengt wegen hier niet tegenop...
Groet,
Maarten
krijgen we een tornado alley in nederland
Ha ha ha en welke vallei had je in gedachte dan in Nederland?? Ik hoop niet bij mij in de buurt... | Gewijzigd: 4 augustus 2008, 10:49 uur, door MaartenDeBilt
Ik denk dat wij in Nederland in de nabije toekomst nog niet met dit soort zaken te maken krijgen maar op de iets langere termijn sluit ik dit zeker niet uit. Ik zie tegenwoordig weertypes in Nederland die ik 10 a 15 jaar geleden hier ook niet zag. Wat mij betreft mag het want een tornado blijft een spectaculair gezicht maar de persoonlijke en materiële schade die dit met zich meebrengt wegen hier niet tegenop...
Groet,
Maarten
De Estofex... waar kan je deze bekijken?