groetjes
Eindelijk lotgenoten!!!! Heb me de laatste jaren erg onbegrepen gevoeld, omdat ik volgens mijn omgeving mij niet moest aanstellen. Ik ben ook zo'n neuroot, die in de kelderkast gaat zitten. Hyperventilerend en wel. Heb het gevoel dat de angst steeds erger wordt.
Sta nu op de wachtlijst voor EMDR ( nieuw soort therapie ), maar hoop ook door jullie iets van mijn angst kwijt te raken.
Heb in een ver verleden straatvrees gehad en af en toe heb ik het gevoel, dat de ene fobie (straat) zich voor de andere(onweer) heeft ingeruild.
Misschien een domme vraag (ben af en toe nog een digibeet), hoe kan ik dan met jullie chatten als het onweert?
Vriendelijke groet
Solskin( vrouw, 60 jaar)
alleen ben ik pas10. ik probeer er ook vanaf te komen, las op twitter iets leuks: bliksem is een satteliet van google earth sdie een foto maakt, de donder is deie zelfde satteliet die heel erg zoemt en bromt! S uc6!
Ben nu 50 jaartjes oud.....vroeger als klein kind werdt ik door mijn ouders wakker gemaakt als het onweerde, kleren aan en waardevolle spullen binnen handbereik.
Dat heeft me toen angstig gemaakt voor onweer.
In de jaren erna heb ik die angst overwonnen en kon ik genieten van onweer, tot vorige week.
Het was donderdagnacht rond half 3, het onweer stelde niet zoveel voor...TOT DIE ENE KNAL!! (inslag).
Hier (flat van 7 verdiepingen)boel schade aan electronische apparatuur, zodat er tot op de dag vandaag nog bewoners verstoken zijn van internet en tv.
Als het onweerde ging ik altijd lekker op mijn balkon zitten,en genieten v.d lichtshow.....maar dit laat ik voorlopig maar even!!!
Ben nu 50 jaartjes oud.....vroeger als klein kind werdt ik door mijn ouders wakker gemaakt als het onweerde, kleren aan en waardevolle spullen binnen handbereik.
Dat heeft me toen angstig gemaakt voor onweer.
In de jaren erna heb ik die angst overwonnen en kon ik genieten van onweer, tot vorige week.
Het was donderdagnacht rond half 3, het onweer stelde niet zoveel voor...TOT DIE ENE KNAL!! (inslag).
Hier (flat van 7 verdiepingen)boel schade aan electronische apparatuur, zodat er tot op de dag vandaag nog bewoners verstoken zijn van internet en tv.
Als het onweerde ging ik altijd lekker op mijn balkon zitten,en genieten v.d lichtshow.....maar dit laat ik voorlopig maar even!!!
altijd fijn, die flinke knallers... ik heb ze ook wel eens meegemaakt, als het in de buurt of zelfs bij de buren insloeg. Dat was toen ik nog klein was, met een flinke knal en een hoop schade. Toch ben ik daar nooit echt bang van geworden. Maar het blijft schrikken!
Mvg Tatanka | Gewijzigd: 12 augustus 2012, 22:40 uur, door Tatanka
Tot vorig jaar raakte ik bij de minste kans op onweer al in paniek, als het onweerde zonderde ik mezelf af in een klein hoekje met allerlei afleiding (boeken, mp3-speler, laptop, puzzels, etc.) maar niets hielp. Ik zat de hele bui huilend van paniek in een hoekje en durfde steeds lang na de bui nog niet tevoorschijn te komen. Na het onweer van 28 juni vorig jaar was ik het goed zat. Ik was op dat moment alleen thuis en doodsbang en dat wilde ik niet meer. Dus ben ik toen in stapjes gaan werken. Eerst heb ik foto's van onweerswolken bekeken, daarna foto's van bliksem, en daarna filmpjes van onweer. Eerst van wat geflits, en steeds verder tot aan filmpjes van inslagen dichtbij de camera. En ondertussen ben ik mee gaan lezen bij de onweerskansentopics hier op het forum. Ik las het enthousiasme van iedereen hier, keek de dag na het onweer naar foto's en filmpjes van leden en las hun chase-verslagen. En uiteindelijk werd ik zo meegetrokken in hun enthousiasme dat ik ook enthousiast werd. Daarna kwam de winter, zonder onweer, en na de winter vertrok ik naar Ierland, naar een regio waar het nooit onweerde. Toen ik eind mei terug kwam naar Nederland, dacht ik dat ik helemaal opnieuw kon beginnen. Een beetje heb ik dat gedaan, dus weer opnieuw eerst foto's van bliksem bekeken en daarna filmpjes. En weer meelezen in de onweerskansen topics. En toen kwam de eerste onweersbui, de grote test. Het was een klein buitje die niet over ons trok, maar langs ons, en daarom niet zo heftig was. Ik stond door het raam te filmen en kwam erachter dat dat niet lukte, dus filmde ik boven door het open raam, en toen dat ook niet lukte ben ik buiten gaan staan filmen. En ik was zo trots op mezelf! Ik had gewoon buiten gestaan terwijl het onweerde én ik had een bliksemfoto!
De buien erna ben ik blijven pakken met mijn camera. Ik doe dus wat studio dewolf hierboven zegt, ik speel een soort spelletje met het onweer. Ik zet mijn camera neer en probeer bliksems te vangen op de film. Na het onweer probeer ik daar print screens van te maken. Als dat is gelukt, ben ik er actief mee bezig geweest én heb ik resultaat, namelijk een bliksemfoto! En het enthousiasme wat dat overlevert is zoveel sterker dan de angst. Die angst heb ik nu alleen nog als het 's nachts onweert, maar ook dat wordt steeds minder. Ik heb er keihard aan gewerkt en ben van echt panisch bang voor onweer naar fan van onweer gegaan.
Misschien heb je er wat aan. Als je ziet van wat voor angst ik ben gekomen en waar ik nu ben, zie je dat het echt mogelijk is om je angst te overwinnen, al is die angst nog zo extreem. Heel veel succes!
https://www.youtube.com/watch?v=cUGInlHkMJM&feature=plcp vanaf 10:35
Ik had ook spreekbeurt gedaan over de onweer maar ik was niet zo bang.
In juli 2004 was ik met mijn ouders aan het kamperen in zuid Limburg, in een tent, bovenop een heuvel, onder een hele grote boom. En toen brak er een gigantische bui los 's nachts. Zelfs mijn vader, die nooit ergens bang voor is, was toen bang. En ik dacht dat ik doodging van de angst, ik was al panisch bang, en dan zoiets meemaken. Al zou ik volledig over mijn angst heen komen, in een tentje bovenop een heuvel onder een grote boom zal ik altijd bang blijven voor onweer. Maar dat is logisch, want dat is ook hartstikke gevaarlijk.
Vorig jaar voordat het los ging op 28 juni, was er 's morgen ook een flinke bui hier in Spijkenisse. Ik was toen alleen thuis en zat huilend in een hoekje op de trap, doodsbang. Pas een half uur na de bui durfde ik van de trap af te komen. Vorige week zondag onweerde het hier ook flink, flinke inslagen dichtbij. Vergelijkbaar met die bui van vorig jaar. En waar zat ik dit jaar? Met mijn camera in de deuropening! Het is zo'n enorm verschil en ik had nooit verwacht dat ik dat ooit zou bereiken. En ik zou heel graag andere mensen die bang zijn willen helpen om dat ook te bereiken. Ik zit er zelfs al een tijdje over na te denken om zoiets te doen. | Gewijzigd: 13 augustus 2012, 21:05 uur, door MyrShalom
https://www.youtube.com/watch?v=NurOKGZ-W6k&feature=plcp
De tent onder de hoge boom op de heuvel is inderdaad zeer gevaarlijk. Op de bergen nog meer gevaarlijk. Je kunt daar amper schuilplaatsen vinden. Op 28 juli 2012 zat ik in Oostenrijk op de bergen. Het was mooi weer maar ik herkende die wolken. Dus straks ging de onweer komen dus wij gingen niet te ver van de restaurant en ik had gelijk want er kwam een onweer en het waait veel en zelfs hagel. Er was zelfs 1 blikseminslag op dorp daarbeneden die waarschijnlijk brand veroorzaakte.
https://www.youtube.com/watch?v=jvawGudOep8&list=UUomcH77TKIXLjiQv-vmt-kw&index=2&feature=plcp
Klinkt heftig zeg, dat verhaal!
Het ging een poosje beter nadat ik de bliksem ging fotograveren.
Totdat we op vakantie gingen in een tentje.. en het zo gruwelijk hard en dichtbij onweerde..
Ik voelde de grond onder mij trillen bij elke knal. zo hard lopen huilen en trillen van angst. Ik dacht echt dat ik dood zou gaan die nacht.
Dikke ruzie gehad met mijn vriend aangezien ik in de auto wou zitten, maar hij het zelfs te gevaarlijk vond om nu de tent uit te gaan.. ( ja wat is er gevaarlijker dan op een open veld te liggen in je miniscule tentje.. )uiteindelijk de auto mee ingesleurd en toen ging het goed.
Na die extreme onweersbui nog geen erge bui weer gehad.....Maar o zo bang op dagen als deze dat het overal al voorspeld word.
mijn mp3 ligt al klaar naast mijn bed :P
Nu werkte het fotograveren van de bliksem voor mij super motiverend en hoopte ik juist op een nieuwe flits..
Maar nu ben ik intussen verhuist naar een huisje in de binnenstad en mijn enige uitzicht is de huizen voor mij.
Foto's maken dus geen optie meer. Daarnaast enkel glas en trillen mijn ramen al zodra mijn bovenbuurvrouw door haar kamer loopt.
En klinkt alles hier harder door de echo door de smalle straatjes heen.
Dus ik ben ontzettend benauwd voor de 1e onweersbui die komen gaat....
Iemand nog tips??
Het beste is natuurlijk dubbel glas laten zetten als dat mogelijk is.
Ook hier een angsthaasje voor onweer ;-(..ik heb precies hetzelfde als Nina, het eerste verhaal dat ik las op deze site. Ik irriteer me enorm aan mezelf als ik die angst heb, maar ik kan het niet helpen ook al zeg ik zo vaak tegen mezelf: stel je niet aan, je bent binnen, je ramen en deuren zijn dicht, stekkers zijn eruit..en dan ga ik voor mn bed zitten (in die kamer heb ik nl geblindeerde rolgordijnen) . Ik woon in een flat van 3 hoog en woon ook op de derde verdiepi.ng. Haaks van mij staat een flat van ongeveer acht hoog en eentje van 6 hoog met wel water en hoge bomen er tussen in. Ik houd altijd mn hart vast als het om die bomen gaat en dan denk ik..please please blijf overeind staan. Spulletjes van zink en staal en zo haal ik voor een bui al van mn balkon..en ook al neem ik deze maatregelen: het zweet breekt me uit als het vlak boven me hangt. Vroeger was het minder erg, maar sinds ik hier woon is het erger geworden. Waarschijnlijk ook omdat ik alleen woon en tussen en boven al die flats klinken de donders/scheuren dan enorm. En..vorig jaar is het in deze buurt ingeslagen in een (3 hoog) flat. Alleen alle electronica kapot. Maar dat kan toch helemaal niet als je een bliksemafleider op je dak hebt? of wel?..geen idee..
Nu, sinds kort, heb ik er zelfs de balen van als het weer eens benauwd warm wordt, want dat betekent dan vaak felle buien. Niet leuk, terwijl ik altijd erg van de lente en de zomer houd...op zich is het niet zo erg om bang te zijn (het maakt je allerter), maar het neemt steeds ergere vormen aan (de hele dag buienradar in de gaten houden bijvoorbeeld) en mn hele dag is dan naar de filistijnen. Soms helemaal niet nodig (achteraf) omdat de buien dan toch meevallen. Heeel irritant (van mezelf). Ik heb de tips gelezen, maar het gevoel gaat niet weg. Ik voel me niet veilig in mn eigen flat. Laatst vertelde mij iemand dat ik geen aardschakelaar in mijn meterkast heb....???? had er nog nooit van gehoord. Is dit gevaarlijk ivm onweer? hoeveel kans is er dat het in deze flat inslaat? weet niet eens of we een bliksemafleider op het dak hebben. Kunnen de bomen voor en achter mn flat (die hoger zijn dan de flat) kwaad?..allemaal vragen die door mn hoofd schieten...word r gek van! zodra ik op buienradar zie dat het niet meer in onze wijk is, ben ik gerustgesteld en durf ik weer naar de woonkamer te gaan (nog niet de apparaten aan).
Kan het overigens ook kwaad om tijdens de buien je mobiele telefoon (zonder Wifi) te gebruiken?
Ik denk ook dat ik te weinig weet over onweer. Enige dat ik weet, is dat het ontlaadt via de grond...maar ja
Wil heel graag antwoord op mn vragen en please geen enge verhalen over inslag in flats (helpt niet )...
Groetjes Mandy