Later vandaag kans op zware buien
Vanaf de tweede helft van de middag is er kans op een lokale zware onweersbuien, met hagel en windstoten. In de avond volgen er meer buien vanuit het zuidwesten.
Vanaf ongeveer 15:00 uur is er kans op een lokale zware onweersbui.
Dus nog 2 uurtje kimmey hier komen de wolken ook al
Ik zie het wel, voorlopig vind ik het binnen lekkerder dan buiten. En om wat af te koelen heb ik gister nog en aantal leuke foto's gevonden.
Het zegt me allenaam niks.. De afgelopen dagen vind ik deze site het meest geloofwaardig
Het zegt me allenaam niks.. De afgelopen dagen vind ik deze site het meest geloofwaardig
Dank je wel voor het compliment. Dat wardeer ik enorm
Ja zo denk ik er ook over, het KNMI zegt me na een aantal mis voorspellingen ook niets
Ik hou het lekker bij deze site. En het is gezellig hier. Ik heb deze site zowiezo de hele dag op de achtergrond
aan staan
Opgesteld: 31 Juli 2008 om 13:00u door Piet Berger
Vandaag en morgen nemen de kansen op (zwaar)onweer sterk toe.
We hebben dan te maken met de passage van het koufront van het atlantisch laag.
Voor het koufront uit zitten twee termische vore's welke dan voor significant onweer kunnen zorgen.
Op dynamisch gebied lijkt de shear wat gunstiger uit te komen, maar neemt ook deze keer geen gevaarlijke waarden aan en is de positie van de Jet-streak ook niet gunstig.
Als we kijken naar de wind-schering kan het toch uitmonden in een onweersituatie waarin stevige buien(complexen) gegenereerd worden zoals MCS/squall-line waarbij de toppen kunnen doorstoten tot boven de 12 km (wat behoorlijk fikse buien kan betekenen).
Al met al lijken de kansen op (Zwaar)onweer donderdag weer toe te nemen.
Weermodellen laten indicaties van een MCS (Meso Convective System)zien in de nacht van donderdag naar vrijdag.
Deze kunnen gepaard gaan met veel ontlading, hagel(2cm), (zware)windstoten en overvloedige regen.
Ook kunnen er in de avond al geisoleerde buien ontstaan die ook gepaard kunnen gaan met (Zwaar)onweer.
situaties waarin grote hagel en zware windstoten voorkomen zullen lokale verschijnselen zijn.
We gaan de situatie natuurlijk goed in de gaten houden, omdat plaatsbepaling erg moeilijk is op dit moment.
En er worden natuurlijk mooie vids en pix geschoten.. Het is idd ook gezellig
Ik heb die MCS liever voor dat het donker word..
'Snachts is er niets aan
300 procent mee eens, Jan, en alle anderen, dit is echt een supersite, betse op het net!!!!!!
of ff vliegtuig pakken, 1 uur :P
Per VIS satellite imagery, convective initiation appears imminent over Normandy, Pays-de-la-Loire, Centre and Poitou. The presence of about 15 m/s of shear in the lowest 3 kilometres creates an excellent environment for the development of a strong linear, bowing convective system as inital convective cells merge. Given that the Paris and Bordeaux soundings at 12 UTC indicate dry air layers above the boundary layer in the lower troposphere, strong cold pools will likely form. Hence, damaging gusts are expected as well as localized large hail. As strong 10-15 m/s low-level (0-1 km bulk) shear is forecast to develop across NW and N-central France during the late afternoon and evening, a few tornadoes will be possible as well.
The storms will likely move to the NE or ENE during the afternoon and evening into north-central France and later into the Benelux and NE France. During the late evening the severe threat should gradually diminish as the boundary layer cools. | Gewijzigd: 31 juli 2008, 16:07 uur, door stratocumulus
Hoezo neemt het onweer af???
Na ongeveer 20.00 nemen eventuele zware onweersbuien die door de warmte zijn onstaan lanzaam in betekenis af, dan begint het (zoals elke avond) af te koelen, vandaar. Op het koufront die erachteraan komt zit opnieuw onweer!