Op dynamisch gebied lijkt de shear wat gunstiger uit te komen, maar neemt ook deze keer geen overtuigende waarden aan en is de positie van de Jet-streak ook niet gunstig. De aanwezige WAA en de wind-schering, samen met matige tot sterke onstabiliteit kan toch uitmonden in een onweersituatie waarin stevige buien(complexen) gegenereerd worden zoals MCS/squall-line.
Al met al lijken de kansen op (Zwaar)onweer donderdag weer toe te nemen. Weermodellen zoals GFS laten een MCS (Meso Convective System)zien in de nacht van donderdag naar vrijdag. Deze kunnen gepaard gaan met veel bliksem ontlading, hagel, windstoten en overvloedige regen.
We gaan de situatie natuurlijk goed in de gaten houden, en bij goede vooruitzichten zal er zeker een chase volgen.
In samenwerking met Piet Berger
Afbeelding Karim Hamid
Timing van de buien lijkt me ook goed zodat er weer de nodige foto's en filmpjes gemaakt kunnen worden.
In de nacht van donderdag op vrijdag zal de hitte van de afgelopen dagen verdreven worden. De buien die dit doen kunnen zwaar uitvallen en erg veel neerslag veroorzaken.
Donderdag begint de dag zonnig en zal de temperatuur oplopen tot ongeveer 30 graden. De luchtvochtigheid neemt al wel toe, waardoor het erg benauwd kan aanvoelen. Donderdagmiddag trekken vanuit het zuiden buien het land binnen. Deze buien gaan gepaard met onweer en mogelijk veel neerslag. De buien bereiken in de avond het noorden van het land.
In de nacht van donderdag op vrijdag zijn er stevige onweersbuien waarbij veel neerslag in korte tijd kan vallen. Dit zou op veel plaatsen meer dan 20 millimeter kunnen opleveren. Plaatselijk zou dit wateroverlast kunnen veroorzaken.
©Weeronline
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Ik vond het vandaag ook wel lekker hoor
Lekker op het strand.. Straks lekker onder de veranda bier nuttigen
Het zal trouwens morgen wel opnieuw broeierig worden
Dan hoop ik dat ze wachten tot dat ik uit m'n werk ben... anders mis ik het weer allemaal Kom maar op met een mooie rolwolk ofzo...
Ik ben hier nieuw dus stel ik mij even voor.
Mijn naam is John en ben 40 jaar
Ik woon in Vlaardingen en ben geboren in Rotterdam
Aan de datum van mij aanmelding kun je zien dat ik sbs6 heb gekeken
Nou vragen staat vrij, dus mijn eerste er maar gelijk op
:| Gaan er nog mensen op jacht deze dagen ?
Ik hoor dat graag om misschien ook gelijk mensen te ontmoeten
beter dan thuis plakken met dit weer
Aan de datum van mij aanmelding kun je zien dat ik sbs6 heb gekeken
Leukkkk! Welkom hoor...
Morgen ga ik niet op pad, ben Maandag al (geslaagd) op pad geweest en ik houd het hierbij. Morgen een fotoshoot doen in de Drunense Duinen. Wel lekker vroeg wanneer 't nog niet zo warm is, en hopen dat ik leuke plaatjes kan maken
De laatste week is het al vaker gebleken dat de verwachtingen niet juist waren.
Nu staat voor donderdag opeens een tropische dag 30C op de planning, dat was eerder niet zo.
Ook zijn de regenkansen weer toegenomen en daarbij ook de onweerskansen.
Dat er onweer komt als het heel warm is geweest is niet zo gek, daar geloof ik wel in.
Het onstabiele weer baart me meer zorgen.
Vandaag was een prima dag, daar niet van maar zo zijn er nog niet zoveel geweest.
Het blijft een beetje op en neergaande beweging.
Dan weer droog, weer wat zon, een temperatuurstijging gevolgd door een daling.
Ik mis de constante factor. Dat is minder mooi voor de onweerliefhebbers maar wel zo prettig voor de vakantiegangers.
Als de vakantietijd voorbij is mag het wat mij betreft weer onweren.
Opgesteld: 31 Juli 2008 door Piet Berger
Donderdag naar vrijdag nemen de kansen op (zwaar)onweer sterk toe.
We hebben dan te maken met de passage van het koufront van het atlantisch laag.
Voor het koufront uit zitten twee termische vore's welke dan voor significant onweer kunnen zorgen.
Op dynamisch gebied lijkt de shear wat gunstiger uit te komen, maar neemt ook deze keer geen gevaarlijke waarden aan en is de positie van de Jet-streak ook niet gunstig.
De aanwezige WAA en de wind-schering, samen met matige tot sterke onstabiliteit kan toch uitmonden in een onweersituatie waarin stevige buien(complexen) gegenereerd worden zoals MCS/squall-line bij de doortoch van de tweede vore.
geen zien de toename van de Low Level shear en SRH is het onstaan van bowecho of supercell ook niet geheel uitgesloten.
Al met al lijken de kansen op (Zwaar)onweer donderdag weer toe te nemen.
Weermodellen zoals GFS laten indicaties van een MCS (Meso Convective System)zien in de nacht van donderdag naar vrijdag.
Deze kunnen gepaard gaan met veel ontlading, hagel(2cm), (zware)windstoten en overvloedige regen.
\
bron afbeeldingen: Karim Hamid (severe weather outlook benelux)