Hierbij mijn eerste post op dit forum..
Ik ben altijd al gefascineerd geweest door onweer. Als het onweert, dan laat ik het niet na om er toch ff naar te kijken, en soms probeer ik het ook wel eens te filmen (met de inmiddels toch wat inferieure cam van mijn mobiel).
Ongeveer 2 jaar geleden liep ik in Amsterdam Sloterdijk van mijn werk naar station Sloterdijk. Het was in de verte wat aan het rommelen, maar van een heftig onweer was geen sprake. Het regende wel, dus ik had een paraplu opgestoken, en zo liep ik richting de Crystal Tower (een hoge flat bij sloterdijk).
Voor het gemak ff een kaartje er bij: http://maps.google.nl/maps?ie=UTF8&ll=...mp;t=h&z=18
Je ziet hier het kruispunt van de radarweg met de basisweg. Aan de rechterkant van dit kruispunt loopt een voetgangers/fietspad dat van noord naar zuid loopt, richting de crystal tower (het driehoekige gebouw, met gebogen onderkant).
Ik liep halverwege het stukje voetgangerspad tussen de linker en de rechter rijstrook van de basisweg, toen de bliksem voorlangs de crystal tower insloeg in een electriciteitsmast van de spoorweg die voor de crytal tower over een viaduct loopt, op de kaart ongeveer ter hoogte van het witte vierkantje wat je tussen de tower en de spoorweg ziet.
Ik kan je vertellen.. dichterbij hoeft van mij niet. Ik zag de omgeving volledig oplichten, en zag nog net hoe die bliksem in de electiciteitsmast sloeg, en hoe vervolgens de vonken naar beneden dwarrelden. Terwijl de nekharen overeind sprongen, begon gelijk na de inslag een knetterende donder.. meer een knal eigenlijk, Niet echt diep van geluid, maar meer een explosief knetterend geluid dus.
Ik stond als aan de grond genageld.. Ik besloot dat het tijd was om mijn paraplu maar evcen op te bergen, maar wel verder te lopen tot aan het verkeerslicht. Mijn pad voerde mij onder het viaduct door, onder de electriciteitsmast door waar zojuist de bliksem wat ingeslagen. Aangezien mij de kans klein leek dat hij 2 keer op dezelfde plaats in zou slaan, ben ik maar doorgelopen.
De adrenaline heeft nog ruime tijd door mijn aderen gegiert.