ik heb 2 verschillende foto's van website's die het verschil laten zien.
op foto 1 zie je de shelfcloud
deze zit aan de onderkant van de buienwolk vast.
deze is te herkennen aan de rare structuren en kleuren.
een shelfcloud heet zo omdat het lijkt of er boeken opgestapeld zijn zoals in een boekenkast.
het heeft ribbelige structuren en de kleuren boven de wolk zijn wit, blauwig of soms bruinig hangt ook af hoe de zon staat en de hoeveelheid neerslag.
aan de onderkant is het pikdonker.
op foto 2 zie je de rolwolk.
een rolwolk staat los van de onweersbui en beweegt zich voort om zijn eigen as (dus hij rolt zich als het ware zich naar voren), daarom heet het een rolwolk.
een rolwolk kun je herkennen als een witte of zwarte wolk die er rond uit ziet.
aan de onderkant van de rolwolk is het pikdonker zwart of grijs.
beide horen tot de wolken naam (arcus) die onstaat als hete lucht wordt aangevoerd en koude lucht eromheen cirkelt.
beide worden waargenomen bij zware onweersbuien.
meestal na de passage van deze wolken waait het hard en regent als het giet.
ik hoop dat ik jullie hierover heb geinformeerd. | Gewijzigd: 28 juli 2008, 22:26 uur, door shelfcloud
en wat ik me dan ook afvraag, ben die term hier al een paar keer tegengekomen...
wat is een "whalesmouth"?
Ik dacht dit.
| Gewijzigd: 28 februari 2017, 10:35 uur, door Joyce.s
ja dat klopt,
dit is te zien achter de shelfcloud.
en hier is het windstil of waait het gigantisch hard.
ik vindt het zelf een mooi gezicht, want de wolken hebben soms een aparte structuur en kleur.
maar whales mouth komt niet altijd voor. alleen bij een goed ontwikkelde shelfcloud is deze wolk te zien.
ik weet zelf waarom het whales mouth heet vanwege de structuur die op een walvis mond lijkt.
| Gewijzigd: 29 juli 2008, 10:59 uur, door shelfcloud
je hebt waarschijnlijk een uitstervende shelfcloud gezien. of eentje die nog moest ontwikkelen.
maar je kan gelijk hebben.
Shelfcloud heb ik eigenlijk nog maar 1 keer gezien..
Whalesmouth wel vaker
Mooie fotos trouwens.. En mooi filmpje Kimmey
dus die wolk over den bosch afgelopen zaterdag (http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=8746) is en rolwolk als ik het goed zie!
nee, je hebt een shelfcloud gezien, mensen verwarren shelfcloud voor rolwolk omdat de onderkant zo rond is gestructueerd. daarom lijkt het of je een rolwolk hebt gezien, een shelfcloud komt ook binnen schijven omdat ie aan de bui zelf vast zit, een rolwolk beweegt zich rollend voort en staat los van de bui
om een rolwolk te kunnen produceren moet het land helemaal vlak zijn en goed opgewarmd. in nederland is het wel plat, maar de grond word niet voldoende verwarmt.
op zee is het plat en is het water al warm van temperatuur. daarbij komt de zon nog eens bij. dus kan de rolwolk zich goed ontwikkelen.
daarom zie je meer rolwolken op zee dan aan het land.
De lucht trok eerst mooi dicht en het was aan het gerommel te horen dat er onweer aan zat te komen.
Plotseling begon het hard te waaien en sloegen de wolken tegen 180 op tilt.
Onderstaande foto's kon ik nog net op tijd maken boven de stad van Den Bosch.....ik moet het zeggen dat dit alles van wind, gerommel en snelle activiteit van de wolken een kippevel gevoel gaf.
Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Nu ben ik nog maar een leek dus als mensen er een leuke toevoeging bij hebben dan is dat van harte welkom.
De lucht trok eerst mooi dicht en het was aan het gerommel te horen dat er onweer aan zat te komen.
Plotseling begon het hard te waaien en sloegen de wolken tegen 180 op tilt.
Onderstaande foto's kon ik nog net op tijd maken boven de stad van Den Bosch.....ik moet het zeggen dat dit alles van wind, gerommel en snelle activiteit van de wolken een kippevel gevoel gaf.
Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Nu ben ik nog maar een leek dus als mensen er een leuke toevoeging bij hebben dan is dat van harte welkom.
Als jij zegt dat de wolken ineens op tilt sloegen, zou dit wel eens een shelfcloud in ontwikkeling geweest kunnen zijn. Je ziet de contouren er al van, maar je ziet dat hij nog niet 100% ontwikkeld is!