Tussen 3.30 en 5u echt enorm zwaar (hoogte)onweer met om de 2seconden een flits en korte tijd veel regen. De Knallen waren met name tussen 3.45 en 4.00 erg hard, vaak trilde de ramen zowat...
Om half 6 zag ik het zelfs nog vaag weerlichten.
Nou..... Ik heb er zelfs nog een mini bliksempje op gekregen, dus ik mag niet meer klagen...
ik op de buien radar kijken, zag er veel belovend uit, en om 23uur was er ozonlucht, die lichtflitsen kwamen steeds dichterbij maar een beetje gerommel, echte knetters niet gehoord nog wel lekker buiten gestaan in de regen (het ging niet hard) en net zoals (de laatste tijd) altijd trekt het verder helemaal onder Breda langs en hebben we geen noodweer met vet onweer. voor de rest heeft het wel aardig geregend(maar kon weer geen regenhoeveelheid aflezen door die stomme spin in de digitale regenmeter, hij heeft die wipwap vastgezet met een spinnedraad:-( ) ik ben vergeten hoveel er in de ouderwetse regenmeter zit.
afwachtend op het weer waar de KNMI iedere keer voor waarschuwt
Ik denk dat dat lelystad dan de laatste lightshow heeft gehad, want om half 3>kwart voor 3 begon het hier flink te knetteren, zeer veel weerlicht, ik dacht dat het maar een k***edag zou worden.
Maar toch nog wat meegepikt, ach en nieuwe rondes nieuwe kansen, ben benieuwd wat het morgen word!
Vooral onweer. Maar sinds ik lid ben van deze site ben ik me eigenlijk steeds meer gaan verdiepen in het onstaan van onweer. Maar ook ik tast vaak in het duister als het gaat om die typische termen zoals MCS, CAPE, CONV. etc. etc.
Kortom...
Ik weet het ook niet
Maar ik weet wel dat er ook vandaag weer code geel is in Nederland
Dus overal kunnen gemakkelijk buien ontstaan, en er staat vandaag iets meer wind
Convectie:
Convectie heb je zelfs ook thuis als de verwarming aan staat. Dit zijn verticale luchtbewegingen die onstaan door plaatselijke verwarming van (de verwarming) of in het geval van het weer, het aardoppervlak. Stijgende lucht dus. Dit kan, afhankelijk van andere factoren, een trigger zijn voor (onweers) buien of langduriger regen. Zo zijn weerfronten, die het verschil markeren tussen verschillende luchtsoorten, bijvoorbeeld ook convectieve systemen. De stijgende bewegingen van de lucht op zo'n front veroorzaakt bewolking en regen (op actieve koufronten vaak ook onweer).
De 2 rode linen gemarkeerd met CONV LINE zijn CONVERGENTIELIJNEN. Geen convectie, maar convergentie.
CONVERGENTIELIJN:
Convergentie betekent het naar elkaar toestromen van luchtdeeltjes. Een voorbeeld is als een luchtmassa wordt gedwongen naar elkaar toe te stromen als het tussen bergen door moet. Maar (plaatselijke) Thermische (=temperatuurs) verschillen kunnen ook convergentie veroorzaken.
Het komt er op neer op de weerkaart dat een convergentielijn een redelijk smal gebied is waar lucht naar elkaar toe stroomt. vaak is er bij het passeren van een conv. lijn een duidelijke of minder duidelijke windsprong. Voor de conv. lijn is de wind dan bijvoorbeeld oostelijk, erachter noordwestelijk.
deze windtegenstelling veroorzaakt het omhoogduwen van de lucht bij de conv. lijn in de buurt. Hierdoor onstaan er vaak buien. Gisteren lag er bijvoorbeeld boven oost Belgie een conv. lijn, die de buien die ontstonden activeerde, vandaar de heftige buien daar.
Bij een conv. lijn zie je dus vaak buien of zelfs een complete buienlijn. Afhankelijk van andere omstandigheden kunnen deze heftiger of minder heftig zijn.
Convergatielijnen komen ook, maar niet alleen vaak voor voor een koufront uit. Dus convectielijnen zitten niet per definitie vast aan koufronten.