zoals ik het kan bekijken komt de wind (in lage en hogere luchtlagen) uit het z.o.
dus met mijn beperkte kennis denk ik dat het daar vandaan komt
ik richt mijn oog (en camera)die kant op
in de hoop later vanmiddag wat mooie wolken te kunnen fotograferen
zoals die van gisteavond, maar had helaas geen camera mee
Tussen een hogedrukgebied boven Scandinavië en een complex lagedrukgebied boven de Oceaan (met uitloper over FR) wordt geleidelijk aan vochtigere en onstabielere lucht naar onze regio gestuurd. We herkennen hierin 2 thermische tongen (theta-w-tongen op 850 hpa), een eerste over NW-FR dewelke tegen de namiddag over BE arriveert en een tweede (bredere) tong over Tsjechje dewelke tegen hetzelfde tijdstip over het oostelijke deel van NL verwacht wordt. Vooral aan de westelijke eerste tong is een duidelijke CONV.LINE gekoppeld met opvallende windsprong in de modellen. Van een duidelijke convergentie in NL is veel minder sprake.
In de hoogte is er sprake van een toenemende cyclonaliteit door de naderende Atlantische trog, maar van een goed doorstroomde atmosfeer is morgen evenwel geen sprake en van een significante windshear al evenmin. Door de toenemende vochtigheid en de nog steeds oplopende dagtemperaturen moeten we rekening houden met enkele warmteonweders, vooral nabij de theta-w-tongen. Gezien het gebrek aan sterke dynamische triggers en shear is de kans op zwaar onweer eerder beperkt. Ook tijdens het weekend lijken de kansen op onweer niet uitsluitbaar maar ook dan verwachten we onweer van een eerder bescheiden kaliber.
©Karim Hamid
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Lees maar eens dit:
Geen treinen rond Amersfoort na blikseminslag
Bron: NU.nl
http://www.nu.nl/news/1674442/10/rss/Geen_...kseminslag.html
Door een blikseminslag heeft het treinverkeer van en naar Amersfoort zaterdagochtend stilgelegen. Spoorbeheerder ProRail heeft even voor 08.30 uur laten weten dat de stremming verholpen is.
Sinds 06.00 uur reden er geen treinen van en naar Amersfoort. Reizigers van Amsterdam en Utrecht richting Apeldoorn en Zwolle moesten omreizen via Arnhem. Het treinverkeer wordt geleidelijk hervat.
©De Pers
Heeft er voor gezorgt dat ik in Apeldoorn me trein kon omdraaien en via zutphen Arnhem terug naar Utrecht kon.
jah en dan dat buitje wat hier tan oosten is ontstaan... net weer langs getrokken
ben benieuwd hoeveel er nog over is van dat buitje in maastricht als die hier is.
Zaterdag rond 15.45 uur waren er hevige buien in de buurt van Den Helder, boven Schiphol en in het oosten van Nederland.
Boven Duitsland hebben zich volgens een woordvoerder van het weerinstituut buien ontwikkeld die naar het westen drijven. Vooral Oost-Nederland, maar ook andere delen van het land moeten daarom de komende uren met zware neerslag en onweer rekening houden.
Omdat de buien slechts langzaam wegtrekken, zal er op sommige plaatsen veel regen vallen.
De regenbuien kunnen gepaard gaan met veel bliksem.
Bron: NU.NL