De organisatie van de Red Bull Air Race in Rotterdam heeft het evenement zaterdag vroegtijdig moeten stoppen wegens het slechte weer. De verkeersleiding vond het te gevaarlijk om met de harde windstoten, regen- en onweersbuien te vliegen.
De twaalf piloten hebben slechts een van de twee kwalificatierondes kunnen afronden. Na een formatievlucht van twee oude stuntvliegtuigen werd het evenement afgelast. Bezoekers van het evenement mogen zondag, tijdens de finaledag, met hun toegangskaarten van zaterdag gewoon weer binnen komen. Daartoe wordt een speciale ruimte ingericht op de noordoever van de Nieuwe Maas.
Het programma begon op de eerste dag van het vliegspektakel ook anders dan gepland. Vlak voor de start regende het in Rotterdam flink en onweerde het zelfs kort. Daarom besloot de organisatie te beginnen met de kwalificaties in plaats van de openingsact.
De tribunes zaten zaterdag niet vol. Er waren geen opstoppingen of parkeerproblemen in de stad. De organisatie verwacht dat de airrace zondag uitverkocht raakt.
bron: Het Nieuwsblad | Gewijzigd: 20 juli 2008, 18:54 uur, door Bronk
De blikken van zo'n 50.000 toeschouwers in Rotterdam waren vandaag regelmatig naar boven gericht. Niet alleen voor de piloten van de Red Bull Air Race, maar ook door de dreigende lucht boven de Nieuwe Maas. Uiteindelijk bleek het weer geen spelbreker en kende het spectaculaire vliegevenement een terechte winnaar met de Brit Paul Bonhomme.
Lege tribunes
Het kampioenschap was gisteren deels figuurlijk in het water gevallen. Harde windstoten en regen- en onweersbuien zorgden ervoor dat de twaalf piloten niet twee, maar slechts een kwalificatievlucht konden uitvoeren. Hoewel het weer vandaag ook dreigend oogde, bleven grote problemen uit. Het contrast met drie jaar geleden was groot. Kwamen er toen enkele honderdduizenden mensen op de air race af, gisteren bleven de tribunes deels leeg. Tijdens de finale vandaag waren veruit de meeste 28.500 plaatsen wel bezet, aldus de organisatie.
Creatievelingen
Veel mensen hadden een creatieve en goedkope oplossing gevonden. Ze stonden op boten, hoge gebouwen als de Euromast, of hadden een trapje meegenomen om over de afzettingshekken heen te kijken. Volgens een woordvoerster van de politie was het beeld in de stad rustig. Problemen deden zich dan ook niet voor.
Veiligheidseisen
Het spektakel begon om 13.30 uur met een openingsceremonie, waarbij een speciaal vliegtuig op de Maas landde. Anderhalf uur later was het luchtruim boven de rivier het terrein van acht piloten die zich gisteren voor de kwartfinales hadden gekwalificeerd.
De vliegers konden de toeschouwers door aangescherpte veiligheidseisen niet trakteren op acrobatische kunsten. Ook was de Erasmusbrug uit het parcours gehaald. De race draaide vooral om snelheid en behendigheid. De piloten stuurden hun vliegtuigen met snelheden tegen 400 kilometer per uur door metershoge pylonen, die op pontons op de Maas waren bevestigd. Vlak voor de Erasmusbrug trokken zij hun toestel recht naar boven, om zich vervolgens opnieuw naar de baan te storten en deze in omgekeerde richting nogmaals af te leggen.
Binnenkort in Londen
De stevige wind zorgde voor verraderlijke omstandigheden. Twee keer sneuvelde een pylon, waarvan een tijdens de finalerace van Hannes Arch. De Oostenrijker was daardoor kansloos voor de eindoverwinning. Bonhomme vloog vervolgens vrij eenvoudig naar zijn derde zege in vier races dit seizoen. Over twee weken is het spektakel in Londen te zien.
©Hln | Gewijzigd: 13 februari 2017, 11:23 uur, door Joyce.s