Rond 13u begon het steeds verder dicht te trekken en er ontstonden enkele kleine buitjes boven het midden van Brabant, nou ja ik gokte het erop maar was erg enthousiast en te impulsief. Een enorme flop begrijp je al met slechts kortdurende lichte dreiging, zelfs met wat gespetter hadden we het wel gehad.
De Zon brak hierna snel weer door en de stapelwolken bleven opbollen, maar door het heiige weer en de vele sluierbewolking kon je dit niet heel goed zien. De zon was weer opnieuw zeer fel en de warmte nam door het gespetter en het vochtige weer zeer klamme vormen aan, ideaal voor zwaar onweer zou je zeggen.
Terug naar huis, 1e test mislukt. Te impulsief en te snel gehandeld zonder te kijken of de buien echt willen verder ontwikkelen. Even in de zon genoten en de radars blijven bestuderen. Pas tegen 16u begon er weer wat te ontstaan boven belgie. Dit keer met onweer erin, weer op pad. Nu weer te vroeg maar dit was riskant want het rommelde rond 16u en rond 17.30u (eind van mijn 2e test) nog altijd lichtjes. Dit keer viel er wel regen uit met tussenpozen zelfs matig. Maar om nu te zeggen wow wat een spektakel. Nee! Flop nr2 maar dit keer toch wat spannendere wolkenluchten dan Flop nr1.
Het leuke was dat je ditmaal ook valstrepen en dergelijke kon waarnemen en soms prikte het zonnetje erdoorheen waardoor het er toch leuk uitzag. Even de statief neergezet en een panorama gemaakt, alleen de horizon is scheef. Ja ik weet het zelfs met statief. de ondergrond waar ik hem neerzetten was blijkbaar niet kaarsrecht.
Dan ziet mijn oog ineens aan de noordwestelijke horizon iets mooi's opdoemen. Een waas, een hele heftige waas. Het regende lichtjes en ik dacht nou dat zal wel opkomende mist zijn door het klamme benauwde en zeer vochtige weer! Fout! Regen, die matige regen die ik net dus repte. Je werd er iig best nat van.
Daarna begon het op te klaren maar ook de dreiging bleef. Sterkere contrasten en nog altijd de warmte, het was super klam en de temperatuur was wel aan het dalen maar dit voelde je niet!
Nou ja het ging opklaren en ik had er genoeg van, na een hoop schelden omdat ik juist het heftige niet gezien had huiswaarts gekeerd en via een andere route gegaan in de hoop toch nog wat leuks te zien (helaas een sluipweggetje en het was spits dus giga druk). Nou ik kreeg toch nog door het felle contrast mooie wolkenluchten te zien. Wat ik alleen niet wist is dat dit de aanleg was voor het zwaardere noodweer 1 uurtje verder.
Nou ja ik was uiteindelijk thuis, de dreiging was er nog altijd maar goed. Ik mijn spullen opgeruimd, pc aan! Ja sorry onweer is verslavend. Mwa er zit onweer aan te komen, spannend. Ik blijf thuis maar foto's maken zal ik doen. En ja hoor, wat een felle flitsen. Veel cg's en diverse inslagen en dat onder het avondeten. Wat tot frustrerende reactie's leidde. Sorry maar onweer is nu eenmaal voor mij speciaal. Veel inslagen en daarmee was ik toch wel blij dat ik thuis was, dit was mij te fel. Zeker op zo'n heuveltje. Het onderstaand filmpje bewijst het: http://video.google.nl/videoplay?docid=-75...53643&hl=nl
Prachtige wolkenluchten kregen we voorgeschoteld, ja nu juist wel. Het bijzondere van dit verhaal is dat we een Whalesmouth van 18u tot 19u kregen omdat we constant aan de rand van het zware werk zaten. Zolang heb ik nog nooit een whalesmouth gezien.
Een selectie van de vele foto's toen genomen.
De laatste 3 foto's plaats ik 1 berichtje verder op aangezien ik niet meer foto's mag plaatsen in een beginpost.
Achteraf niet geheel geslaagd maar ik ben toch wel tevreden, het is toch mijn 1e onweersverslag!
Kevin | Gewijzigd: 2 juli 2008, 20:55 uur, door Kevin
Vast iets van onweer ofzo he?
Meestal bij onweer of zware regenbui, maar dit hoeft niet altijd.
mooie foto's en duidelijk filmpje.
jammer dat je het echte feest hebt gemist op de heuvel , maar ja , als het te is ken je idd beter binnen zitten!!
mischien kan je zo'n popie-jopie mobiel aanschaffen???lol
hier de hele dag nog niets hopelijk zometeen wel , de eerste grote druppels vallen nu??
groetjes Ruk.