Het is erg onmogelijk dit precies te voorspellen, maar als het westen in de ochtend al de buien heeft is de kans op heftig onweer daar een stuk lager.
Opgesteld: 1 July 2008 om 18:00u
!!!Kans op (zwaar)onweer woensdag!!!
Woensdag ochtend tonen de weerkaarten een zuidelijke hoogte stroming die garant staat voor de aanvoer van warme en vochtige lucht (Spanish Plume). Aan de grond zien we een koufront met aan de voorzijde een convergentie lijn.
We zien hooge CAPE van 2000+ en een LI van -7.
Ook is er Shear aanwezig en wat SRH, maar deze waarden zijn niet al te hoog. Op sommige plaatsen zien we echter hogere waarden en daar is het goed mogelijk dat goed georganiseerde cellen ontstaan die uitgroeien tot een MCS of Squall line. Ook lijken we te maken te hebben met een RI van een Jet die ook kan zorgen voor de nodige hulp.
Voor het westen lijkt de doortocht van de convergentie echter al vrij vroeg en lijkt daardoor de timing ongunstig voor de vorming van (zwaar)onweer. Echter in het oosten van ons land lijkt al genoeg onstabiel te zijn voor de doortocht van deze conv.line en daardoor zal de onstabiliteit daar sterk toenemen.
Al met al gaan we ervan uit dat in de middag de eerste buien gaan ontwikkelen over het zuiden en midden die dan langzaam richting het oosten komen in de avond. Met de hoge CAPE en op sommige plaatsen gunstige shear is het goed mogelijk dat cellen zich organiseren tot MCS of Squall-line, welke bijna altijd gepaard gaan met zwaar onweer. Ook lijkt de kans op grote hagel hierbij aanwezig en kunnen stenen de grens van 2 cm berijken.
Het is een moeilijke situatie die zich maar lastig laat voorspellen. Daarom word nowcasten op de dag zelf zeker een must om te gaan kijken wat er gaat gebeuren omdat er nog veel onduidelijke factoren zijn.
Bron plaatje: Karim Hamid (Severe Storm Outlook Benelux
Ik verwacht in het hele land wel onweer aangzien het overal heel erg warm word en als het dan gaat afkoelen overal dan gaat dat niet zonder onweer lijkt mij
Help, ik ben bang voor onweer........dat wordt weer de 'kelder' in, lichten aan ,koptelefoon op, muziek aan.....hopelijk blijf t op enige afstand (regio rdam), ps: wie heeft een goede tip voor mij als je er bang voor bent...?
Nee.
De kleur geeft een indicatie van het percentage van de kans op zwaar weer, wat in dit geval 30-70% is.
Geen zekerheid dus.
Ik neem ditmaal maar het risico, als het echt te erg word ga ik heus wel weg daar! Ik ben daar zo'n 15-25meter hoger dan de omgeving maar wel omgeven door veel bomen.
Er is kans op rolwolken, dat zou geweldig zijn.