Onder impuls van een sterk naar het zuiden zakkende hoogtetrog op de Oceaan begin volgende week kantelt de stroming van west naar zuid. Als reactie bouwt zich over het continent een rug van hogedruk op in de hoogte. Dit resulteerd in een gekend en klassieke patroon voor potentieel zwaar onweer in W-Europa. Deze situatie staat immers garant voor de ontwikkeling van een snel opbouwende Spanish Plume aan de voorkant van de trog. Deze strog heeft bovendien de neiging sterk negatief te gaan kantelen waardoor de stroming goed krimpt en de advectie van warme lucht beter verloopt.
Al dit resulteert in een sterk toenemende onweerkans op Dinsdag reeds over W-FR en woensdag over de Benelux. Het is te vroeg uiteraard details te geven over windshear etc maar gezien het synoptische patroon en de positie van de jet lijkt de shear wel een significante rol te gaan spelen. Wat betreft hoeveelheid thermodynamische energie lijkt het ook mee te zitten al hangt alles af van de timing. Ons aandachtsgebied fixeert zich in zulke situaties immers altijd op de theta-w tong (Spanish plume) en deze wordt in de laatste 06z GFS run berekent op woensdag overdag.
Voorlopig zit de timing dus perfect. Ook in de 00z run gaf het ensemble reeds de theta-w 850 piek woensdag overdag. Ook andere modellen zoals ECMWF00z en UKMO GLOBAL 00z geven eenzelfde tendens. De theta-e op 850 piekt rond Woensdag tot 60° wat uitstekend is voor de vorming van MCS, zeker gezien ook de aanwezigheid van een voorziene RI-jetstreak en enige WAA op 850 hPa. Ook de berekende onstabiliteit loopt vlot in de hogere waarden en ook de KO daalt vlot onder –10°.
Voorzichtigheid is echter geboden gezien het negatief kantelen van de trog. De frontale structuur aan de grond wordt hierdoor onzeker en golfvorming op dit front wordt groot. Dit is ook in de diverse modellen te zien waarbij niet zelden grote neerslaghoeveelheden worden berekend. Deze moeten dan afkomstig zijn van ‘embeded MCS’ nabij het front dewelke het model meent te zien. Dit maakt de uiteindelijke timing des te onzeker en dat zal nog wel enkele runs zo blijven.
Evenwel wordt de periode DI-avond-DO-ochtend een situatie met potentie en we volgen alles nauwgelet op de komende dagen.
©Karim Hamid
trouwens, geef mij maar wat meer shear dan cape.
het ziet er leuk uit, maar zo leuk weer ook niet.
ik ga ff afwachten, maar het ziet er alsmaar beter uit.
maar die shear hebben we echt nodig!
Vanaf woensdagmiddag zit ik in Luxemburg:P ziet het er daar wel goed uit?qua onweer? ik heb niet echt verstand van deze weerkaarten, ziet er wel dreigend uit!
Nou kan ik niet met je mee naar Luxemburg?? Als je de kaarten ziet dan krijgt Luxemburg er wel goed van langs. Fotocamera meenemen in ieders geval
http://vakman.weeronline.com/gfs/frame/prec_frame.htm
http://vakman.weeronline.com/gfs/frame/prdl_frame.htm
Volgens mij gaat de meeste regen in Zeeland, en Zuidholland vallen.
http://vakman.weeronline.com/gfs/frame/prec_frame.htm
http://vakman.weeronline.com/gfs/frame/prdl_frame.htm
Volgens mij gaat de meeste regen in Zeeland, en Zuidholland vallen.
Joepie, daar woon ik
Opgesteld: 30 Juni 2008 om 18:00u
door: Piet Berger
!!!Kans op zwaar onweer woensdag!!!
Woensdagochtend tonen de weerkaarten een zuidelijke hoogte stroming die garant staat voor de aanvoer van warme en vochtige lucht. Aan de grond zien we een koufront met aan de voorzijde een convergentie lijn. Voor het westen is de doortocht van deze convergentie echter al vrij vroeg en is daardoor de timing ongunstig.
Echter in het oosten van ons land lijkt het al genoeg op te warmen voor de doortocht van deze conv.line en daardoor zal de onstabiliteit daar sterk toenemen. Ook lijken we te maken te hebben met een RI van een Jet die ook kan zorgen voor de nodige hulp. De Shear valt helaas wat tegen, maar lijkt richting het zuid-oosten vooral (NO-Frankrijk)toch wat toe te nemen.
Tevens zien we in dit gebied toenemende SRH (storm relative helicity) alsmede LLS (low level shear) en DLS (deep layer shear). In deze regio is de ontwikkeling en organisatie van oweer zeker aanwezig alsmede dat de vorming van een supercell hierbij niet geheel uitgesloten mag worden. Een evt. MCS zou dan ook onze oostelijke gebieden kunnen gaan aandoen, en daarbij hoef ik niet te zeggan dat een MSC vaak gepaard gaat met zwaar onweer.
We gaan het afwachten wat er gaat gebeuren en zullen morgen avond weer de kaarten gaan bekijken.
En of het gaat onweren ik zie het allemaal wel De kans wordt idd groot voor een woensdag
Dan gaat de camera weer in de Stand by mode
Voorlopig nog ff zweten we gaan weer ff de 30 graden aantikken en mag lekker werken