Het treinverkeer in de regio van Diepenbeek en Hasselt en dan verder richting Landen en Luik heeft in de namiddag- en avond een vertraging opgelopen van twintig tot dertig minuten door drie oorzaken. Dat zegt Frédéric Petit van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.
Bermbrand
De ellende begon rond 15.45 uur met een defecte locomotief van een goederentrein tussen Hasselt en Diepenbeek. Er waren problemen met de remmen, waardoor er vonken in de berm terechtkwamen. Het gevolg was een grote bermbrand langs de spoorbedding.
Spoorwegovergangen op de Stationsstraat in Diepenbeek bleven dicht. De defecte goederentrein, onderweg van Montzen naar Antwerpen-Noord, werd rond 17.45 uur weggesleept richting Hasselt.
De brandweer van Hasselt was bezig met het blussen van de bermbrand en adviseerde Infrabel rond 17.30 uur om de treinen voorzichtig te laten rijden over een afstand van zeven kilometer. Door de brand was ook een dwarsligger van het spoor verhit geraakt. Op een spoor was gedurende vijftien minuten treinverkeer onmogelijk.
Bijkomende problemen
"Om 17.55 uur konden de treinen weer normaal rijden, maar twee minuten later was er een opflakkering van de bermbrand. Een tiental minuten later had de brandweer alles weer onder controle. Tussen 16 uur en 16.30 uur waren er bijkomende problemen met de bovenleiding tussen Hasselt en Genk.
Deze samenloop van omstandigheden zorgde voor vertragingen op de lijn 21 naar Landen en verder naar Leuven en Brussel en op de lijn 32 van Hasselt naar Tongeren en Luik. Rond 19.30 uur waren er nog vertragingen, die in de loop van de avond zullen oplossen," zegt Frédéric Petit van Infrabel.
Bron: HLN