Donderdagavond (12 juni) fotografeerde luchtvaartwaarnemer Peter de Vries een V-vormige bovenraakboog in het aambeeld van een bui. Deze raakboog ontstaat door breking van zonlicht in bewolking die uit bepaalde vormen ijskristallen bestaan. Daarbij is het belangrijk dat de ijskristallen op bepaalde wijze georienteerd zijn t.o.v. het invallende zonlicht. De top van een volgroeide buienwolk (cumulonimbus capillatus) ligt meestal zo hoog dat deze alleen nog uit ijs bestaat en dezelfde structuur hebben als dikkere cirrus bewolking welke ook uit ijskristallen bestaan. Bovenraakbogen behoren samen met ondermeer de grote en kleine kring om de zon en de bijzon tot de haloverschijnselen.
De vorm van een bovenraakboog is afhankelijk van de hoogte van de zon. Op de site van Atoptics kan men dit met de beweging van de muis aanschouwelijk maken. Daaruit blijkt duidelijk dat voor het kunnen waarnemen van een bovenraakboog de zonshoogte kleiner dan 30 graden boven de horizon moet zijn, dus is dit optische verschijnsel meestal in de ochtend- of avonduren te zien maar zeker ook in de wintermaanden.
©Meteonet
Zie je absoluut niet vaak of wel?
Sterker nog ik heb er nog nooit van gehoord.
Hahaha ik ook nog nooit, maar sinds jouw post ben ik een beetje gaan rondzwarrellen op het net, en toen zag ik me toch mooie foto's!
Dus je bent nie de enigste