Ik denk dat het in de stratosfeer is, omdat ik zo iets namelijk op Discovery channel heb gezien. Iemand een idee? Toevallig een foto ervan?
En die jets en sprites zijn kilometers hoog, dus zou mijnsinziens best kunnen dat ie die gezien heeft
En die jets en sprites zijn kilometers hoog, dus zou mijnsinziens best kunnen dat ie die gezien heeft
`
hier ben ik het mee eens, lijkt mij ook ja dat ze soms wél zichtbaar zijn...
toch blijft onweer iets waar je nooit álles van kunt weten... misschien maakt dat het zo mooi
Maargoed... ik ben ook een beginneling
die bolle bovenkant lijkt inderdaad op wat ik zag, elke flits die ik daar zag (helaas waren het er niet veel sinds het een klein buitje was). ik weet niet zeker of het inderdaad dit was, aangezien ik de rest wat eronder zit niet zag. kan wezen, zou wel mooi zijn
Interessant dat onweer van laatst.
Even een reactie op je opmerking dat het je verbaast dat je over zulke afstanden onweer kan zien.
Ik zit 3 km ten noorden van Ljouwert en zag vorige week rond 1 uur snachts de hemel oplichten alsof een flitspaal in de buurt adhd had.
Ik wierp ook ff een blik op buienradar en t bleek dat hetgeen wat ik buiten kon zien aan de zuidelijke hemel, het onweer was, wat over midden Nederland trok ./ Arnhem/ Apeldoorn/ Veluwe.
Onweer,- en zeker als het een beetje actief is-, is te zien tot op vele kilometers afstand.
Zie vanaf hier zomers met enige regelmaat onweer boven noord Duitsland.
Ik zie de bliksemschichten zelf niet, maar zie wel heel duidelijk de nachtelijke hemel oplichten.
Nu zit ik ook buiten stedelijk gebied, dus mooi donker 's nachts en vrij uitzicht, dat scheelt natuurlijk ook. | Gewijzigd: 6 juni 2008, 18:35 uur, door Skroei
als ik zo je verhaal leest denk ik dat je inderdaad een sprite hebt gezien...COOL...,dit verschijnsel heeft ook mijn interesse opgewekt.
een sptite is namelijk alleen zichtbaar als je redelijk ver weg van de bui staat en 'op' de wolken kan kijken.
veel van de bliksems schieten namelijk door de wolken omhoog de ruimte in en dan is dit te zien als een sprite...deze zijn bij het begin van de spaceshuttle ruimtereizen voor het eerst waargenomen, ze hebben daar schitterende blauw-paarse kleuren.
voor de ruimte uitstapjes had men niet verwacht dat veel bliksems tot zo'n eind omhoog konden schieten.
als je sptite's wilt waarnemen is een heuvel/berg de beste locatie en je moet dan boven de wolk kijken en niet naar de flits, het beste kan je met je hand ofzo de lichten onder de wolk afschermen, maar ja dat is best moeilijk voor een onweerfreak!!
p.s. de link van Michel geeft de nodige info!
groetjes Ruk. foto is genomen vanuit een spaceshuttle.