De cape en lifted index waarden zijn op 2 juni vrij hoog en boven Nederland.
Ik zelf probeer het in de gaten te houden en in dit topic te vermelden.
De inschatting van mij is maandag rond het einde van de middag zou er wat opgebouwd moeten zijn en dan in de avond richting Nederland moeten komen en de kans is zeer goed aanwezig dat dit weer een heftig buitje wordt.
Afbeeldingen ©Weeronline
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Dit komt denk ik doordat er deze week wel meer is voorspeld voor het noord-oosten, maar daar niks van terecht is gekomen. Wij pissen altijd naast de grote pot en het KNMI heeft dat eindelijk ook eens door.
Heerlijk, zo'n busstaking
Maar goed, voor een goeie knetterbui moeten we maar wat over hebben, ik hoop dat er weer wat loskomt.
Gisteren was het waanzinnig mooi, echt genoten van het betere flitswerk!
In elk geval lijken de kansen op zwaar onweer sterk toe te nemen wanneer het koufront nadert uit FR. Dit koufront wordt gekarakteriseerd door een sterke windconvergentie en er lijkt ook sprake van een mesolow dat met de stroming westwaarts trekt en tegen maandagavond over het westen van de Benelux of het Kanaal komt te liggen. De modellen geven op het front sterke buiencellen (waarschijnlijk met MCS-karakter).
Dit wordt onder meer onderbouwt door de aanwezigheid van WAA op 850 hPa. We gaan maandagavond en de nacht van Maandag op Dinsdag dus uit van een MDT RISK over gans de Benelux. Er kan hagel vallen van betekenis en ook lokale windstoten behoren tot de mogelijkheid. Voorlopig lijkt de windshear wat tegen te vallen daarbij zodat we niet meteen uitgaan van al te uitgesproken schade. Ook een duidelijke jetstreak is afwezig wat ook geen gunstig teken is.
Met de doortocht van het front komt voorlopig een eind aan de zeer lastige onstabiele situatie van de laatste dagen en weken. Enkel over het uiterste noorden van NL is dinsdag nog kans op onweer.
Tekst en afbeelding ©Karim Hamid
Ik ook, maar het mag komen als ik thuis ben, want door die busstakingen moet ik een half uur lopen naar de trein dan is het niet fijn als er opeens heftig onweer losbarst...
Zelf kijk ik op de site van Karim die het vorige week redelijk goed terwijl andere weerstations er vierkant naast zaten inclusief Estofex.
Zelf kijk ik op de site van Karim die het vorige week redelijk goed terwijl andere weerstations er vierkant naast zaten inclusief Estofex.
Estofex is normaal wel erg goed, Weeronline vind ik bagger. Nooit naar gekeken naar die site. Het word weer afwachten maar met die temperatuurknaller kan het morgen echt tekeer gaan, hier kan het 29 graden worden.