Als bliksem in zand slaat, dan smelt het zand en krijg je verglazingen.
Hoe witter het zand, zoals zilverzand, hoe helderer de fulguriet.
Ik ben bezig deze te maken, door koperen staven in de grond te zetten waar de kans groot is dat de bliksem hierop kan inslaan.
Als ik er eentje heb verkregen, zet ik de foto wel op de forum!!!!!!!
jullie waren er toch best wel weer snel mee!!
deze keer was Luitzen er heel snel bij met de gok....'versteend' door bliksem wordt dan glas...
ik vind dit een hele goeie 100% juiste gok----het is immers herkennen of gokken!!!!
de tweede plaats gaat naar.....Iemans !!!die met het juiste woord kwam---FULGURIET
de derde plaats is voor...Unstable die ook de juiste benaming had maar ook nog een mooie uitleg erbij!!
Unstable probeerd namelijk zelf een Fulguriet te maken zodoende dat hij er ook het nodige ervan af weet!!!
Ik hoop ook zekers dat het je gaat lukken, en dat je de foto's dan met ons kan delen!!!succes en veel inslagen in je tuin!!
hieronder nog een kleine uitleg over de mooie bijkomstigheid van een goed geplaatste inslag,
Fulguriet
Een fulguriet uit Okeechobee in Florida, van bovenaf en van opzij gezien.Een fulguriet is een holle buis van gesmolten gesteente of zand en bestaat vaak voor een groot deel uit lechatelieriet. Deze ontstaat door de intense hitte die ontstaat inslag van een bliksem in kwartsrijke gronden. Strikt genomen kan het worden beschouwd als een metamorf gesteente ontstaan door contactmetamorfologie.
Uiterlijk
Fulgurieten hebben een doorsnede tot enkele centimeters en kunnen een lengte van vele meters bereiken. In 1942 is in de buurt van Hulshorst in de Veluwe een fulguriet van 3 meter lengte gevonden. De buitenkant een fulguriet is meestal ruw en kan bedekt zijn met zandkorrels, terwijl de binnenzijde vaak glad is.
Voorkomen
Fulgurieten ontstaan vooral in zandrijke bodems in gebieden met veel onweersactiviteit. In principe kan een fulguriet ontstaan in elke bodemsoort. Ondanks dat fulgurieten veel voorkomen worden ze maar zelden gevonden. Ze zijn namelijk vaak moeilijk op te sporen en bovendien zeer breekbaar, waardoor een fulguriet vaak in stukken breekt tijdens het opgraven. Bijzonder is dat fulgurieten in woestijngebieden nooit op de duintoppen worden gevonden maar altijd in de kommen tussen de duinen. De bliksem slaat in woestijnen op plaatsen in die het dichtst bij het grondwater liggen.
bron;http://www.arikah.net/encyclopedie/Fulguriet
groetjes Ruk.