Vanmiddag houden de buien aan. Het zwaartepunt begeeft zich naar het midden en westen van Nederland. Alleen het noordoosten van Nederland mag hopen op een droge middag. Door de buien is het in het zuiden momenteel niet warmer dan 16 graden, de temperatuur zal wel iets oplopen. De 20 zal ternauwernood gehaald gaan worden. In Groningen gaf de teller rond het middaguur al meer dan 20 graden aan. Daar komt het kwik wel in de buurt van zomerse waarden terecht komen.
©Weeronline
Nou misschien toch nog meer?
©Weeronline
Nou misschien toch nog meer?
Jaja, ik heb al 22 graden gemeten hier! Heerlijk buiten-zit weer.. alhoewel het wel steeds bewolkter begint te worden. Maar ik hoop helemaal niet op een 'droge' middag.. ik wil een kletsnatte, het gras is hier helemaal geel in alle tuintjes en langs de wegen. Er is hier al in weken amper wat gevallen. Verder wil ik ook wel weer eens een flinke klap horen!
Want nog steeds helemaal niks geen onweer hier en de nood is al zo hoog hier.
Want het onweerstekort is hier buitenaards groot
Hoelang moet iknou nog wachten p mijneerste onweer van dit jaar?
Geduld is een schone zaak En wie blijft vragen wordt overgeslagen!
een grote MCS wat later een MCV onweersbui werd.
Te herkennen aan de mooi ronde paddenstoel wolk onweer complex.
De paddenstoel wolk bereikte 16 km hoogte volgens weeronline.
Wat niet veel voor komt.
Meestal komt een onweersbui tot 8 km a 10 km hoogte.
bron sat24
Ik vraag me af hoe vliegtuigen dat doen omdat die op 12 km hoogte vliegen
Zo een bui van 16 km hoogte is wel erg hoog.
Gaat een vliegtuig er door heen of meiden ze die zware buien als mcs en supercell ?. om er om heen te vliegen ? | Gewijzigd: 29 mei 2008, 22:01 uur, door blids
Het ziet er allemaal erg goed uit op de kaarten. Vanmorgen passeerde er een MCS die vanuit het zuiden kwam op zetten, die in Limburg voor zwaar onweer met hevige neerslag zorgde. Ik zat zelf in Heerlen op het moment van passage en kan zeggen dat het daar behoorlijk spookte.
Het was zelf zo erg dat ik niet meer naar de auto kon lopen on mijn camera te pakken. Vervolgens trok deze MCS richting het noorden weg en zorgede daar ook nog voor het nodige spectacel.Nu is het maar afwachten of het nog opklaart want dan zou het wel eens heel interresant kunnen worden.
De SRH Shear en Cape zien er zeer goed uit, en mocht er iets getriggerd raken dan is de kans op een SUPERCELL met alles erop en eraan (grote hagel, zware windstoten en Tornado's) zeker aanwezig.
Laten we er maar het beste van hopen!
Helaas ben ik niet in de gelegenheid om een grote update te doen om dat ik de evolutie van dit evt spectakel op de voet volg!
©Piet Berger Stormchaser
Voor Soest en omgeving schat ik de kansen laag in al kan dat ook weer snel veranderen
Vanmiddag viel het hier iig zwaar tegen
Tornadoes are forecast especially from the Netherlands to north-western Germany and Rhine valley, where high low-level helicity will develop in the evening hours. Given strong low-level vertical wind shear of more than 12 m/s in the lowest kilometer, even strong tornadoes are not ruled out.
Messchien op weg naar nederland.
Zie foto
bron sat24
Ja inderdaad!! Deze ben ik ook al enige tijd aan het volgen. Echt bizar hoe plotseling deze ineens ontstond uit het niets. Ik ben alleen bang dat ie redelijk op dezelfde plek blijft liggen en in het meest gunstige geval de uiterst oostelijke grens van Nederland zal aandoen...We zullen het beleven...
Groet,
Maarten De Bilt
Wat daar boven Duitsland ligt is trouwens wel een gigantisch ding! Ook boven NO- frankerijk ontstaat veel. Voor vannacht heb ik toch wel goede hoop hoor.
Messchien op weg naar nederland.
Zie foto
bron sat24
Eigenlijk wel bizar hoe groot gebied die Supercell beslaat.
Die bui die er nog rechts schuin onder ontstaat, daar zie je gewoon sachduwvorming van. Volgens mij geeft dat al aan dat dat een behoorlijk grote bui is laat staan die Supercell.
een grote MCS wat later een MCV onweersbui werd.
Te herkennen aan de mooi ronde paddenstoel wolk onweer complex.
De paddenstoel wolk bereikte 16 km hoogte volgens weeronline.
Wat niet veel voor komt.
Meestal komt een onweersbui tot 8 km a 10 km hoogte.
bron sat24
Ik vraag me af hoe vliegtuigen dat doen omdat die op 12 km hoogte vliegen
Zo een bui van 16 km hoogte is wel erg hoog.
Gaat een vliegtuig er door heen of meiden ze die zware buien als mcs en supercell ?. om er om heen te vliegen ?
dat van vanmorgen was een MCS maar naar zonsopgang is het een MCV geworden.