De (hoge) Veluwe houdt ik met eigen ogen scherp in de gaten
Kan me niet voorstellen dat we geen onweer krijgen.
| Gewijzigd: 27 mei 2008, 08:49 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Het ontstaan van een MCS (Mesoscale Convective System) is voor het zuiden en zeker Zuid-België niet uitgesloten! Hierbij is ook de ontwikkeling van een evt. supercell mogelijk met bijbehorende grote hagel kans en zware wind verschijnselen (windhoos / zware windstoten).
Deze dienen ook goed in de gaten te worden gehouden. De timing en ook de plaatsbepaling is erg lastig en zal afhangen van de positie van de fronten en conv. gebieden.
Al met al lijkt de kans op zwaar onweer met bijbehorende gevaren op dinsdag avond erg toe te nemen.
Het lijkt erop dat het zuidelijk deel van het land hier het meest kans op maakt.
©Piet Berger Stormchaser
Afbeeldingen ©Karim Hamid (Severe Storm Outlook Benelux)
| Gewijzigd: 27 mei 2008, 11:21 uur, door Marga
in dit gebied zal ik zeker gaan chasen as woensdag.
ik heb net nog ff soundings bekeken vanuit het zuiden.
ik moet zeggen dat die er goed uitzien.
Hoge Capewaarden alleen betekend nog geen onweer, daarvoor spelen nog heel wat meer factoren mee.
[offtopic]
Ps... clickie is still alive
Want het wordt hoog tijd voor eens een keer een zwaar onweer want we worden regelmatig overgeslagen hier in Noord Holland.
Wie kan mij goed nieuws geven?
Hoi Diederik.
Ik zou zeggen, hou het forum in de gaten. Als er een update is komt het erop te staan met kaartjes.
ik ben verhuist vanuit Heerhugowaard (niet om die redenhoor)
in HHw onweerde het vaker. :-S
maar het valt me tot nog toe tegen hier in Breda.
Dat is een optie inderdaad, maar ben nog wel even van plan om bij mijn ouders te blijven wonen.
Heb ik straks meer geld om te besteden ook, en trouwens, ik denk dat de huizenmarkt hier op ten duur toch ook wel gaat instorten, mischien niet zo erg als in amerika maar het zou nog welleens kunnen gebeuren!
Maar nu ff ontopic
Als de laatste 2 kaarten kloppen, dan zou het betekenen dat er wel degelijke grote kans is op onweer in lelystad, ben benieuwd!
In ieder geval heb ik mijn videocamera & fotocamera klaarstaan
Ook op meteoalarm is Nederland gewoon groen voor vandaag en morgen.
Zal niet voor het eerst zijn dat de 'amateur'-voorspellers het beter doen dan de professionals, maar ik ben toch erg nieuwsgierig wat er gaat komen. Als er iets komt uberhaubt.
Tot nu toe hier alleen wat lichte regen, afgewisseld met een flauw zonnetje.
/me zwaait enthousiast naar clickie
Zien we je snel weer in de chat?
/clickie kijkt angstig om zich heen
Alles is zo anders, de omgeving veranderd... durftie de drempel wel over te gaan...?
.
.
.
toch is er iets herkenbaars...
*snuff snuff*
Het ruikt naar een lekkere pan soep van Margaaaaaaaaaaaaaaaa
(oeps... beetje offtopic, snel een beetje ontopic voordat ze stokslagen gaat geven)
Tact 19,4ºC | rv 84% | benauwd en verwacht vanavond vanuit het zuidwesten van Belgie een MCS die over Zeeland de Noordzee optrekt...
Op zich prachtig voor de opbouw van een mooie onstabiele atmosfeer
Estofex geeft iig nog een redelijke prognose wat betreft de onweerskansen,de KNMI en Meteoconsult laten dat hooguit morgen gebeuren.Soest ligt binnen de verhoogde kans lijnen en wat mij betreft mag het vanavond al wel losbarsten en zeker morgen reken ik op wat vuurwerk,we zullen toch niet weer teleurgesteld worden?????
Na lang verheugen vandaag op het voorspelde slechte weer was het (weer) vies tegenvallen helaas.
Vond het zo jammer dat de zon niet scheen want daardoor kunnen de onweerders onstaan.
Helaas ook vanavond en komende nacht geen onweer, opklaringen vanuit frankrijk komen onze richting op
Hopen dat het morgen wel gaat lukken.
Gr Alain.D
Vanwege de hardnekkige bewolking geen instraling, dat kan gebeuren. Daardoor geen hoge temperaturen. Maar het onweer wat voorspeld wordt/werd voor ZW/Midden-NL heeft niks met warmteonweer te maken. Dat was alleen het geval voor Limburg.
Op je vraag hoeveel dagen er onweer wordt verwacht:
Door de weerkaarten elke run weer te bekijken en op waarde in te schatten was er een grote kans op onweer, met daarbij een kanttekening dat het een complex geheel is waarbij kleine details zorgen voor zware onweersbuien of bij een kleine verschuiving de verkeerde kant op niks voor NL op een enkele klap na. Zoals het er nu uitziet lijkt het onze neus voorbij te gaan en de Noordzee op te knallen.
ja morgen gaat het dan gebeuren...... verwacht wel rolwolken, wie kan zich vorig jaar nog herinneren met dat zware onweer en die rolwolken??? was dat ook niet zo rond mei juni??? hoop dat het onweer wel komt zodra ik thuis ben en niet als ik onderweg van mijn werk naar huis ben alhoewel die donkere lucht wel cool is of als je het ziet opkomen. Wat ik niet snap is dat de weervoorspellers het vaak mis hebben of er naast zitten, zoals gisteren het zou gaan onweren in rotterdam inplaats daarvan alleen maar regen de lucht is vochtig en daarbij word het 27 graden... nog niet eerder meegemaakt
Ben benieuwd morgen!!!