Bartjeeeeeee! Je 1e berichtje pas? Ik zal Marga eens waarschuwen.
Zag tijdje geleden ook al zo'n soort wolk op de site voorbij komen, heb te maken met valstrepen oftewel Virga.
heb voor m'n verjaardag een schitterend weer-pocket-boekje gekregen en daar staat heel veel in van ons Nederlands weer.
zal een kleine toelichting geven op eze 'kwal' leuk , ik noemde ze ook zo,
Onder veel wolken zijn sporen van neerslag tezien, en als deze sporen de grond niet raken worden ze virga(eigenlijk virgae)of valstrepen genoemd. Ze bestaan oftewel uit ijskristallen (meestal sneeuwvlokken). In veel gevallen valt de neerslag natuurlijk als ijskristallen uit de wolk, om onderweg tot waterdruppeltjes te smelten en vevolgens te verdampen.
als druppeltjes verdampen, worden ze uiteraard kleiner en gaan ze lanfzamer vallen, waardoor ze bij de wolk achterblijven en een gekromd traject volgen. Compacte ijskristallen daartegen vallen vrijwel verticaal omlaag, maar hun valstrepen vertonen vaak een duidelijke knik op de plek waar ze beginnen te smelten en als druppeltjes verdergaan.
Hoewel virga het meest worden gezien bij cumules congestus-, cummulonimbus- en nimbosstratuswolken, komen ze ook soms bij andere wolkensoorten voor. Zeworden gezien bij altocumules castellanus en altocumules floccus, tewijl cirrus niet veel anders is dan een verzameling valstrepen. De strepen die boven in een cumulonimbuswolk zichtbaar zijn als deze in een cumullonimbus capillatus verandert, zijn een teken van omlaag vallende ijskristallen en kunnen dus ook tot valstrepen worden gerekend.
ik heb er nog ff 2 foto's bij gedaan van virga in het buitenland waar deze wolken meer en duidelijker voorkomen.
hoop dat we er allemaal iets meer van snappen(heb me rotgetikt)
groetjes Ruk.