Het dreigt een chaotisch spits te worden. Vannacht heeft het zowat in heel Vlaanderen feller gesneeuwd dan voorspeld. Daardoor liggen de wegen er gevaarlijk glad bij.
Momenteel staat al een lange file in Groot-Bijgaarden. Op de Brusselse kleine ring is het behoorlijk glad, vooral aan de tunnels. Op de Brusselse Ring waren er in de vroege ochtend zelfs problemen met vrachtwagens die moeite hadden om de hellingen te nemen.
De strooidiensten zijn ondertussen al drie keer uitgerukt. Vooral in Oost-Vlaanderen en Limburg liggen de wegen er gevaarlijk bij. Aan West-Vlaanderen is er iets minder hinder.
Eén rijstrook
In het centrum van het land veroorzaakt de hevige sneeuwval het meeste verkeershinder. Het is erg gevaarlijk op de weg door sneeuw en ijzel. "In Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant zijn onze strooiwagens al drie keer moeten uitrijden vannacht", zegt Jean-Pierre Maertens van de strooidiensten. "In die provincies zijn 1 Ã 2 rijstroken berijdbaar."
Ongevallen
Er zijn al verschillende ongelukken gebeurd, voorlopig alleen met blikschade. De hevigste sneeuwval is er in het zuiden van het land, in Luik, Namen en Luxemburg.
©De Morgen
Vannacht heeft het zowat in heel Vlaanderen feller gesneeuwd dan voorspeld. Daardoor liggen de wegen er gevaarlijk glad bij. De meeste problemen doen zich voor in en rond Brussel. Ook het treinverkeer ondervindt hinder, omdat wissels op sommige plaatsen bevroren zijn. Op de luchthaven van Zaventem zijn er geen problemen
Brusselse ring
Momenteel staat al een lange file in Groot-Bijgaarden. Op de Brusselse kleine ring is het behoorlijk glad, vooral aan de tunnels. Op de Brusselse Ring werd gestrooid, maar niet overal zijn drie rijstroken berijdbaar. Vrachtwagens hebben het ook moeilijk om de hellingen op te rijden. De Groenendaaltunnel was vanochtend enige tijd in beide richtingen gesloten als gevolg van een ongeval. Ook de Leuvensesteenweg in Brussel en belangrijke invalswegen in Molenbeek en Koekelberg zijn moeilijker berijdbaar.
Strooidiensten
De strooidiensten zijn ondertussen al drie keer uitgerukt. Vooral in Oost-Vlaanderen en Limburg liggen de wegen er gevaarlijk bij. In West-Vlaanderen is er iets minder hinder. Op de E40 ter hoogte van Aalter richting Brussel vond een ongeval plaats, wat aanleiding geeft tot file.
Eén rijstrook
In het centrum van het land veroorzaakt de hevige sneeuwval het meeste verkeershinder. Het is erg gevaarlijk op de weg door sneeuw en ijzel. "In Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant zijn onze strooiwagens al drie keer moeten uitrijden vannacht", zegt Jean-Pierre Maertens van de strooidiensten. "In die provincies zijn 1 Ã 2 rijstroken berijdbaar."
Ongevallen
Er zijn al verschillende ongelukken gebeurd, voorlopig alleen met blikschade. De hevigste sneeuwval is er in het zuiden van het land, in Luik, Namen en Luxemburg. Op de E42 ter hoogte van Eupen in de richting van Brussel, is omstreeks 5.15 uur een ongeval gebeurd waarbij verschillende vrachtwagens waren betrokken. De hulpdiensten moesten de autosnelweg afsluiten en dat gaf aanleiding tot een file van 12 kilometer. Op de verkeerswisselaar van de E411 Brussel-Namen en de A15 (E42) Bergen-Luik belemmerde een vrachtwagen enige tijd het verkeer.
Openbaar vervoer
Ook het openbaar vervoer ondervindt hinder van de sneeuw. Heel wat bussen kunnen niet uitrijden. Het treinverkeer loopt op zijn beurt vertraging op als gevolg van de sneeuwval en de vrieskou. Hier en daar zijn wissels bevroren en dat leidt tot vertragingen van 10 tot 15 minuten. De problemen zijn het meest voelbaar in Limburg en in de Kempen, zegt Infrabel, de beheerder van het spoorwegennet. De luchthaven van Zaventem heeft voorlopig nog geen last van de winterprik.
Nederland: 479 km file
In Nederland zijn vijf grote snelwegen gedeeltelijk dicht door de sneeuwval. Er gebeurden daar vanochtend al tenminste 37 ongevallen gebeurd. In vijf gevallen ging het om vrachtwagens. Bij de overige ongevallen waren personenauto's betrokken. In totaal stond bij onze Noorderburen omstreeks 7 uur 479 kilometer file. Door de sneeuwval lag ook het treinverkeer van en naar Rotterdam Centraal vanochtend enige tijd volledig stil. De treinen konden niet rijden omdat er enkele wissels moesten worden schoongemaakt. Vanaf 07.45 uur was er vanuit zuidelijke richting weer beperkt treinverkeer mogelijk.
Duitsland
Zware sneeuwval heeft vannacht ook tot overlast geleid in het westen van Duitsland. In de buurt van Rottweil in de deelstaat Baden-Württemberg kwam een 77-jarige automobilist om het leven nadat hij op een spekgladde weg was geslipt.
In het Sauerland was de A45 bij Olpe in de richting van Frankfurt een uur lang gestremd na een verkeersongeval waarbij vijftien vrachtwagens betrokken waren. In de buurt van Wiesbaden waren enkele wegen door de sneeuw urenlang onbegaanbaar.
Griekenland
In Griekenland verstoorde hevige wind het ferryverkeer dat zelfs helemaal uitviel in de Atheense haven Piraeus. Naar vele Egeïsche eilanden is het vervoer voor 24 uur opgeschort. Op het eiland Skopelos wakkerde de wind een kleine brand zodanig aan dat de brandweer hem niet meester raakte en dat er minstens 60 hectare bos in vlammen opging. De brandweer diende blustoestellen in te zetten.
©HLN | Gewijzigd: 14 augustus 2017, 15:08 uur, door Joyce.s
De strooidiensten zijn goed voorbereid op de vrieskou van de laatste dagen. "De voorraden worden permanent aangevuld om tekorten te vermijden", meldt Ward Poelmans van het Departement Leefmilieu en infrastructuur, Administratie Wegen en Verkeer.
De ongewoon late vrieskou zorgde ervoor dat de strooiwagens de jongste dagen moesten uitrijden om de Vlaamse wegen van een zoutlaag te voorzien. In de zomer wordt er een minimale voorraad aangelegd voor de winter.
Bij vrieskou is het aan de districtchef om de hoeveelheid zout in het oog te houden. Hij kan op elk moment beroep doen op een leverancier die de zoutvoorraad aanvult.
Hoeveel zout de afgelopen dagen gestrooid is, is moeilijk in te schatten. "Dat verschilt van de situatie op de weg. Hoe gladder het is, hoe meer zout er gestrooid wordt", aldus nog Poelmans. In mei verschijnt het jaarlijkse rapport met de exacte cijfers.
Bron: Het belang van Limburg