Algen zijn zeer geschikt om biologische diesel van te maken. De organismen leveren per hectare tien à vijftien keer meer olie dan palmen of koolzaad.
Algendiesel
Dat zegt energieonderzoeker Kristian Spilling van de Academie van Finland, een van de vele wetenschappers in de wereld die werken aan 'algendiesel'. "Groot voordeel van algen is dat ze zeer snel groeien. Ze verdubbelen zich minstens een keer per dag. De teelt gaat ook niet ten koste van voeding, zoals graan of maïs'', zegt Spilling.
2015
Teelt in algenplantages blijkt echter nog erg duur. Een ton grondstof kost circa 5000 dollar. "Dat moet toch minstens tien keer lager om het rendabel te maken'', schat de Finse onderzoeker.
Olieraffinaderij Neste Oil uit Finland, een grote leverancier van biodiesel, verwacht vanaf 2015 algendiesel te verkopen. "We zoeken nu de beste algensoort en de geschiktste plaats om ze te kweken en te verwerken'', zegt vicepresident Osmo Kammonen van Neste Oil.
Derde generatie
De meeste biobrandstof is van de eerste generatie. Dat is brandstof verkregen uit voedselgewassen, zoals maïs, koolzaad, palmolie of soja. Grote nadeel is dat de teelt van deze gewassen een zware druk legt op traditionele landbouwgrond. Wat weer ten koste gaat van regenwouden, savannen en natuurlijke graslanden. Algen zijn biobrandstof van de zogenaamde derde generatie. De algen worden speciaal voor dit doel gekweekt en hebben het probleem van de eerste generatie biobrandstof niet. De kweek kan namelijk overal plaatsvinden; op het dak van parkeergarages, op flats of op een balkon.
Algen zetten grote hoeveelheden CO2 om in zuurstof wat ze weer gebruiken om te groeien. Dit groeien gaat razendsnel. Binnen 24 uur vermenigvuldigen ze zich. Er wordt olie verkregen uit de algen door ze te persen. Van de droge masse die overblijft na het persen wordt ethanol gemaakt.
Eerste biovlucht
Ondertussen is op schiphol afgelopen zondag de eerste biovlucht geland. Een vliegtuig van Virgin Atlantic vertrok van de Londense luchthaven Heathrow. De boeing 747 vloog op een mengsel van 20% biobrandstof en 80% kerosine. Er bestaat onduidelijkheid over het soort biobrandstof wat verbruikt is. Virgin heeft daar geen duidelijke mededelingen over gedaan. Hoogstwaarschijnlijk is een mengsel van eerste generatie biobrandstoffen gebruikt, zoals maïs -en palmolie.
©Weeronline