Wie droomt er nu niet van om een lekkere bliksemflits knalscherp op je foto te krijgen. Of een heerlijke rolwolk zoals we op 17-07-04 hadden. Dromen zijn bedrog maar ooit zal het gaan lukken om zo'n foto te maken. En iedereen zal versteld staan. Hoeveel mensen zie je nu zowiezo al met een camera in de hand naar gebouwen kijken of als er boeiend weer is zie je de mensen overal met de camera's in de aanslag. Ik zag laatst nog een foto op een forum waarbij de mensen in een cirkel stonden rond een eekhoorntje. Hallo dit gaat mij dan wat te ver maar het zegt wel iets over waar men tegenwoordig kan beschikken. Ik stond niet zo lang geleden aan de Maas foto's te maken, zie ik een man aan komen rijden op zijn fiets, hij stopt en wat pakt hij? Juist ook zijn camera, misschien hadden we wel dezelfde foto's.
Het zou ook leuk zijn om ooit eens een fototour op o-o te organiseren. Een lekker dagje naar een mooi natuurgebied zoals de Biesbosch of de Veluwe. Wel vroeg uit de veren natuurlijk want die gebieden loop je niet in 1 dag. Zo gaan we weer richting de zomer en wat is dan mooier om die gigantische cb's op de foto te zien. Heerlijk oplichtend met de bliksems erin, wat gaan we weer genieten. Of wat te denken van Sneeuw. Sneeuwfoto's geven net dat beetje extra aan een gewone foto. Iets wat we niet vaak hebben hier in Nederland.
Maar het mooiste en vaakst gefotografeerd is natuurlijk de Zonsondergang. Een mooi tijdstip vaak omdat de zonsopkomst te vroeg is voor velen. De Zonsondergang met zijn mooie vaak rode kleuren kunnen zeer goede foto's opleveren en veel fotografen zweren bij dit type. Anders worden de foto's al snel overbelicht of juist grauwig op grijze dagen. Al is er een vaststaand feit dat je bij bewolkt weer niet goed foto's kunt maken dit is niet correct. Ook bij bewolkt weer kun je mooie platen maken als je maar het contrast opschroeft en er niet teveel lucht opzet. Een 3/4e foto moet grond zijn en 1/4e slechts lucht. Of zelfs nog minder voor de diepte.
Zwart-wit doet het ook goed op grijze dagen. Maar met fotografie heb je altijd met het weer te maken, althans Natuurfotografie dan. Zelfs met Macro-fotografie heb je niet teveel wind nodig en als het een beetje mee zit zon. En wat een speciaal effect kan geven is een regenbui waardoor je hele gave druppels hebt. Dit kun je trouwens ook zelf. Neem een mooie fel gekleurde bloem, zorg ervoor dat deze in de zon staat en giet er met een gieter wat water overheen. Een gemanipuleerde foto is geboren maar het zorgt net voor dat beetje extra.
Maar met de zon erbij kan foto's maken nog super lastig zijn. Fotografeer overdag nooit tegen de zon in. Je foto word onherroepelijk overbelicht of onderbelicht. En met onderbelicht bedoel ik niet de zon maar je omgeving die dan echt zwart word en misschien wel in zijn geheel. Ga vooral met je rug tegen de zon instaan en maak dan pas de foto. Wil je wel een foto met de zonnestralen erop. Wacht dan tot de zon achter een wolk is of bijna achter een wolk zit. Een polarisatiefilter is dan nog het toppunt als fotograaf. Als je een polarisatiefilter gebruikt krijgt je lucht een diepblauwe kleur en kun je enorm gave foto's maken met scherpe heldere kleuren, nu zul je zeker geen overbelichting krijgen als zou ik nog steeds niet tegen de zon in foto's maken. Helaas is dit geen goedkope manier van fotograferen en die lenzen zijn niet bepaald goedkoop.
We zullen nog velen foto's van bijzondere weersverschijnselen tegenmoet zien. Maar daar doen we het ook voor. Andere personen laten zien hoe mooi onze aarde kan zijn. Daar draait het om, en we hebben het medium dus we moeten dit ook gebruiken.
Dat heb ik zelf ook. Het is wel een geweldig leuk idee, maar echt goed foto's maken lukt me meestal niet zo.
Ik expirimenteer constant. Soms komen er hele leuke dingen uit, soms is het zwaar teleurstellend.
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21