Zaterdag zou een lagedrukgebied vanuit het Kanaal (de zee tussen Engeland en Frankrijk) via de Noordzee in de richting van Denemarken trekken. De depressie heeft zich boven de Atlantische Oceaan gevormd en diepte afgelopen dagen verder uit tot rond 987 hPa. Wanneer zo´n lagedrukgebied via het Kanaal trekt en zich in sneltreinvaart tot een heuse stormdepressie ontwikkelt, spreken we van een Kanaalrat. De depressie die nu over de Noordzee koerst is zeker geen stormdepressie en dus zeker niet vergelijken met 12 mei 1983 toen Nederland verrast werd door een plotseling opstekende storm waar uren daarvoor van een storm nog geen sprake was toen deze depressie zich door het Kanaal heen bewoog en recht over Nederland naar het noordoosten wegtrok. Daarbij werden vooral de watersporters op open wateren zoals de Zeeuwse wateren en het IJsselmeer overvallen. Tien mensen kwamen daarbij om het leven.
Niet iedereen was verrast. De dienstdoende waarnemer op Leeuwarden en weerman Hans de Jong hadden de storm al eerder in de smiezen. De waarnemer in Leeuwarden: "Ik belde en vertelde mijn bevindingen aan de forecaster. Hij reageerde geschrokken. Ik ben bezig gegaan om veel mensen van het water te krijgen. Wat mij behoorlijk is gelukt. Surfers bij Oudemirdum en het Sneekermeer zaten vol met wedstrijdbootjes enz. Al die mensen die ons vroeger altijd belden voor de wind kon ik bijna allemaal weer te pakken krijgen. Politie en Commissaris van de Koningin in Friesland waren aardig blij met mijn acties. Op een bepaald moment kwamen utischieters voor tot 70 km/uur".
©Meteonet